De vraag naar it-professionals is al tijden hoog. Hoewel veel it’ers open staan voor een baan, is de vraag naar specialistische functies altijd hoger dan het aanbod. Maar hoe willen it’ers eigenlijk benaderd worden? Monsterboard liet onderzoek uitvoeren onder vijfhonderd it’ers in Nederland en voerde gesprekken met vijf gewilde ontwikkelaars en consultants.
Volgens Gianvittorio Zandonà, algemeen directeur bij Monsterboard, is het werven van it’ers voor sommige recruiters en bedrijven een leuke uitdaging, maar krijgen sommigen het ook bij het idee benauwd. ‘Bedrijven doen er alles aan om deze gewilde werknemers binnen te halen, maar slagen daar niet altijd in, omdat de vraag in veel functies het aanbod ver overstijgt. Vooral waar het gaat om de hoogopgeleide werknemers zoals specialisten, developers en consultants. Vaak hoeven deze werknemers niet eens zelf naar een vacature op zoek te gaan, omdat ze de banen wekelijks of soms dagelijks aangeboden krijgen door de talloze recruiters die op zoek zijn naar de beste kandidaten.’
Kieskeurig of gemakzuchtig
Zandonà vroeg zich af wat deze aandacht doet met it’ers en welke gevolgen dit heeft voor hun loopbaan. Worden zij extra kieskeurig of juist gemakzuchtig met het gevolg dat it’ers niet het maximale uit hun carrière halen. De algemeen directeur vraagt zich ook af of it’ers het wel leuk vinden om continue benaderd te worden of streelt het juist hun ego. ‘Vinden ze het handig om benaderd te worden, of gaan ze toch liever zelf op zoek? En als ze zelf op zoek gaan, hoe doen ze dat dan het liefst? Maken ze gebruik van vacaturesites, social media, hun eigen netwerk of een combinatie hiervan?’
Om antwoord te krijgen op die vraag heeft Monsterboard het onderzoek laten uitvoeren door onderzoeksbureau TeamVier. Het rapport ‘IT’ers aan het woord, Carrière- en oriëntatiegedrag van Nederlandse IT’ers’ is gratis te downloaden.
Recruiters zijn helemaal niet op zoek naar de beste kandidaten. Die zijn gewoon bezig op een ‘poppetje’ te vinden uit hun lijstje met ‘bingo’ kandidaten zodat ze een premie kunnen vangen. Daarom dat ze ook maar blijven spammen/bellen naar mensen die zich ooit eens 7 jaar geleden op een website hebben aangemeld en toen dusdanig onbehoorlijk zijn bejegend dat al hun mail in de spam lijst komt te staan.
Ook als je door de telefoon aangeeft geen interesse te hebben gewoon niet door gaan ‘zeveren’ maar gewoon ophangen.
Recruiters zijn primair geïnteresseerd in hoge marges: kandidaten minimaal betalen en wegzetten tegen maximale prijs. Het blijft voor mij daarom altijd een raadsel waarom werkgevers in zee gaan met bedrijven die matige kwaliteit leveren tegen exorbitante bedragen.