De Rijksoverheid heeft een informatieve applicatie ontwikkeld in samenwerking met internetbureau Mangrove. De applicatie is ontwikkeld binnen de ambitie van de overheid om 24/7 proactief behulpzaam te zijn en aan te sluiten bij de behoeften van burgers. De app ‘Informatie Rijksoverheid’ is al gratis te downloaden, maar op basis van feedback van eindgebruikers wordt de app verder ontwikkeld.
In 2014 deed communicatieadviesbureau Ferro Explore in opdracht van het ministerie van Algemene Zaken, onderzoek naar de behoefte die burgers hebben wat betreft overheidsinformatie en op welke wijze de overheid kan inspelen op deze behoefte. In het onderzoeksrapport ‘Informatie op Maat’ wordt geconcludeerd dat er drie knelpunten zijn bij de overheid op het gebied van informatie delen. Namelijk een knelpunt bij de techniek, bij het contact en binnen de rol van de overheid. Op het gebied van het technische knelpunt wordt geconcludeerd dat de digitale mogelijkheden veel beter kunnen worden ingezet dan nu het geval is. En dat de informatie beter op maat kan worden gemaakt door middel van de digitale mogelijkheden. Uit deze conclusie komt de applicatie ‘Informatie Rijksoverheid’ voort.
De applicatie is al gratis te downloaden, maar met behulp van de eindgebruiker wil de Rijksoverheid de applicatie verder ontwikkelen. Woordvoerder Wouter van Eendenburg, van het ministerie van Algemene Zaken, zegt hierover: ‘Met deze eerste versie zijn we er natuurlijk nog lang niet, maar we kiezen er bewust voor om deze basisversie nu al uit te brengen, zodat we dit initiatief samen met de gebruiker verder kunnen brengen.’
Testers gezocht
Het ministerie is dan ook nog op zoek naar testers. ‘We zijn op zoek naar eindgebruikers die ons via de app kunnen laten weten wat ze er van vinden’, legt Van Eendenburg uit. ‘We willen weten wat beter kan, wat goed werkt en welke informatie de eindgebruiker mist.’ Daarnaast zet het ministerie ook publieksonderzoek in om de app te testen.
De content van de applicatie is afkomstig van Rijksoverheid.nl, via de app kan de informatie bovendien nog wel verder worden gepersonaliseerd. Zo kan de eindgebruiker in de app aangeven welke onderwerpen hij of zij wil volgen. Vervolgens ontvangt hij of zij enkel meldingen wanneer er ontwikkelingen zijn binnen deze gekozen onderwerpen. Zo worden gebruikers automatisch op de hoogte gehouden van hun interessegebieden.
Privacy-zorgen
Van Eendenburg zegt dat het ministerie via de app geen persoonlijke informatie van de gebruikers, zoals telefoonnummers, opslaat. ‘Omwille van de privacy van de gebruiker hebben we ervoor gekozen om in de applicatie geen persoonlijke gegevens op te vragen.’
De app is in samenwerking met internetbureau Mangrove ontwikkeld. Van Eendenburg geeft aan dat het ministerie heeft gekozen voor dit bureau na een offerteaanvraag aan diverse bureaus.
De basisversie van de app is gratis beschikbaar voor Android en iOS.