Mede door de inzet van big data analytics kunnen verzekeringsbedrijven zorgen dat er meer interactie met klanten tot stand komt. Daardoor kunnen ze meer producten verkopen. Traditionele verzekeraars blijven hierbij achter. 46 procent van de verzekeraars wereldwijd geeft aan dat het de mogelijkheden van bigdata-analyses voor het verbeteren van de klantervaring onvoldoende benut. Dit is een conclusie die Capgemini trekt uit zijn rapport 'Fixing the Insurance Industry: How Big Data can Transform Customer Satisfaction'.
Uit het rapport blijkt dat hoewel verzekeraars zich bewust zijn van de noodzaak om de ervaring van klanten te verbeteren, ze hier nog niet in slagen. Minder dan een derde van de verzekeringsklanten (29 procent) is tevreden over de dienstverlening. Bovendien richten verzekeraars die big data analytics wel in hun bedrijfsvoering hebben ingebed zich met name op het bestrijden van fraude en het verhogen van de winstgevendheid. Slechts 14 procent heeft de beschikking over datamanagementsystemen waarmee toekomstig gedrag van klanten kan worden voorspeld.
Overlopen
In het rapport van Capgemini komen enkele remmende factoren naar voren die bijdragen aan de gebrekkige inzet van big data door verzekeraars voor het verbeteren van de klantervaring. Zo blijkt de focus van verzekeraars meer op de eigen producten te liggen en beschikken de meeste verzekeraars niet over een goede infrastructuur en de juiste it-systemen. Ook is de dataset die wordt gebruikt vaak beperkt en wordt ongestructureerde data, zoals data uit sociale media en afkomstig van sensoren, onvoldoende meegenomen in de analyse. Daarnaast krijgen zaken als beveiliging en privacy nog te weinig aandacht.
Volgens Freek Roelofs, vice-president bij Capgemini Consulting, moeten traditionele verzekeraars snel verandering aanbrengen in deze situatie. ‘Het gedrag van consumenten verandert in rap tempo en als verzekeraars hier niet op kunnen anticiperen is er een grote kans dat hun klant overloopt naar een andere aanbieder.’ Verzekeraars worden in de hele wereld geconfronteerd met concurrentie van niet-traditionele marktpartijen, zoals grote e-handelsbedrijven of start-ups.
Whitepaper
Dit whitepaper bespreekt de voordelen van een analytisch data warehouse, met een verzekeraar-specifiek datamodel als basis, waarmee verzekeraars in staat zijn om een hogere return on investment (roi) te behalen uit business analytics.
En ook hier wordt weer handig misbruik gemaakt van het angstdenken om te zorgen dat mensen denken dat ze iets missen als ze niet snel ingrijpen.
Verzekeraars weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Ze hebben een uitgebreid netwerk van verzekeringsagenten wat ze in staat stelt heel veel en voor kwalitatieve feedback uit het veld te geven.
Dat Big Data hier aan kan bijdragen is waarschijnlijk maar hoe groot zal het rendement zijn van deze investering?
Verzekeraars zullen waarschijnlijk veel meer baat hebben aan een meer effectieve fraude bestrijding dankzij Big Data.
Overigens als klant zit ik hier totaal niet op te wachten dat een verzekering mij dusdanig nauwgezet gaat bijhouden. Vergelijk het maar met tracking cookies die je volgen en zorgen dat je afhankelijk van je inkomen prijzen krijgt voorgeschoteld tijdens het online shoppen. (Want dat zijn allang niet meer alleen reizen en hotels en gaat al wat verder.)