In Nederland is Orange Business Services niet bekend bij het grote publiek, maar weet menig multinational de weg naar het bedrijf wel te vinden. De Franse netwerk- en telecomdienstverlener heeft de ambitie de betrouwbare adviseur ('trusted advisor') te willen worden voor klanten die in een digitale transformatie zijn verwikkeld. Daarvoor breidt het zijn it-portfolio in hoog tempo uit met onder meer mobiele apps en nieuwe beveiligingdiensten.
Ondanks dat naam en huisstijl oranjegetint zijn, heeft Orange Business Services in Nederland geen grote publieke naamsbekendheid. Alain Stas, algemeen directeur Benelux, zit daar niet zo mee. ‘We zijn inderdaad bij het publiek niet zo bekend als KPN, maar al zijn we niet zo zichtbaar, de markt kent ons goed. Orange Business Services richt zich op grote klanten, vaak multinationals. Dat zijn specifieke gebruikersgroepen waarmee we ook onze toekomstvisie bespreken.’
Hello Show
In thuisland Frankrijk bedient moederbedrijf Orange ook de consumentenmarkt. ‘ Dat vergroot de zichtbaarheid. Dat is een groot verschil met Nederland’, vervolgt Stas. ‘Ik zie niet snel dat Orange in Nederland ook deze kant op gaat, maar we kunnen wel profiteren van de innovaties die in Frankrijk in samenwerking met partners worden bedacht.’ Een goed overzicht hiervan biedt de Hello Show, een evenement voor beslissers, partners en journalisten dat het telecomconcern jaarlijks organiseert.
Zo stond op de editie in 2014 onder meer een elektronische kiosk, Express Download Station genaamd, waar reizigers op luchthavens met behulp van een app in hoge snelheid multimediacontent kunnen downloaden, zoals kranten, tijdschriften, boeken, films en muziek. Deze e-kiosk is door Orange Business Services met partners Sita en Qualcomm ontwikkeld en wordt dit jaar uitgezet op diverse luchthavens.
Andere noviteiten op de Hello Show waren onder andere de Mon Réseau-app (voor het monitoren van netwerken via je smartphone), Orange Datavenue (platform dataverwerking voor internet-of-things), Polaris (één standaardinterface voor diverse apparaten in huis), Ub-Y (een videoconferencing-robot) en Yummypets (een met gps en Bluetooth uitgeruste digitale halsband voor dieren, waarmee ze zijn op te sporen als ze zijn weggelopen). Volgens Orange-topman Stéphane Richard investeert het concern jaarlijks drie miljard in zijn glasvezelnetwerk en zullen alle grote Franse steden in de eerste helft van 2015 over 4G+-verbindingen beschikken.
Trusted advisor
Volgens Frank Baggermans,verkoopdirecteur Orange Business Services Nederland, levert Orange nog steeds pure netwerkconnectviteit, maar bestaat er op dit vlak zware concurrentie. Ook in dit licht gezien is het logisch dat het concern zoekt naar uitbreiding van het portfolio. ‘Wij zijn ons meer gaan richten op het uitvoeren en beheren van projecten, waarin we ons kunnen onderscheiden. Dat doen we in samenwerking met multinationals, maar ook met partners, zoals Cisco, waarmee we gezamenlijke diensten ontwikkelen.’
Orange heeft als ambitie om de betrouwbare adviseur (’trusted advisor’) te worden voor klanten die in een digitale transformatie zijn verwikkeld, vult Stas aan. ‘Klanten willen weten wat de impact op hun business is en hoe ze de gevolgen kunnen opvangen. Wij kunnen daarvoor onze lokale expertise aanbieden met daarbij internationale ondersteuning vanuit onze servicecentra.’ De directeur van de Benelux-organisatie licht toe dat er in de transformatie vier grote domeinen zijn gedefinieerd waar Orange Business Services zijn expertise de komende jaren gaat aanbieden:
1. Het klassieke netwerk: end-to-end netwerkdiensten, zoals de integratie met de it-infrastructuur, het moderniseren van legacy en het aanbieden van internetdiensten en beveiligingsdiensten, aangevuld met cloudnetwerkdiensten.
2. Toepassingen: zakelijke applicaties, in het bijzonder voor mobiel gebruik. In Frankrijk heeft het bedrijf deze applicaties al grootschalig uitgezet; buiten Frankrijk komen ze langzaam op. In Nederland is het bedrijf in de zorgsector bijvoorbeeld bezig met een mobiele app voor een e-stethoscoop. Orange is overigens lid van de Continua Health Alliance, een internationale alliantie van bedrijven en (zorg)organisaties die standaarden en privacy-afspraken willen regelen voor ontwikkelingen in telezorg en het ‘connected’ ziekenhuis.
3. Werkplek (‘workspace’): hieronder vallen netwerkcommunicatiediensten, zoals collaboratiediensten (unified communications) die toegang geven tot video, spraak en mobility. Het bedrijf werkt onder meer met Microsoft Lync.
4. Slimme mobiele manieren van werken, door gebruikmaking van m2m-technologie (internet of things) en big data-oplossingen, zoals Flux Vision (een data-analysetool die onder meer actuele landeninformatie kan leveren voor de toeristische sector).
Onderscheid maken
‘Traditioneel hebben we concurrentie van de gebruikelijke vijf: AT&T, Verizon, BT, T-Systems en Vodafone. Maar met onze uitbreiding naar de it-markt komen we tegenwoordig ook de systeemintegrators tegen: de netwerkwereld en infrastructuurwereld groeien naar elkaar toe’, merkt Stas.
‘Waar wij het onderscheid kunnen maken’, vervolgt Stas, ‘is bij het ondersteunen van grote overheidsorganisaties en multinationals overal op dezelfde manier en in ieder land, via service management en sla’s. Dat is de kracht van Orange: de combinatie van connectiviteit, outsourcing en managed services.’
Baggermans geeft als voorbeeld de Nederlandse overheid, waarbij Orange Business Services met name werkt voor de organisaties die niet zozeer nationaal gericht zijn, maar juist over de grens actief zijn. ‘Bijvoorbeeld Buitenlandse Zaken. Dat ministerie heeft behoefte aan ondersteunende dienstverlening op al hun internationale posten. Denk aan video, netwerken en consultancy. Daar zit ook onze kracht.’ Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf in de publieke sector naast een sterke positie bij de Franse overheid ook in Brussel actief is en daar werkt voor onder meer de Navo en talloze EU-instellingen.
Cyberaanval
In Nederland heeft het bedrijf een datacenter in Amsterdam, maar voor Nederlandse klanten is ook de nieuw gebouwde locatie in Normandië beschikbaar. In de datacenters wordt bijvoorbeeld het hostingaanbod op de vraag van de klant afgestemd. Moet er cloudcapaciteit worden bijgeschakeld dan kan dat, desnoods via een locatie in een ander land.
Het bedrijf heeft wereldwijd vijf servicecenters tot zijn beschikking – in Brazilië, Egypte, Frankrijk, India en Mauritius -, plus een aantal expertisecentra en R&D-labs. Ook is er vorig jaar een aparte Orange Cyber Defense-divisie opgericht, met wereldwijd acht commandocentra en een centraal cyberservicecenter, om het eigen wereldwijde netwerk nog scherper te kunnen bewaken tegen de gemiddeld twintigduizend cyberaanvalspogingen per maand.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 6, zomer 2015.
M2M
Een treffend voorbeeld van de nieuwe koers is de opdracht die Orange Business Services kreeg van Dacom, een Nederlands hightech bedrijf dat ict- en sensoroplossingen ontwikkelt en levert aan akkerbouwbedrijven over de hele wereld. Daarbij ging het om het leveren van een schaalbare communicatie-infrastructuur en beheerde machine-to-machine (m2m)-connectiviteitsdiensten (zie foto).