Belangenorganisatie Platform Outsourcing Nederland (PON) ziet weinig in de huidige opzet van het Bureau ICT Toetsing (BIT), dat toeziet op grote ict-projecten bij het Rijk. Het ziet het BIT, zoals dat nu vorm krijgt, als een bureaucratische horde die de problemen rond ict-aanbestedingen bij de overheid niet zal veranderen. Het PON adviseert het Rijk om tijdens het hele traject te investeren in de aansturing van ict-projecten en niet alleen te richten op toetsing vooraf.
Dat is één van de uitkomsten van een raadpleging onder haar leden waarin zij zich uitlieten over 34 aanbevelingen van de Tijdelijke Commissie ICT. ‘Het installeren van een BIT wordt niet gezien als een verbetering die veel invloed zal hebben bij toekomstige ict-projecten en aanbestedingen’, stelt de belangenorganisatie die bestaat uit ict-dienstverleners, kennisinstituten, adviesbureau’s en advocatenkantoren.
In een verklaring schrijven de leden: ‘Alle 34 aanbevelingen zijn getoetst op twee specifieke elementen: doeltreffendheid van de aanbeveling en de benodigde inspanning om de aanbeveling te implementeren. Een BIT zal geen grote verbetering in de praktijk betekenen.’ Het PON adviseert de rijksoverheid juist om meer te investeren in de aansturing van een ict-project zelf, en noemt BIT ‘het toevoegen van een bureaucratische sluis’.
Volgens die leden is het BIT reactief in plaats van pro-actief. ‘Ook lijkt het BIT vooral ingericht te worden voor grote projecten met een kop en een staart. Verder is het niet inzichtelijk op welk niveau er getoetst gaat worden.’ Volgens de leden maakt het BIT een project ingewikkelder door nog een stakeholder toe te voegen.
‘Hogere kosten en vertraging’
PON: ‘De rijksoverheid is al begonnen met de implementatie van het BIT. Op 29 mei 2015 stuurde minister Blok een concept instellingsbesluit aan de Tweede Kamer, waaruit blijkt dat het BIT de haalbaarheid gaat toetsen van ict-projecten die een omvang hebben van meer dan 5 miljoen euro.’ Volgens de belangenorganisatie is niet duidelijk hoe het BIT dat gaat toetsen. Het adviseert het Rijk om projecten zelf te regisseren in plaats van ‘nog een sluis’ toe te toevoegen. ‘Een BIT zal leiden tot langere leadtimes en meer inspanning. Uiteindelijk zullen de kosten hoger worden en projecten vertragen.’
Platform Outsourcing Nederland
Platform Outsourcing Nederland is opgericht in 2005 en streeft naar een professionalisering van outsourcing in Nederland. De vereniging bestaat momenteel uit de belangengroepen uitbesteders (onder mer KPN, ING, ABN en verschillende ministeries), kennisinstellingen (universiteiten en hogescholen), adviesbureaus (onder meer Gartner en Deloitte), ict-dienstverleners (zoals Cegeka, Atos en Ordina), verschillende advocatenkantoren en zelfstandigen.
BIT de doodgeboren papieren tandeloze tijger. Kost veel, maar dan heb je ook niets.