Dutch Bakery uit Waalwijk vervangt zijn huidige bedrijfssoftwaresystemen door Microsoft Dynamics NAV in combinatie met SI Foodware van Schouw Informatisering (SI). Aanleiding vormt de overname van de thuisafbak-divisie van Bakkersland. Daar waar Dutch Bakery werkt met software van King, draait bij de overgenomen divisie nog een QAD MFG/PRO-versie van Bakkersland. Om de controle op de bedrijfsprocessen van de productielocaties vast te houden en dubbele administraties uit te sluiten, heeft Dutch Bakery ervoor gekozen over te gaan op één nieuwe omgeving voor enterprise resource planning (erp).
Dutch Bakery is gespecialiseerd in het produceren van verschillende diepgevroren, gekoelde en zuurstofarm verpakte hartige snacks, zoals worsten- en saucijzenbroodjes. In de fabriek in Waalwijk wordt gewerkt met erp-software van King. De overgenomen Bakkersland-vestigingen in Tilburg en Eindhoven maken momenteel nog gebruik van het erp-systeem QAD MFG/PRO (release eB2.1 SP3) met maatwerk. Al deze software wordt nu vervangen door Microsoft Dynamics NAV 2015 in combinatie met SI Foodware 4.0 van Schouw Informatisering uit Etten-Leur.
Integratie
De mogelijkheden van dit voedings-specifieke erp-systeem passen goed in de automatiseringsstrategie van Dutch Bakery, zegt algemeen directeur Jefrem Schapendonk: ‘We willen de mogelijkheid hebben om later ook bij de andere werkmaatschappijen dezelfde oplossing te implementeren. Dat is mogelijk met SI Foodware en Schouw als partner.’
Daarnaast wilde Dutch Bakery structuur en consistentie aanbrengen in de informatievoorziening en processen. ‘We waren op zoek naar één pakket waar alle bedrijfsprocessen in zijn geïntegreerd. Omdat alle data dan in één pakket zit, hebben we een betere beschikbaarheid van procesinformatie en dus sterkere controlemogelijkheden. Zo kunnen we efficiënter werken en uniform rapporteren’, aldus Schapendonk.
Whitepaper
Uitgebreide it-monitoring ervan werd voorheen gerealiseerd door het bouwen of kopen van een serie van monitoring tools, technieken en toepassingen, elk gericht op een specifiek domein of een belangrijk technisch onderdeel, zoals netwerken, servers, storage, databases of applicaties. Wanneer er een storing optrad, wist niemand wie hij de schuld ervan moest geven en kostbare tijd werd verspild met het vinden en oplossen van het probleem binnen deze domeinen. Met als gevolg een lange downtime waarin medewerkers niet konden werken en klanten niet konden kopen. Een uniforme aanpak voor infrastructuurbheer biedt uitkomst, volgens dit whitepaper.