De ict-ontwikkelingen zorgt tot een toename in inkomstenongelijkheid tussen hoog en –laagopgeleiden. Dit blijkt uit het rapport ‘Baanpolarisatie in Nederland’ van het Centraal Planbureau (CPB). Hieruit blijkt dat de opkomst van de ict leidt tot een daling van de werkgelegenheid onder middelbaaropgeleiden en een druk op hun loon.
Technologische verandering zorgt voor een hogere productiviteit en meer werkgelegenheid. Hierdoor neemt de welvaart toe. Aan de andere kant heeft de opkomst van ict in de afgelopen jaren gezorgd voor polarisatie. Dit komt volgens het CPB mede door de opkomst van ict. Dit vraagt om andere vaardigheden van werknemers. Zo kunnen computers goed routinematig werk uitvoeren; werk dat meestal door middelbaaropgeleiden wordt uitgevoerd. Daarnaast profiteren werknemers die analytisch, creatief en sociaal werk doen, juist vaak van de aanwezigheid van computers. Dit type werk is vaker te vinden aan de bovenkant van de arbeidsmarkt.
Middensegment
Door de polarisatie groeit het loon en de werkgelegenheid aan de bovenkant van de arbeidsmarkt. Ook aan de onderkant groeit de werkgelegenheid. Dit gaat volgens het rapport ten koste van het middensegment, waar de werkgelegenheid daalt en de lonen onder druk staan. Deze daling van werkgelegenheid in het middensegment leidt ertoe dat mensen die voorheen in middenberoepen werkten, nu vaker werken aan de onderkant van de arbeidsmarkt met een laag-betaalde baan. Hierdoor ontstaat een druk op de lonen aan de onderkant. De loonongelijkheid tussen de boven- en onderkant van de arbeidsmarkt is dus toegenomen. Daarnaast is de werkloosheid onder middelbaaropgeleiden de afgelopen periode snel gestegen.
Scholing
Volgens het CPB is een enkele een havo- of vwo-opleiding niet meer voldoende. Die groep werknemers krijgt het moeilijker en dreigt af te zakken richting banen met een dalend toekomstperspectief. Daarom wordt aangeraden om minimaal een mbo 4 of een hbo-opleiding af te ronden. Voor oudere werknemers kan mobiliteit of omscholing helpen. Het onderwijs kan trachten beter te voorzien in de vraag naar analytische en interactieve vaardigheden, door hieraan meer aandacht te besteden in het curriculum, aldus het rapport ‘Baanpolarisatie in Nederland‘.
Dus helaas…, als je niet analytisch, creatief of sociaal ingesteld bent kun je het schudden, volgens het CPB. Kijk, dat zijn conclusies waar we wat aan hebben. Ook het hierop gebaseerde advies is indrukwekkend.
Ik zou het CPB (en alle anderen die niet verder kijken dan hun neus lang is) dit mee willen geven: als alle laagbetaalde werknemers per vandaag hun werk zouden neerleggen, kon er geen hoogbetaalde werknemer nog zijn werk doen.
Denk daar maar eens over na.
De mens is geworden tot wat hij is door zijn prestatiedrang en de eeuwige behoefte om meer te hebben / beter te zijn dan andere dieren en medemensen. Dus het is volkomen logisch dat hierin een bovenkaste ontstaat die zichzelf met alle mogelijke middelen verrijkt.
ICT is daar alleen maar een voertuig toe. Een voertuig dat een paar van de onderkaste een tijdje heeft geholpen om een beweging richting bovenkaste te maken. Inmiddels is dat achterhaald en zorgt die ICT er voor dat de scheiding groter wordt.
Waar wij ons echter niet in moeten vergissen is dat diezelfde ICT, of liever gezegd de technologische producten daarvan, straks zelf de bovenkaste gaan vormen.
We zijn echt niet meer zo ver verwijderd van het moment dat deze technologische levensvormen in staat zullen zijn hun eigen ecosysteem in stand te houden.
Dan is hun afhankelijkheid van de inspanningen van hun organische en bewezen onbetrouwbare ‘voorouders’ verdwenen en staan onze ‘kinderen’ op eigen benen.
Ik ben benieuwd wat er dan gebeurd. In ieder geval hebben ‘we’ dan gezorgd voor een nieuwe bovenkaste. Eens kijken of die bovenkaste ons dan nog wil bewaren in een museum of dat ze deze schandvlek in hun ontstaansgeschiedenins zo snel mogelijk zullen willen uitwissen.