De Groningse ict-dienstverlener Crowdynews gaat de Vlaamse nieuwswebsite HLN.be ondersteunen in het realtime tonen van relevante social media berichten over de Tour de France. Voor de beschikbaarheid en snelheid van de dienst, steunt Crowdynews op internet performance bedrijf Dyn.
Dagelijks worden er ruim 500 miljoen social media postings geplaatst. Maar deze bevatten vaak ruis en zijn dus niet altijd relevant voor nieuwswebsites. Nieuwswebsite HLN.be gaat tijdens de Tour de France social media-berichten hierover realtime doorplaatsen in een carrousel op hun website. Zij doen dit door middel van de technologie van Crowdynews.
Crowdynews biedt een platform waarmee social media postings worden gefilterd en verzameld. Deze postings worden door middel van een proces geselecteerd. Het startpunt van dit proces is het artikel, legt Crowdynews-oprichter Edwin Kuipers uit. ‘Op basis van de trefwoorden in het artikel wordt er op verschillende social media, namelijk Facebook, Twitter, Youtube en Instagram, gezocht naar berichten. Van deze berichten worden berichten geselecteerd, gerangschikt en gefilterd. Dit wordt gedaan op basis van tientallen regels.’
Unieke taalonafhankelijkheid
Dit selectieproces gebeurt volgens Kuipers zo scherp dat klanten zich geen zorgen hoeven te maken over de mogelijkheid dat er irrelevante of aanstootgevende berichten worden getoond op de website. ‘Bovendien werkt dit proces voor vijfentwintig verschillende talen in dertig landen. Deze taalonafhankelijkheid maakt ons platform dan ook uniek. En hierdoor is het voor ons ook mogelijk om berichten over een evenement als de Tour de France op een Vlaamse website te tonen in het Nederlands, Engels en Frans.’
De beschikbaarheid en snelheid van de dienst worden gerealiseerd door internet-performance bedrijf Dyn. Volgens Mark van der Walle, senior DevOps Engineer van Crowdynews, kan het bedrijf dankzij Dyn het Tour de France-project bedenken en in de markt zetten, zonder dat het bedrijf zorgen hoeft te maken over of de infrastructuur dat wel aankan. ‘Wanneer er hick-ups zijn in de verspreiding, raakt dit ons in het hart van de dienstverlening. Daarom zijn beschikbaarheid, snelheid en continuïteit ook cruciaal voor het leveren van de dienst aan HLN.be.