Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de traditionele printer, die tekst en beeld plat afdrukt op papier.
De verkoop van printers in de emea-regio (Europe, Middle-East and Africa) is gedaald in het eerste kwartaal van dit jaar. De daling van 8 procent is vooral te wijten aan teruglopende afzet in het Midden-Oosten, Afrika en Centraal plus Oost-Europa. In de West-Europese markt, die goed is voor 60 procent van de printermarkt, is de verkoop gelijk gebleven.
Opvallend genoeg noteert Nederland nog wel een 5 procent groei, weet marktmeter Context te melden. Onderzoeksbureau IDC zag eind vorig jaar de daling al bescheiden inzetten. Komt het papierloze kantoor er nu eindelijk van? Gaat de ouderwetse printer er echt uit? Of is het apparaat nog altijd onmisbaar? Wat vind jij?
Er worden nog steeds matrix printers gemaakt en gebruikt op grote schaal. Uiteraard veel minder dan in de hoogtijdagen.
Maar het moeten hebben van papieren tijdens vergadering om aan te tonen dat je ‘serieus’ bent kan makkelijk vervangen worden door een tablet.
Even een voorbeeld. Je wilt duidelijk maken wat het gevolg is als een website omgebouwd wordt naar responsive design. Dan leg ik vijf A4’tjes op tafel met alle groottes van beeldschermen op schaal.
Visualiseren kan soms echt beter met papier.
Zoals Johan terecht opmerkt er bestaan nog veel matrixprinters bijv. in garages waar een drievoudige doorslag geprint wordt.
De kreet “het papierloze kantoor” hoor ik al dertig jaar, ik zie alleen maar meer papier. Gister nog vier bedrijven verteld dat ik geen papieren reclame wil hebben, hopelijk komt het nu wel aan.
@Jan
Niet aan bedoel je? 😉
En reclame kun je retour afzender versturen en ze op extra kosten jagen met hun milieuvervuilende spam.
@Jan:
Ik heb gewoon een nee/nee sticker op de deur. Er glipt nog wel eens wat tussendoor, bijv. als ze een reclamefolder in een huis-aan-huis blad hebben gevouwen. Maar stelt niet veel meer voor. Misschien 5..10x per jaar reclame op de mat (van bedrijven waar ik niet al banden mee heb); that’s it.
Nee/Nee heb ik al maar er zijn organisaties/vakverbanden die hun bladen op naam sturen, daar is afmelden lastig, komt vaak niet door, ja zeggen en nee doen, is het devies.
Uhhh, ik vind, uhhh, het onderwerp echt te onbelangrijk om er een mening over te hebben. Kijk, er gebeurt natuurlijk steeds minder op papier. Er wordt nog wel eens wat afgedrukt, maar heftige groei zit er niet aan te komen. Een snelle teloorgang ook niet. Gewoon een langzame maar zekere daling… Geen groeimarkt, geen aandelen in kopen, maar we gaan de komende decennia natuurlijk nog wel wat printen…
Papier verdwijnt niet, printers ook niet, maar er zal steeds minder worden geprint. En als straks de tablet helemaal is doorgedrongen in het bedrijfsleven, net als de smartphone, dan zal er nog minder worden geprint: de agenda en de ondersteunende documenten heeft een ieder dan al bij zich.