Heeft jouw werkgever al een ‘DR-verzekering’? DR staat voor disaster recovery: een set van beleidslijnen en procedures om belangrijke systemen en infrastructuur te herstellen na een ramp, zoals een brand of een flinke stroomstoring. Voor veel ondernemers is dit misschien een ver-van-mijnbedshow, maar vroeg of laat komt disaster recovery op de agenda.
In Nederland krijgen volgens cijfers van het NIVRE – het Nederlands Instituut Van Register Experts – zo’n honderd bedrijven per jaar te maken met brand waarbij de schade hoger uitvalt dan een miljoen euro. Het aantal stroomstoringen lijkt de laatste tijd ook toe te nemen. Ik herinner me een grote stroomuitval op vrijdag 27 maart in Noord-Holland, en recent waren er berichten over stroomuitval door de warmte. Niet zelden gaan bij dergelijke storingen, maar ook bij brand belangrijke data verloren.
De brandverzekering dekt waarschijnlijk een belangrijk deel van de schade, maar voor de tijd dat je uit de lucht bent, draai je als ondernemer zelf op. Dan is het goed om te weten hoe snel je belangrijke data kunt restoren.
In de dagelijkse praktijk verschilt dat nogal. Ik ken bedrijven waar het allemaal professioneel geregeld is, maar ook organisaties waarbij de directeur de belangrijkste gegevens op tape mee naar huis neemt. Als die tapes vervolgens op een warme achterbank van een auto belanden, is de kans groot dat de back-updata niet meer te lezen zijn. Helaas komt men daar vaak pas achter op het moment dat er een restore gedaan moet worden.
Niet dat ik iets heb tegen het bewaren van data op tape. Voor de lange termijn – meer dan drie jaar – is het qua kosten zeker de beste manier. Tape is dus beslist niet ouderwets of dood. Voor voor de korte termijn is opslag op disk, wat mij betreft, een goede methode. Maar ‘spinning-disks’ verbruiken elektriciteit en rackruimte, en dus nemen de kosten toe afhankelijk van hoe lang je de back-up wilt bewaren.
Hoe doe je het als ondernemer goed? Je moet je volgens mij afvragen: hoe snel kan ik restoren en hoeveel data mag ik verliezen? Stel, je maakt elke 24-uur een back-up en er is net één minuut voor het begin van de back-up een storing, dan ben je dus alles van die dag kwijt! Dat kan een behoorlijke schade zijn. Voor een ziekenhuis ligt dat anders dan voor een banketbakkerij. Hoe snel men na een storing de zaken weer op orde moet hebben (restore), is voor een webwinkel anders dan bijvoorbeeld voor een hoveniersbedrijf. Kortom, het spanningsveld tussen de antwoorden op die twee vragen, en de noodzakelijke investeringen om dit te realiseren, bepalen wat je als ondernemer het beste kunt doen om een ramp zo adequaat mogelijk en zonder veel verlies op te vangen.
Ik denk dat een back-upservice inclusief disaster recovery – dus DR-omgeving, DR-plan en DR-test – voor de meeste organisaties de beste oplossing is. Dit pakket kun je afnemen als een service. Het grote voordeel is, dat je als ondernemer betaalt voor wat je gebruikt en in feite dus nooit ‘onderverzekerd’ bent.
Hallo Eric, het is goed regelmatig weer aandacht te vragen voor de risico’s. Het lijkt allemaal zo voor de hand liggend om zaken goed te regelen, en dan schrik je toch weer van het aantal calamiteiten per jaar. Heel actueel is dat je de tape als medium noemt. Begin dit jaar is er weer onderzoek naar gedaan, en tape doet qua functionaliteit niets onder voor diskoplossingen en heeft vele voordelen, het is het veel goedkoper en duurzamer en niet in de laatste plaats een zeer veilig medium als je deze off-site opslaat. Het onderzoek is in de vorm van whitepaper te verkrijgen bij BackupNed. Ik zie off-site opslag als een welkome uitbreiding van de backup-service. Ook daarvoor geldt dat je betaalt voor wat je gebruikt.