Smart industry, smart manufacturing, smart logistics. Allemaal termen die rondgestrooid worden alsof het niets is. Consultancybedrijven en grote logistieke partijen als DHL delen continu hun visie op toepassingen die mogelijk zijn in de toekomst. Daardoor is het soms moeilijk grip te krijgen op de realiteit van vandaag de dag. Ik geef hier daarom mijn visie op de veelbelovende technologie die niet alleen volwassen genoeg is om op dit moment in te zetten, maar die in de toekomst een nog veel grotere impact zal hebben.
Data-integratie tussen iedere component in de supply chain wordt de realiteit, en dit zorgt voor een significant effectiever gebruik van laadruimte. Op dit moment is dat wereldwijd ongeveer 40 procent (bron: World Economic Forum), dus dat geeft genoeg ruimte voor verbetering. Niet alleen als het gaat om het weten waar welke vracht zich bevindt, maar ook als het gaat om het bundelen van zendingen, of het koppelen van verzendinformatie tussen havens en vliegvelden. Op die manier wordt het plannen en voorspellen van aflevertijden veel nauwkeurig. Internettechnologie gaat daarbij ook zorgen voor een toenemend aantal smart goederen en containers, en dat tilt de tracking en tracing naar een hoger niveau. Logistieke bedrijven krijgen zo steeds scherper zicht op de exacte locatie en status van bepaalde items, maar ook op wat er nog meer in een bepaalde container zit. En om welke fase van de reis het gaat, via land, zee of lucht.
De interactie met de bestaande infrastructuur zal ook sterk toenemen. Denk aan elektriciteitsgrids, zorgcentra en telecommunicatienetwerken. Dit zorgt thuis, in de auto en via nieuwe media voor diverse ‘connected living’-ervaringen. Maar ook de transport- en logistieksector zal hier sterk van profiteren. In de nabije toekomst krijgen we te maken met goederen die hun eigen lifecycle begrijpen en zich volledig autonoom door de keten bewegen. Of met koelvakken in supermarkten die zelf zorgen dat de voorraad op tijd wordt aangevuld, gebaseerd op het koopgedrag en de doorlooptijden van leveranciers.
Zelfsturende supply chains
Rfid-tags maken op dit moment al een groot onderdeel uit van the internet of things. De tools die hierbij zorgen voor de datageneratie worden ook steeds beter en betaalbaarder. Er wordt software ingezet om de goederen continu te monitoren. Maar ook om de planning, gebaseerd op de huidige locatie, te optimaliseren. Dit leidt hoogstwaarschijnlijk tot een vorm van kunstmatige intelligentie waarbij planningsystemen in staat zijn zichzelf aan te passen. Ze kunnen de route optimaliseren en goederen verplaatsen, gebaseerd op de actuele vraag en aanbod. En dit kan plaatsvinden binnen één opslaglocatie, of tussen verschillende distributiecentra.
Geofencing is een mooi voorbeeld van een creatieve toepassing van de bestaande technologie. Bij deze toepassing worden rfid-tags gebruikt om vrachtwagens, die op de locatie en daarbuiten rijden, te voorzien van informatie. De chauffeurs weten op die manier altijd precies waar ze naartoe moeten en wanneer ze het beste kunnen laden en lossen. Dit zorgt voor veel meer efficiëntie bij zowel de groothandel als de logistieke partij.
Realtime augmented reality
De computerkracht van mobiele devices zal een stijgende lijn blijven vertonen. Niet alleen voor smartphones en tablets, maar ook voor een toenemend aantal wearables zoals glasses, watches en zelfs intelligente stoffen. Dit zorgt ervoor dat meer data, gegenereerd door ‘the internet of everything’, beter mobiel beschikbaar worden voor meer mensen die op pad zijn. De geografische data worden gecombineerd met de status van de items en de transportplanning. Vervolgens wordt deze informatie met een continue frequentie verzonden naar de besluitvormers onderweg.
Op deze manier neemt het inzicht in de prestaties van de supply chain enorm toe, net als de mogelijkheid om effectief met uitdagingen om te gaan. En hierbij zijn niet alleen de mogelijkheden voor datacollectie en het delen van informatie relevant. Augmented reality krijgt steeds meer een vast plek binnen applicaties en biedt een realistische kans op een goede roi. Head-up displays zorgen voor toegang tot realtime bedrijfsinformatie én maken het mogelijk om handsfree te werken. Op deze manier zorgen ze voor een compleet andere benadering van hoe we in het magazijn werken.
Realtime operationele aanpassingen
Bedrijven zijn inmiddels begonnen met het verkrijgen van inzichten vanuit grote hoeveelheden ongestructureerde informatie. De geavanceerde mogelijkheden voor het vastleggen van data nemen alsmaar toe, net als de adviserende mogelijkheden die een goede besluitvorming ondersteunen. Denk aan voorspellende analyses en realtime event processing. De toepassing van big data heeft ook zijn weg gevonden naar logistieke bedrijven. Het zet grote datavolumes om in unieke informatie waarmee bedrijven in staat zijn de efficiëntie op bepaalde vlakken een flinke boost te geven. Denk aan zaken als voorspellende netwerk- en capaciteitsplanning, risico-evaluatie, resilience planning, realtime routeoptimalisatie, en zelfs crowd-sourced pick-up en aflevering.
De termen big data, mobile en interconnectivity werden in het verleden vooral gebruikt in koppen om de aandacht te trekken. Maar ik geloof dat we in de nabije toekomst concreet gaan zien wat de mogelijkheden van deze drie pilaren nu echt zijn. Doordat er steeds meer algemeen toegankelijke commerciële toepassingen zijn, realiseren we ons hoe sterk de impact van de concepten kan zijn. Verdere verfijning van de technologie en lagere investeringen zorgen ervoor dat de toepassingen ook steeds realistischer worden voor het mkb. En vanuit die gunstige positie verwacht ik dat de innovatiesnelheid rondom de drie pilaren alleen nog maar meer toeneemt. Spannende tijden dus!