Continue zijn we bij start-up Nettie bezig met nieuwe functionaliteiten, afstemming met de programmeurs, beheer van de database, samenwerkingsverbanden en acquisitie. Met enige regelmaat creëren we ruimte om serieus na te denken over vervolgstappen. In ons geval voor een Westmalle Tripel.
Ik schrijf donderdagmiddag 2 juli 2015 15.15 uur: hittegolf in NL, 34,5 graad Celsius op de markt in Wageningen. ‘Ik heb wat te vieren en over na te denken, dus doe mij maar een Westmalle Tripel’, zegt zakenpartner Hans de Werd. Ik doe mee. We hebben zeker wat te vieren. Een uurtje geleden belde een grote Gelderse zorgorganisatie met de vraag een scrumsessie bij te wonen over effectieve afstemming tussen formele en informele zorg. Weer een mooie lead erbij.
Ja, Nettie loopt lekker. Hans checkt zijn iPhone: 1853 gebruikers. We groeien dagelijks. Voor het grootste deel komt dat doordat onze vijf klanten (zorgorganisaties die betalen voor de Nettie-licentie) aan de slag zijn gegaan met het netwerk van hun cliënten. Maar we zien ook steeds meer particulieren die onze regelapp weten te vinden voor het team van hun voetballende zoontje in de F-7 of de knutselochtend van hun dochtertje in groep 5.
Van seed naar grow
Succes moet je vieren, daarom een tweede Westmalle. Meteen het startsein voor de toekomst. Onze belangrijkste concurrenten hebben er jaren over gedaan om stabiel op zo’n twintigduizend gebruikers te blijven steken. Om werkelijk tractie te krijgen, moeten wij dit aantal veel sneller halen. het liefst binnen 1,5 jaar: zomer 2016.
We kennen de startup-termen: tractie, acceleratie en van seed naar grow. Sterker, we zitten er middenin. Hoe gaan we dat doen? Hoe laten we zo lang mogelijk zoveel mogelijk deuren openstaan? Eerlijk is eerlijk: voor de voltallige Nettie-directie (Hans en ik) is dit nog geen uitgemaakte zaak.
Natuurlijk hebben we met een early investor gesproken, hebben we koffie gedronken bij een bank, een eerste subsidiebedragje gekregen (dankjewel provincie Gelderland), nagedacht over crowdfunding en het Rockstart Accelerator Program eHealth, overwegen we serieus om à la Steve Jobs een beperkt deel van de aandelen weg te geven aan captains of the health industry in ruil voor hun netwerk en exposure. Maar wat is nu wijsheid?
We weten dat we razendsnel moeten groeien. Tot nu toe lukt dat erg goed op eigen kracht en in ons eigen netwerk. Binnen acht maanden hebben we vijf betalende klanten en 1853 gebruikers. Binnen acht maanden hebben we in honderden bushokjes in Noord-Nederland gehangen met betrekking tot de ‘Aandeel in elkaar’-campagne van de Rabobank. Binnen acht maanden wonnen we een stand op de Zorg & ICT beurs in Utrecht en werden we genomineerd voor de Computable Awards 2015. ‘Maar het moet en kan nog beter en sneller’, aldus Hans met een ietwat rood hoofd vanwege … de zon.
Eerst vakantie
De derde Westmalle bestellen we niet. We moeten nog rijden. En Hans over een dikke week een heel eind: naar Frankrijk. We geven elkaar een boks en spreken af dat we eind september een beslissing nemen over waar we vol op gaan inzetten. Dan hebben we de gesprekken met twee zeer interessante samenwerkingspartners – waar we nu nog niets over kunnen zeggen – gehad en hebben we weer een beetje cashflow op de rekening. Dat laatste praat en denkt altijd wat makkelijker.
Kortom: wordt vervolgd.
Met 1 Westmalle Tripel mag je al niet meer rijden….
Dag Michiel,
Twee tripel en rijden…. 🙂
Op zich leuk verhaal over je start-up, maar ik hoopte nog wel iets op te pikken en dat kwam niet. Niettemin veel succes met de onderneming en ik ben benieuwd naar je groei.
@Henri: haha, ja je ziet dat mijn agenda langzaam in de zomerstand terecht komt.
Weet uit ervaring dat het niet verstandig is met 1 Tripel op te rijden.
@ mr.drs. Michiel Wismans
Je stuurt jezelf zeker op de Valentijnsdag een kaartje he!
Wat is dit voor onzin-artikel! Dat zoiets op deze site gepubliceerd mag worden……
Ewout had gelijk……ik ga libelle lezen.
Ach Reza, sommige mensen hebben problemen met de temperatuur en/of met de alcohol, een weinig amusant is het toch ook zoiets in Computable.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee wat deze mensen leveren, ook niet na dit artikel, maar wel een déjà vu over Westmalle Tripel, is ook wat waard.
Ben ook niet echt een reageerder maar als ik de website even bekijk en doorlees kom ik tot de conclusie:
– dat je na 2 Westmalles geen teksten moet schrijven voor je website
– dat het gevolg daarvan is dat het heel erg kinderlijk op mij overkomt.
Zakelijk zou ik het op basis van de teksten niet aanschaffen.
(als het tenminste gaat over: http://www.nettie.nu/)
Echte bierliefhebbers drinken geen Westmalle maar Westvleteren 12 🙂