Schiphol Telematics heeft het terminalgebouw Amsterdam Airport Schiphol voorzien van bijna tweeduizend beacons. Hiermee is Schiphol de eerste Europese luchthaven waar in alle openbare gebieden beacons aanwezig zijn. Schiphol wil met de beacons de digitale dienstverlening voor zijn bezoekers verbeteren.
De beacons zijn geplaatst in ruimtes voor het publieke domein met het doel om het verblijf op het vliegveld voor reizigers en bezoekers prettiger te maken. Schiphol zet de Beacons in om mobiele applicaties slimmer te maken. De eerste stap is om de Schiphol applicatie te vernieuwen. Hierbij wordt door middel van de beacons plaatsgebonden relevante informatie en adviezen aangeboden aan reizigers en bezoekers. Bijvoorbeeld het weergeven van de eigen locatie in het gebouw, of de looproute naar een gate. Verder kan de digitale boarding pass automatisch worden getoond bij het naderen van een incheckbalie.
Daarnaast kunnen ook de partners gebruikmaken van beacons. Albert van Veen, cio Schiphol Group: ‘We hebben de beacons op Schiphol geïnstalleerd voor al onze partners. Luchtvaartmaatschappijen en andere partijen kunnen de beacons gebruiken om nieuwe slimme toepassingen te ontwikkelen waarmee de passagierservaring op Schiphol nog beter wordt. Ook de Schiphol App zal nog deze zomer nieuwe diensten aanbieden op basis van locatie.’
Schiphol Telematics heeft in circa drie maanden ruim tweeduizend beacons geïnstalleerd in het publieke domein voor reizigers en bezoekers. Hieronder vallen de vertrekhallen, de lounges en pieren, de bagage reclaimhallen en in Plaza en de WTC corridor. In de zogenaamde verhuurruimtes, zoals winkels en horecagelegenheden, zijn nog geen beacons geplaatst. Schiphol Telematics geeft aan dat er ook nog geen plannen zijn om hier beacons te plaatsen.
Het is logisch dat Schiphol de beacons plaatst, maar uit mijn informatie is het juist geïnitieerd door de KLM.
http://nieuws.klm.com/klm-biedt-navigatieservice-op-schiphol
Hier staat letterlijk dat KLM de beacons geplaatst heeft. Of zijn er nu beacons van KLM en Schiphol zij aan zij?
Let op! Er staat niet iBeacons. Beacons doen in de regel hetzelfde, iBeacons hebben net wat andere specificatie over het “bericht” wat een beacon uitzend.
In korte tijd heb ik me redelijk meester gemaakt van de techniek en heb ook leuke proefopstellingen gemaakt om mee te testen en spelen.
Hoe Android en IOS met beacons omgaan is overigens behoorlijk verschillend. IOS apps kijken alleen naar specifieke beacons en gaan daarmee batterij efficient om, Android kijkt naar alle beacons en volgens mij zal dit dus impact hebben op de batterijen van mensen met android toestellen.
Het is ieder geval leuke materie, je kunt er meer en minder mee dan je denkt 🙂
Toen ik dit artikel las dacht ik, wat zijn nou beacons? Heb er nog nooit van gehoord en het artikel brengt ook niet meer duidelijkheid maar ik begrijp dat het zoiets is als een wifi access point die zegt, hallo hier ben ik, waar de bijbehorende app wat mee kan doen? Zoiets?
Louis, beacons zijn in feite wat het zegt; bakens. Een beacon zend alleen uit. Een aantal keer per seconden “broadcast” hij een boodschap over BLE (Bluetooth low energy). Per type beacon kan het verschillen, maar een iBeacon (dus de variant met het Apple protocol) zend een ID uit een “major” en een “minor” en dat zijn in feite integers. That’s it.
Hij ontvangt niets en geeft niets door.
Beacons zijn nergens op aan gesloten en ze kunnen met 1 simpel batterijtje ongeveer een jaar of twee uitzenden voordat ze vervangen worden.
Doordat je weet welke beacon je waar geplakt hebt en een smartphone beacons kan waarnemen (ik zie beacon XYZ met Major 112233 en Minor 332211 en hij is dichtbij/niet dichtbij/ver weg) kun je bepalen waar de drager van de smartphone zich ongeveer bevind. Daarbij is wel nodig dat je weet met welke kracht de beacon uitzendt. Dus beacons zijn dom en de smartphone is in feite de ontvanger welke ook verbonden is aan het internet, want die connectie heb je in de basis nodig om te weten waar je je bevind.
Uiteraard zijn er experimentele kastjes die ble signalen ook door kunnen geven op basis van WIFI en door creatief te zijn kun je allemaal leuke dingen doen, maar er zijn nog geen silver bullet oplossingen. Want laten we eerlijk zijn, navigeren door Schiphol door naar een scherm te kijken is nu niet erg sexy. Ook zijn er tal van uitdagingen. Signalen zijn vaak zwak, dus je hebt veel beacons nodig en de batterij van de smartphone kan weer onnodig belast worden. Niettemin zit deze ontwikkeling niet stil.
Ook aan privacy is gedacht. Daarnaast gebruik je vaak de achtergrond processen van een OS voor de beacon detectie en die is ook verre van voorspelbaar.
Eén van de grootste uitdagingen is functie versus energie. Hoe meer functie hoe lastiger het stukje energie.
Als je meer wilt weten kun je me ook persoonlijk benaderen. Het is een leuk onderwerp en subtiel complex.
Henri, dank voor de uitleg het is me allemaal weer heel wat duidelijker. Ik kan me de bedenkingen wel voorstellen, vooral met dat stroomgebruik van de smartphone om hiervan gebruik te maken. De bluetooth kan een slurper zijn. Al lopende op het scherm kijken is ook niet ideaal ook al is het haast onze tweede natuur geworden. Inderdaad, stel me voor dat de ontwikkelingen deze problemen (energiegebruik, hoe er gebruik van te maken) wel zullen aanpakken. Soms denk ik wel, wij gaan steeds meer een verlengstuk van de techniek worden in plaats van omgekeerd.
Henri, even los van de discussie over beacon and eggs (we bedoelen dus gewoon een baken) begrijp ik het technische nut niet zo.
gsm’s zenden voortdurend een uniek signaal uit dat met een paar slim geplaatste ontvangertjes te gebruiken is om bewegingen van mensen vrij nauwkeurig te volgen (hoe ranzig is dat ?).
Wat is nu de toegevoegde waarde van die bakentjes ?
Technisch is het dan weer heel interesant (en helemaal mijn ding).
Pascal,
Ik zag de reactie niet / laat, dus ook laat antwoord.
Een paar problemen die ik zie van jouw oplossingsrichting
– Hoe mag ik die signalen van masten gebruiken? Wat heb ik daar voor nodig?
– Hoeveel slim geplaatste ontvangers heb ik nodig?
– De nauwkeurigheid is of wel slecht (ongeveer) of duur (veel ontvangers) en vervolgens moet je die data ook weer naar een smartphone knallen.
– Omgeving, lichamen, muren et cetera hebben zeer veel invloed op nauwkeurigheid. Als het niet nauwkeurig is of niet helemaal real time is dat een slechte user experience. De implementatie wordt ook duur omdat je veel tijd kwijt bent om alles goed door te meten in meerdere situaties. Wat zijn de weersinvloeden? Wat als het heel druk/rustig is?
– privacy problemen: Op schiphol heb je vele wifi spots ook daarmee kun je op basis van mac adressen track & tracen, maar dit kan problemen opleveren me CPB als imago schade als een slimme journalist hier weer iets sappigs over schrijft.
Dus hoe dan ook, techniek is uitdagend, maar alles er omheen (alle de business case al) is nog veel uitdagender. Daarnaast is de bewegwijzering top-notch in Schiphol, dus hoe groot is de kans dat je echt een probleem oplost? De ervaren reiziger kent de weg wel, de toerist neemt de moeite niet de app te installeren.
En ga jij maar eens naar de App Store / Play store en zoek op KLM of Schiphol… knappe jongen als je de juiste app weet te kiezen 🙂