Na de overname van Imtech ICT kan Axians zich in Europa meten met andere middelgrote ict-dienstverleners. Het bedrijf, waar circa zevenduizend man werken, heeft een krachtig moederbedrijf achter zich staan: het Franse bouw- en energieconcern Vinci (omzet 38,7 miljard euro, 191.000 medewerkers). Nu is het zaak Axians scherper voor het voetlicht te brengen, ook in Nederland. Samenwerken, toegevoegde waarde bieden en innovatie zijn de sleutelwoorden voor de nieuwe Nederlandse directie.
Wat moet een gigant als Vinci met een ict-bedrijf? Die vraag kreeg Harm Woortmeijer, een van de twee algemeen directeuren van Axians Nederland, geregeld te horen. Maar ook in de werelden van steen en energie gaan steeds meer dingen digitaal, benadrukt hij. ‘Ict is er een onmisbaar instrument geworden. Denk eens aan ontwikkelingen als ‘smart cities’ en ‘smart buildings’ en in de energiewereld ‘smart grids’.’
Grote rol van betekenis
De divisie Vinci Energies heeft als doelstelling om de komende vijf jaar een verdubbeling van de omzet te bereiken, deels via acquisities. Deze groei moet voor een deel bereikt worden op de Europese ict-markt, waar Axians een grote rol van betekenis wil spelen. Nu al zijn de inkomsten (1,6 miljard euro; inclusief Imtech ICT) van Axians goed voor 16 procent van de omzet van Vinci Energies; dat aandeel zal naar verwachting gaan stijgen. In Nederland ligt het aandeel bijvoorbeeld al op zo’n 45 procent.
De basis hiervoor heeft het bedrijf vorig jaar gelegd met het binnenhalen van ‘grote vis’ Imtech ICT (omzet: ruim zevenhonderd miljoen euro; personeelsbestand: zo’n 2500 man). De door financiële schandalen geplaagde technisch dienstverlener Imtech moest zijn ict-divisie noodgedwongen afstoten. ‘Dat was een buitenkans die Vinci niet kon laten lopen. Doorgaans richt het concern zich namelijk op bedrijven met een directeur/grootaandeelhouder die bereid is zijn aandelen te verkopen. Een recent voorbeeld is Plusine ICT dat in 2014 gekocht is’, zegt Woortmeijer, die inmiddels negen jaar werkzaam is voor Vinci Energies.
Ict-merk
‘Het is erg jammer hoe het met Imtech is verlopen, maar de overname door Vinci Energies pakt voor ons eigenlijk heel goed uit’, zegt Rob van Kaathoven, de andere algemeen directeur van Axians Nederland. Van Kaathoven is van Imtech ICT afkomstig en werkte daarvoor bij IBM-dienstverlener Eniac. ‘In vergelijking met Imtech is het concern vele malen groter en op bredere fronten actief, waaronder de bouw, de energiesector, de dienstensector en de industrie. Het Franse Vinci SA is in Nederland bijvoorbeeld betrokken geweest bij de aanleg van de Tweede Coentunnel. Het is een kapitaalkrachtig bedrijf dat Axians stevig kan ondersteunen in de groeiambities.’
De naam Axians is een fonetische samenstelling van drie begrippen: ‘action, alliance en confidence’. Er werken in Nederland zo’n zeshonderd man, in negen business units in Groningen, Beverwijk, Utrecht, Zaltbommel, Capelle ad IJssel en Eindhoven en een winstgevende omzet van een slordige 150 miljoen euro. Om het merk Axians te versterken is afgelopen november besloten om alle ict-activiteiten onder deze naam te scharen. De bundeling beslaat de activiteiten van Axians, Imtech ICT en telecomdienstverlening Graniou (niet in Nederland actief).
Als een van de eerste landen heeft de Nederlandse organisatie van Imtech ICT zich in Axians herdoopt. Sommige vestigingen doen het wat later, zoals in Duitsland het ex-Imtech-onderdeel Fritz & Macziol. Van Kaathoven: ‘In Nederland wilden we de rebranding zo snel mogelijk uitvoeren, omdat we nog steeds vragen kregen over de relatie met Imtech N.V., zelfs in aanbestedingen. Terwijl Imtech ICT al vanaf november 2014 definitief bij Axians hoort en in de afgelopen jaren op ict-gebied steeds goede prestaties heeft neergezet. Van die connotatie wilden we af, zodat we als Axians verder kunnen bouwen aan de toekomst.’
Mkb-plus
Door de overname van allround dienstverlener Imtech ICT is Axians een serieuze speler op de Europese markt geworden, stelt Kaathoven. ‘Vergelijkbaar met partijen als Cegeka of Dimension Data. Onze focus als ict-dienstverlener ligt op het doen van projecten en in brede zin het ondersteunen van klanten. Het gros van de organisaties waarvoor Axians actief is, valt in het segment ‘mkb-plus’, waar de grens van het aantal gebruikers bij maximaal vijfduizend ligt.’
Hij licht toe dat Axians nog steeds doet aan detachering en hardwareleveringen, al wordt dat minder, maar dat het bedrijf zijn toegevoegde waarde het beste in projecten kan laten zien. En dan vooral projecten waarbij Axians in een zo’n vroeg mogelijk stadium mee kan denken over de ict-vraagstukken en -behoeften van klanten. ‘We willen een betrouwbare partner zijn: onze inzet is niet het jagen op het projecten maar het ontwikkelen van een langetermijnrelatie met een klant. Daarbij speelt mee dat als er vooraf goed in kaart kan worden gebracht met welke vraagstukken een klant worstelt, er ook meer bereidheid is om te investeren. Pas dan denkt een klant: ‘hé, deze partij kan mij helpen.’
Axians heeft daarvoor technologische kennis in huis, maar – belangrijker nog in zijn ogen – ook kennis van de markt en ondersteunende tools voor bijvoorbeeld business analyses en collaboratie-mogelijkheden. ‘Wij opereren onder andere in de zorgsector, daar gebeurt momenteel echt veel, met name op datagebied. Wil je je claim, dat je toegevoegde waarde kunt bieden, waarmaken dan behoor je wel mensen in dienst te hebben die deze sector en de logistiek erachter goed begrijpen. Dat geldt ook voor de andere sectoren, zoals gemeenten, scholen en de industrie, waar we actief zijn.’
Decentrale opzet
Hier komt ook de samenwerking met andere onderdelen binnen Vinci Energies om de hoek kijken, zoals Actemium (industriële automatisering), Omexom (elektriciteitsdiensten) en Vinci Facilities (gebouwgebonden elektrotechnische installaties). Zo werkt Axians nauw samen met Actemium voor de ontwikkeling van innovatieve internet of thing (IoT)-toepassingen en ‘industrie 4.0’.
‘Zodat we een gezamenlijke business propositie aan klanten kunnen aanbieden’, zegt Woortmeijer. Maar ook binnen Axians vinden er kruisbestuivingen plaats. Hij wijst er op dat er binnen de ict-dienstverlener zo’n honderdvijftig business units in vijftien landen actief zijn, verdeeld naar kennis- en marktgebieden. Al die groepen zijn zelf verantwoordelijk voor hun marktontwikkeling en voeren een eigen verlies- en winstrekening. ‘Wij combineren lokale kennis met de innovatieve en financiële kracht van een multinational.’
Dat Vinci Energies door zo’n sterk decentrale opzet dezelfde risico’s als Imtech kan lopen, waar de top het zicht en de controle bleek kwijt te zijn op sommige onderdelen, zou hem verbazen. Binnen het concern wordt er bijvoorbeeld gewerkt met een strak financieel en risicomanagementsysteem. ‘Het draait om transparantie. Iedereen weet van elkaars resultaten. Gaat er iets mis, dan moet je het meteen melden. Er wordt niks achtergehouden.’
Microsoft en IBM
Van Kaathoven vertelt dat elk landenvestiging binnen Axians zijn focusgebieden kan bepalen. Zo is Engeland bijvoorbeeld meer carrier-gericht; Nederland heeft in vergelijking met de andere landen het meest afgewogen portfolio – al wordt er weinig gedaan aan pure networking (3G/4G) – en dient als voorbeeld voor de koers van andere landenvestigingen. Via de eerdere overnames van Netlink (Cisco) en Plusine ICT (HP) had Axians al de nodige netwerkkennis in huis; dit deel is versterkt en aangevuld met Imtech ICT’s expertise op het vlak van infrastructuurbeheer en netwerkdiensten (Cisco en Netapp).
Daarnaast brengt Imtech software-expertise mee op het gebied van Microsoft en IBM. Denk aan business analytics (IBM, SAP, Microsoft) en een aantal enterprise resource planning (erp)-oplossingen voor de industriesector, gebaseerd op IBM Powerhouse of Microsoft Dynamics NAV-erp. ‘Onze software bieden we aan via de cloud en lokaal, on premise. Axians heeft zijn cloud op drie locaties ingericht en kan een publieke en hybride cloud aanbieden. En nee, we bouwen geen eigen datacenters. Er is genoeg capaciteit in de markt aanwezig om daarvan gebruik te maken’, aldus Van Kaathoven.
Kijken naar overnames
Hij voorziet de komende jaren onder meer bij de overheid een grote vraag naar clouddiensten. Via de cloud kunnen dat soort organisaties uniforme werkwijzen afdwingen en efficiencyvoordelen behalen. ‘Wij werken bijvoorbeeld op het gebied van een virtuele desktopinfrastructuren en unified communication al voor drie van de vier grootste steden. Alleen Amsterdam ontbreekt nog.’
Verder is Axians in Nederland sterk in samenwerkingsoplossingen (collaborative software) en heeft het bedrijf zijn inspanningen op het gebied van ict-beveiliging verhoogd. Zo is het bedrijf eind vorig jaar nog door de Haagse Hogeschool geselecteerd voor het leveren van een nieuwe centrale beveiligingsomgeving. Het bedrijf levert ict-beveiliging op basis van Fortinet Next Generation-firewalls. ‘We zijn hiervoor een eigen business unit gestart die we de komende tijd gaan uitbouwen en kijken daarbij ook naar overnames.’
Voldoende bagage
Ict is van vitaal belang geworden voor de samenleving en zal binnen onafzienbare tijd uit de ‘kraan’ komen, is de overtuiging van Van Kaathoven. ‘De huidige ontwikkelingen als cloud, mobile, big data en IoT zijn veelbelovend. De kunst is om er iets mee te doen; wij vinden dat we hiervoor de bagage in huis hebben en bijvoorbeeld nieuwe technieken en tools kunnen combineren tot vernieuwende oplossingen.’
Hij wijst op testoplossingen voor smart grids in de energiesector die Axians levert. Of andere IoT-ontwikkelingen, zoals de connected car. ‘Al die IoT-toepassingen leveren veel data op. Daar moet je iets mee doen. Een partij als Axians acteert als het ware in de laag erboven, waar we ontwikkel- en beheerdiensten aanbieden om die datastromen in goede banen te leiden.’
Hij geeft als voorbeeld de samenwerking met Philips Lighting waarbij Axians een oplossing biedt voor het databeheer bij armaturen. Of de oplossing die het bedrijf heeft bedacht voor de gemeente Eindhoven die slimme meters inzet om de vervuiling in de stad te meten. Van Kaathoven: ‘Wanneer je als bedrijf niet innoveert, ben je op den duur verdwenen. Dat zien klanten. Uiteindelijk vinden zij kennis, kunde en passie bij een leverancier belangrijker dan of dat bedrijf minder euro’s offreert dan zijn concurrent.’
Dit artikel is in een verkorte versie eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 6, zomer 2015.