Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over het bredere nut van een undo-optie voor verzonden berichten.
Google reïncarneert een oude functie van bedrijfseigen mailservers zoals Exchange en Lotus Notes: de mogelijkheid om een verzonden mail ‘ongedaan te maken’. De Gmail-dienst van Google bood de undo-optie al in zijn set experimentele functies (in te stellen in Google Labs). Nu kunnen alle negenhonderd miljoen Gmail-gebruikers ervoor kiezen om een uitgestuurde mail weer te herroepen. Technisch gezien is de mail dan natuurlijk niet verzonden, maar zit het in een tijdelijke buffer. Dit moet fouten, missers, blunders en andere miscommunicatie voorkomen. Nuttig, zou ook geïmplementeerd moeten worden voor social media. Wat vind jij?
Ik vind dat de aanwezigheid van een dergelijke knop meer problemen oproept dan het oplost.
Technisch gezien is het namelijk soms onmogelijk om een undo-functionaliteit te implementeren, diverse reaguurders hebben daar al op gewezen. GMail implementeert “undo” door mail gewoon een bepaalde tijd niet te versturen, want zodra de email de “outgoing” SMTP server van Google heeft verlaten kunnen we die email niet meer verwijderen of terugroepen; het mail protocol voorziet daar nu eenmaal niet in, en zelfs als het protocol er een feature voor zou hebben dan kan niet worden afgedwongen dat het correct wordt geimplementeerd.
Zelfs systemen waarbij de berichten het systeem eigenlijk nooit verlaten (zoals Feestboek en Twatter) kunnen een niet alle kopieen van een eenmaal gepubliceerd bericht verwijderen. Er bestaan mooie sites die verwijderde tweets herpubliceren, dit onder het motto dat het vast een heel belangwekkend bericht was.
Dus, mooi als het zou kunnen, maar kan niet perfect, en schept bij nietsvermoedende gebruikers het verkeerde idee dat een bericht uit het collectieve geheugen van het Internet is gewist, en dat is toch wel een klein beetje niet waar.
Leuk, maar er is een groot verschil tussen mail en social media: mail is gericht aan een groep gerichte gebruikers (unicast/multicast), social media daarentegen stuurt het naar iedereen die luistert (broadcast) .
Op het moment dat ook maar een van de ontvangers het verzonden bericht heeft ontvangen is een ‘undo’ functie nog geen knip voor de neus waard. Zelfs al zou het van de Facebook of Twitter servers worden gewist, is het al te laat.