De Nederlandse beddenproducent Auping gaat zijn processen standaardiseren met de overstap op Microsoft Dynamics AX uit de private cloud. Auping kiest ict-dienstverlener HSO voor de implementatie. Ict-leverancier SPS is, als partner van HSO, verantwoordelijk voor de hosting en het technisch beheer van de implementatie.
Auping is bezig met een herinrichting van de organisatie om Europees te groeien. Dit noemen zij ‘Het nieuwe Auping’. Op dit moment heeft de beddenfabrikant echter nog te maken met een gefragmenteerd applicatielandschap. Auping werkt met verschillende systemen, waaronder eigen maatwerk-erp, die slecht met elkaar communiceren. Zo heeft iedere afdeling binnen Auping zijn eigen applicaties, wat complex is. Het bedrijf wil hier een efficiëntieslag in maken.
Om te kunnen vernieuwen en te groeien is het volgens Auping nodig om een gecentraliseerd platform in te richten. Frank Scholte, ict-manager bij Auping, zegt dat het bedrijfsplatform Microsoft Dynamics AX hierbij aan de basis staat. ‘Een gecentraliseerd platform maakt het mogelijk om onze fabriek ‘lean’ in te richten en klanten online, bij dealers en in onze Auping Plaza’s snel te kunnen bedienen.’
Volgens HSO-directeur Jan Koedijk past Microsoft Dynamics AX goed bij Auping. ‘Microsoft Dynamics AX is zeer geschikt voor hybride organisaties die te maken hebben met verschillende logistieke besturingsconcepten. Traditioneel biedt erp ondersteuning voor productieaansturing en lean manufacturing. In de laatste versie heeft Microsoft heel veel functionaliteit toegevoegd op het gebied van logistiek en retail, zoals een volledig nieuwe, geïntegreerde WMS module en omni-channel ondersteuning met eigen point op sale voor afhandeling van bestellingen op de tablet in eigen Auping winkels.
Daarnaast heeft Auping met de keuze voor AX, volgens Koedijk, ook bewust gekozen voor een bredere it-strategie waarin het Microsoft platform zoveel mogelijk wordt geadopteerd.
Gefaseerde transitie
De transitie naar het gecentraliseerde bedrijfsplatform gaat naar verwachting drie jaar duren en wordt in verschillende fases uitgevoerd. Koedijk legt uit dat de eerste fase zich concentreert op customer intimacy, omni-channel orders en de sales ondersteuning in de ‘Auping Plaza’s’. ‘De tweede fase is gericht op operational excellence, waarbij de focus ligt op de lean ondersteuning van de Auping productiefabriek in Deventer.’ De vernieuwing moet uiteindelijk leiden tot een groter Europees marktaandeel.