Meer en meer locaties als bars en restaurants in en rond Amsterdam maken gebruik van het betaalsysteem Zapper. Bij Kantjil & de Tijger roepen de eerste ervaringen enthousiasme op. Net zoals bij verschillende gebruikers. Travelzork – blog van Michael Trager — meldt het (gebruiks)gemak van de nieuwste contactloze betaalmethode en bij steeds meer horecagelegenheden wordt Zapper succesvol uitgerold.
Met Zapper (Zapper.com) kunnen klanten betalen met hun smartphone zonder te wachten op de bediening met betaalterminal. Als consument download je de Zapper-app een keer op je smartphone. Door een koppeling met je betaalkaarten – nu nog alleen creditcards, maar binnenkort ook Paypal en de mobiele variant van iDeal – kan, na het scannen van de QR-code op de rekening, direct worden betaald. Zowel de horecavestiging als de klant ontvangen via sms of email een melding dat de betaling is geslaagd, tegelijkertijd wordt automatisch een betalingsbewijs geprint bij de kassa of op in gebruik zijnde mobiele printer(s).
Nieuwe betaalmethoden
Kantjil & de Tijger (Kantjil.nl) is een Indonesisch restaurant aan de Spuistraat in het hartje ofwel ‘de ziel’ van Amsterdam. Sinds een aantal weken zien de gasten de QR-code van Zapper op hun rekening, kunnen die scannen en direct betalen.
‘Zapper past prima bij ons bedrijf’, stelt Won Bouman, bedrijfsleider Kantjil, ‘vooral omdat het heel gebruiksvriendelijk is en je daardoor nog meer service aan de gasten biedt.’ Bouman is – als liefhebber van nieuwe gadgets – zeker ook geïnteresseerd in nieuwe betaalmethoden. ‘Maar binnen een bedrijf zoals Kantjil & de Tijger moeten ze dan ook toegevoegde waarde hebben voor onze gasten en voor ons. Zapper biedt dat; het is een heel prettig betaalmiddel; zowel voor de klant als voor ons. Snel, want je hoeft geen card meer te tonen. Het personeel hoeft geen pinautomaat te brengen. Aan tafel scannen, betalen en bij de kassa is direct bekend dat de rekening is betaald! De bediening houdt tijd over om meer service te geven.’
Volgens Bouman houden mensen over het algemeen niet zo van veranderingen. ‘Dat geldt ook voor de betalingsgewoonten in de horeca. Maar ik ben er van overtuigd dat als Zapper bekender gaat worden en we ons personeel trainen, zodat zij de voordelen van Zapper kunnen uitleggen, er de komende tijd steeds meer gasten van Zapper gebruik gaan maken. Zeker nu binnenkort een aantal zaken in de buurt ook Zapper gaat gebruiken.’
Ook bedrijfsmatig is Zapper een interessante betalingswijze. ‘De bedragen worden snel gestort en elke betaling wordt bevestigd waardoor het zakelijk heel overzichtelijk is. Met als bijkomend groot voordeel dat er direct een goede klantendatabase wordt opgebouwd. Daardoor zijn er dus gerichte acties mogelijk richting onze klanten. Denk aan loyaliteitsprogramma’s, kortingsacties en/of aanbiedingen.’ Voor Kantjil & de Tijger is Zapper de betalingswijze van de toekomst, zeker als ook iDeal aan Zapper wordt gekoppeld.
Makkelijker en sneller
Michael Trager is actief als (reis)blogger (Travelzork.com), Amerikaan maar woont in Amsterdam. Als regelmatig gast van de (Amsterdamse) horeca weet hij de voordelen van Zapper goed in te schatten. ‘Het meest belangrijk om voor Zapper te kiezen was voor mij dat het veel makkelijker en eenvoudiger ofwel meer ‘gestroomlijnd’ werkt dan een betaling per creditcard. Binnen Zapper kun je meerdere cards opnemen en de card simpel per betaling toewijzen. Als je de rekening voor je hebt, scan je die met je smartphone (Zapper app) en ‘in no time’ ofwel direct is de betaling geregeld. Niet meer een card door een terminal halen, bonnetje ondertekenen of pincode invoeren… Hooguit even vooraf bedenken welke card je binnen Zapper gebruikt, zodat je kunt profiteren van de meeste miles via die card.’
‘Het enthousiasme over Zapper van zowel de zakelijke gebruiker als de consument spreekt boekdelen’, stelt Erwin Hofmann, commercieel directeur Zapper. ‘De gast zal snel het gemak ervaren; daarom helpen wij de horecaondernemers ook met het trainen van het bedienend personeel. De voordelen die Zapper biedt, zijn duidelijk. Vooral als dat in de praktijk tot uiting komt.’