Elke branche moet digitaliseren en automatiseren. Ook de logistieke sector. De logistieke keten is al sterk veranderd. E-commerce dwingt de markt om sneller te innoveren. Op de magazijnvloer begint dat proces met wearables. Dit heeft uiteindelijk invloed op het management, dat niet meer beslist op basis van ervaringen uit het verleden, maar aan de hand van data-analyses hun strategie gaat bepalen.
Pols-terminals met vingerscanners, smart glasses, het gebruik van tablets en andere communicatietechnologieën veranderen de manier waarop men in het magazijn gaat werken. Onderzoeken van onder andere Gartner-analisten tonen aan dat juist handels- en productiebedrijven de efficiëntie flink hebben verbeterd door gebruik te maken van nieuwe apparaten op de werkvloer.
Wearables
Wearables bieden volgens Auke Hylarides, senior product marketingmanager bij Exact, een legio aan voordelen. ‘Met wearables komen beide handen beschikbaar om producten te pakken. Anders dan bij voice picking blijft de pick-opdracht in beeld zolang deze niet verwerkt is. Bij voice picking wordt namelijk de opdracht uitgesproken en is dan in principe verdwenen, terwijl op de wearable de opdracht letterlijk en figuurlijk in beeld blijft.’
Het biedt daarnaast mogelijkheden om werkinstructies mee te geven. Visueel kan worden aangegeven wat de optimale looproute is en waar producten gepickt en waar geplaatst moeten worden voor levering. Hylarides: ‘Dit kennen we natuurlijk al van meer traditionele pick-by-light en put-to-light systemen, maar geïntegreerd in de wearable biedt dit de mogelijkheid om fysieke stellingen en pick-karren te integreren en te verrijken met digitale informatie. Zo laten de testresultaten bij DHL een performanceverbetering van 25 procent zien, dankzij augmented reality in het order pick-proces.’
Mobiel magazijn
Een ‘mobiel magazijn’ verschijnt steeds vaker op de rader bij bedrijven. Dit komt volgens Hylarides onder andere door de relatief lage kosten van deze hardwareoplossingen. Daarbij is het voor organisaties aantrekkelijk om medewerkers real-time toegang te geven tot bedrijfsgegevens terwijl ze midden in de uitvoering zitten. Hylarides: ‘De voordelen van registratie direct op de magazijnvloer zijn ontelbaar. Denk bijvoorbeeld aan het direct vastleggen van transacties wanneer deze zich voordoen. Hierdoor heeft iedereen altijd de actuele informatie bij de hand, neemt de kans op fouten sterk af en worden de kosten verlaagd. Dit betekent veel efficiëntieverbeteringen. Het zijn tenslotte de mensen op de werkvloer en in het magazijn die direct waarde toevoegen.’
Het inzetten van automatisering en slimme oplossingen kunnen logistieke organisaties ondersteunen in het versterken van hun concurrentiepositie; indirect draagt het bij aan snelle levering, betere service en lagere prijzen. Hylarides: ‘Voorraad die niet verkocht kan worden is een groot risico voor elk handelsbedrijf. Het beheren van voorraad via systemen en business intelligence-oplossingen kan bijdragen aan het reduceren van overschot.’
Supply chain-netwerken combineren
Logistieke organisaties zullen meer gebruik gaan maken van toepassingen in de cloud. Die verschuiving vindt nu al plaats en zal de komende jaren toenemen. Het belangrijkste voordeel voor organisaties om in de cloud te werken is volgens Gerry Daalhuisen, global product-manager bij Kewill, de mogelijkheid om meerdere supply chain-netwerken te combineren, waardoor organisaties beter kunnen samenwerken. ‘Dit heeft namelijk positieve gevolgen voor de efficiëntie en een hoger serviceniveau. Ook zijn er vooraf geen grote investeringen, zoals toegang via portals of apps, meer nodig, waardoor het voor kleinere spelers gemakkelijker wordt om gebruik te maken van dezelfde oplossingen als de grote spelers in de markt.’
Daarbij dwingen consumenten logistieke organisaties tot het aanbieden van keuzes voor hun klanten. Concurreren gebeurt dan ook steeds meer op het gebied van snelheid, levering, locatie, retourneren, tijd en datum. Volgens Daalhuisen bieden op dit moment vooral de grote, goed georganiseerde retailers deze diensten aan en kunnen anderen de ontwikkeling (nog) niet bijbenen. ‘Cloud computing en het internet of things (IoT) maken deze functies ook beschikbaar voor het mkb.’
4PL
Verder gaan logistieke bedrijven zich steeds meer toespitsen op het aanbieden van fourth party logistics (4PL). Bij 4PL is er sprake van één ketenregisseur die de beste oplossing zoekt voor de supply chain van een klant. Andere partijen en partners worden ingeschakeld om transport, opslag, planning en voorraadbeheer uit te voeren.
Ook de logistieke sector moet zich overgeven aan computing everywhere. Door apparaten en sensoren te verbinden aan het logistieke proces kunnen partijen meer voordeel halen uit hun gegevens. Onder andere real-time data, zoals een handtekening voor ontvangst, kan overal en direct worden verzameld. Daalhuisen: ‘Real-time updates zorgen voor informatiestromen op maat, zodat de juiste partij de juiste informatie ontvangt. Ook voorspellen deze informatiestromen het verloop van logistieke processen. Zo geven geautomatiseerde meldingen aan wanneer er moet worden gestart met een activiteit op basis van gebeurtenissen verderop in de keten.’
Hylarides voegt daaraan toe: ‘Door correcte, actuele informatie wordt het nemen van de juiste beslissing eenvoudiger en dit bepaalt mede het succes van een bedrijf. Nemen we voortaan nog beslissingen op basis van real-time inzicht en actuele gegevens of op ons gevoel?’
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 6, zomer 2015.