Ict-dienstverlener Ordina kondigt een besparingsprogramma aan dat structureel 6 miljoen euro per jaar moet opleveren. Volgens de directie zijn de maatregelen nodig om het resultaat bij de Nederlandse activiteiten op peil te houden aangezien de omzet in de overheidsmarkt onder druk staat. De bezuinigingen omvatten zowel externe als interne kosten en procesverbeteringen. Ook verdwijnen er banen.
Volgens de dienstverlener hebben berichtgeving en discussies over ict-projecten bij de overheid geleid tot vertraging in besluitvorming met betrekking tot ict-investeringen in Nederland. Daardoor staat de omzet uit opdrachten bij de overheid, een belangrijke markt voor de dienstverlener, onder druk.
Ordina Ceo Stépan Breedveld: ‘Het is belangrijk nu in te grijpen en daarmee onze resultaten te ondersteunen. Daarnaast is Ordina in transitie vanwege het feit dat we ons continu willen aanpassen aan veranderende marktomstandigheden. De technologische ontwikkelingen en nieuwe vormen van samenwerking vereisen voortdurend aanpassing in de werkwijze en aanwezige kennis van Ordina. Om up-to-date te blijven, wordt een aantal competenties versneld aangepast aan de nieuwe marktvraag.’
Hij zegt te betreuren dat een aantal medewerkers door de wijzigingen geraakt gaat worden. ‘Wij blijven echter investeren in nieuwe kennisgebieden om zo een gezonde toekomst te hebben. In dit kader continueren we ons omscholings- en Young Professionals-programma.’
De activiteiten van Ordina in België en Luxemburg presteren goed en vallen buiten de scope van het besparingsprogramma. Tijdens de publicatie van de halfjaarcijfers zal een nadere toelichting worden gegeven op de aangekondigde plannen.
Ict-dienstverlener Ordina is actief in de Benelux en telt ruim 2900 medewerkers. De belangrijkste markten waarin de dienstverlener actief is, zijn de overheid, financiële sector, industrie en de zorg.
Toevallig dat de maatregelen in de buurt van 1 juli vallen, wanneer het goedkoper wordt om medewerkers een aluminium handdruk te geven.
Dat is wel een beetje zuur, aangezien meneer Stépan zelf net 55k per jaar loonsverhoging heeft gekregen. 6 miljoen per jaar besparen lijkt me niks voor zo’n bedrijf, daar kunnen ze net de board van betalen.
Men kan dus stellen dat corruptie niet altijd loont.
@ITman
Je kunt stellen dat corruptie niet loont voor de mensen die niet corrupt zijn.
Ordina gaat geen mensen ontslaan vanwege corruptie, maar “Om up-to-date te blijven, wordt een aantal competenties versneld aangepast aan de nieuwe marktvraag.” Je kunt dus stellen: Investeren in opleidingen en kennisontwikkeling is duur. Je kunt “beter” mensen met achterhaalde kennis ontslaan en jongere, goedkopere mensen inhuren. Dat heeft niets met corruptie te maken.
Overigens wordt de ‘corruptie’ bij IT ‘dienstverleners’ vooral uitgelokt door incompetentie bij de opdrachtgevers (vaak (semi-)overheden).
@Nico Verwer, ik snap je punt maar het is zeker niet zo dat er binnen Ordina weinig aan omscholing gedaan wordt. Al sinds 2008 lopen er omscholingsprogramma’s voor de functies waarvan men verwacht in de toekomst minder vraag naar te hebben. Zo zijn er in het verleden COBOL-specialisten onder meer omgeschoold naar Oracle- en testspecialist. Ook nu lopen er programma’s voor end-of-life technologie specialisten.
Het is ook een achterhaald business model, je geld verdienen met uurtje-factuurtje terwijl je medewerkers in vaste dienst zijn. Wat voor zin heeft het om in dienst te zijn van een verkapt uitzendbureau, terwijl het bedrijf praktisch elk moment kosteloos van je af kan?
Specialisten zijn allang ZZP-er geworden, Ordina zou zich hierop moeten aanpassen en zich meer naar een model moeten gaan waarbij zij opdrachten binnenhaald en die met ZZP-ers uitvoerd worden. Loopt de portefeuille terug, dan gaan de vaste kosten ook direct terug.
27-6-2015
Een bedrijf heeft een paar grote en gevaarlijke vijanden en boven aan de kwalijkste is;
1 – de concurrent
2 – besmettelijke ziektes
3 – crises in olie, valuta, essentiële grondstoffen ,
4 – marktverschuiving, verandering in politieke macht,
4 – overtollig personeel,
5 – minder bruikbaar personeel,
6 – weglekken van strategische bedrijf/product kennis.
Op de schaal van 100 is nr 1 , 70%
De concurrent bestudeert dagelijks je bedrijf en product om je positie te verzwakken en je klanten via elk denkbare weg bij je weg te halen. Dat dagelijks te weerstaan vraagt in de eerste plaats om een optimale relatie met je klant om die te behouden. Elk bedrijf die zich niet verdedigd en pro-active daar op anticipeert bestaat vroeg of wat later niet meer.Een commercieel bedrijf heeft maar 1 doel en dat is winst maken
eerste bladzijde eerste zin en dan punt uit. Dat doen onder de best mogelijke voorwaarden en condities van een ieder die daarbij betrokken is.
Willem Angel, 29-06-2015 09:42
Volgens mij zit u er compleet naast. De echt succesvolle bedrijven besteden niet de hele dag met koekeloeren naar de concurrent. Die hebben daar geen tijd voor. Die gaan uit van hun eigen kracht. En die weten het onderscheid te maken. Oh en verdedigen is nou niet echt pro actief…
@Willem (die zonder Angel):
Even hé – zodat ik je beter begrijp.
(1) – Wat zie je als het verdienmodel van een ZZP-er?
(2) – Hoe zou het verdienmodel van Ordina er dan uit kunnen zien?
(3) – Over welke as sluiten die twee op elkaar aan?
@willem
“Specialisten zijn allang ZZP-er geworden, Ordina zou zich hierop moeten aanpassen ”
Wat is dan de meerwaarde van Ordina? Neem aan dat specifieke methodes, methodieken en kennisgebieden ook als meerwaarde meetellen. Als je enkel ZZP-er hebt dan heb je geen meerwaarde en is het gewoon wie kan het goedkoopst personeel kan leveren (Race to the bottom).