De voormalige ceo van Apple hield er een ascetische levensstijl op na die weinig ruimte liet voor uitspattingen. Steve Jobs Was a 'low-tech parent'. Geen gadgets voor de nog tere kinderziel, zo was zijn opvoedingsmotto.
Je zou verwachten dat het in de Engelse country-stijl gebouwde huis van familie Jobs in Palo Alto helemaal vol zou hangen met flat screens aan de muur en met in alle vertrekken rondslingerende iPods en iPads. Niets is minder waar, zo onthult technologiejournalist Nick Bilton van The New York Times. In zijn artikel geeft hij meer voorbeelden van topmannen uit de hightech die hun eigen kinderen principieel strak houden als het gaat om computergebruik en gadgets.
Binnen deze context is het op zijn minst opmerkelijk dat er in Nederland inmiddels 22 Steve Jobs-scholen, ook wel iPadscholen, zijn opgericht. Voor- en tegenstanders roeren zich. ‘If a child can’t learn the way we teach, maybe we should teach the way they learn’, zo wist Michael J. Fox al.
In de zomervakantie van 2013 werden er zelfs Kamervragen gesteld over de Steve Jobs-scholen. Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), Sander Dekker, zag toen weinig problemen. ‘Ik sta positief tegenover innovatieve initiatieven uit de samenleving. De samenleving is permanent in beweging en het onderwijs ook. Het gebruik van moderne apparatuur is een onderdeel van die beweging. Scholen zijn vrij om te bepalen of ze hierin voorop willen lopen of juist niet’, zo luidde zijn neutrale antwoord toen. Wel plaatste hij nog een kanttekening. ‘Leerlingen mogen niet de dupe worden van experimenteerdrift die ten koste gaat van de onderwijskwaliteit. De inspectie zal dan ook extra toezicht houden op de Steve Jobs-scholen’, zo kondigde hij aan.
‘Google maakt dom’
Manfred Spitzer, een Duitse hersenonderzoeker en auteur van het boek ‘Digitale dementie’, daarentegen, signaleert wel degelijk problemen. ‘Computergebruik op vroege kleuterschoolleeftijd kan leiden tot aandachtsstoornissen en op latere kleuterschoolleeftijd tot leesproblemen. Op basisschoolleeftijd wordt meer sociaal isolement waargenomen’, zo schermt hij met diverse Amerikaanse en Duitse onderzoeken. Maakt Google ons dom? Volgens Spitzer wel. Het gebruik van de computer blijkt in veel gevallen minder effectief te zijn dan de reguliere vormen van leren doordat het geheugen minder gebruikt wordt. Als je iets eenvoudig op internet op kan zoeken, waarom zou je het dan uit je hoofd leren? Digitale media zorgen voor ‘ondiepe verwerking’ in het kinderbrein. Oppervlakkig onthouden betekent sneller vergeten. Het klinkt mij plausibel in de oren.
Blijkbaar is het ministerie van OCW er ook niet helemaal gerust op. Onlangs werd bekend dat de Onderwijs Innovatie Groep en het Welten-instituut een onafhankelijk onderzoek starten naar de effecten van de Steve Jobs-scholen. Er bestaan hierover veel meningen, maar de meeste van die meningen lijken niet op feiten te zijn gebaseerd. De onderzoekers gaan op zoek naar de feiten en de staatssecretaris trekt zijn portemonnee. Over een jaar worden de eerste resultaten verwacht. Ben benieuwd wat daar uit komt.
Raad van Kinderen
Eigenlijk veel interessanter vind ik de Missing Chapter Foundation die in 2009 werd opgericht door Laurentien van Oranje-Nassau. Deze stichting geeft kinderen daadwerkelijk een stem. Kinderen in de leeftijd van tien tot twaalf jaar adviseren raden van bestuur over strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing en het bevorderen van een gezonde levensstijl. ‘Iedere onderneming zou een Raad van Kinderen moeten benoemen’, aldus Merel van Vroonhoven, voorzitter raad van bestuur Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Kinderen komen met creatieve ideeën die grote mensen niet hardop durven te opperen. Zo vertelde mijn zoontje van elf, die van mij drie uur per week mag computeren, onlangs dat hij geen rijbewijs hoeft, want tegen die tijd hebben we zelfrijdende auto’s die door de lucht vliegen. Inderdaad, we hebben de frisse blik van kinderen hard nodig, omdat de wereld exponentieel verandert.
Veranderende werkomgeving
Exponentiële organisaties hebben de toekomst volgens oprichters van de Singularity University. Deze bedrijven zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van community’s, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Hierdoor zijn ze tien keer beter, sneller en goedkoper. Knappe koppen hebben in het 2020 Technology Landscape Report onderzocht wat de consequenties hiervan zijn voor het onderwijs. Meest opzienbare conclusie: 65 procent of today’s grade school kids will end up at jobs that haven’t been invented yet.
Klinkt spannend, maar gelukkig verandert de werkomgeving mee van een fysieke werkplek naar een digitale werkplek die gedefinieerd is door software en die werknemers in staat stelt om altijd, vanaf elke plaats, met elk apparaat en met iedereen te werken. Mijn zoontje kan bijna niet wachten. Ik zou er samen met Whitney Houston (Greatest Love Of All) bijna sentimenteel van worden. ‘I believe the children are our future, teach them well and let them lead the way.’
@Henri
Ik kan het verkeerd lezen maar feitelijk zeg je het zelf, als je het kunt onthouden waarom het ging dan kun je het later nog eens rustig opzoeken. Mijn eerdere reactie ging dan ook om de lagere orde van vaardigheden en stelde daarin gelijk het manipulatieve karakter van SEO ter discussie.
Nogmaals sping ik in aannames maar andere effect waarover je het hebt lijkt te zitten in een zekere vorm van indoctrinatie, ascetische levensstijl van Steve Jobs is in dat kader een interessant gegeven. De twee gezichten van een man die blijkaar hele andere principes had dan sommigen ons willen doen laten geloven.
Het verbind de puntjes, kleur het plaatje en maak verhaaltje af gaat dan ook om de hogere orde van vaardigheden. De discussie of deze digitaal of analoog moeten zijn is irrelevant want uiteindelijk gaat het om de informatieverwerking zelf.
Oja, in het kader van stemmen is er een reden waarom daar een zeker mate van adolescentie vereist wordt.
Henri, voor je verdere uitspraken doet over DNA raad ik je aan de basiskennis op te doen. Ik vertel mijn automonteur ook niet dat er in het motormanagementsysteem zomaar zaken veranderen omdat ik daar te weinig kaas van gegeten heb.
De kennis die je in 6 jaar op de universiteit op doet, verlies je niet zomaar en daarmee kun je ook jaren later nog de medische literatuur begrijpen. Jouw reaktie is vergelijkbaar met die van iemand die niets van de cloud, AWS of Azure af weet maar er wel een mening over heeft.
Jan, ik heb wat links gelezen en wat basis kennis opgedaan. Ik ben het ook eens met je laatste reactie, daarom zit ik ook op een IT platform te schrijven 🙂
Niettemin: Als je van een persoon DNA afneemt en 20 jaar later weer, dan zie je verschillen = verandering. Daarnaast hebben ze ook jaren lang van alles geroepen over cholesterol, daar komen ze nu op terug. Dus is de kennis van 20 jaar geleden mogelijk achterhaald.
Soms maak ik ook wel eens vergissingen, of heb ik iets niet goed gelezen of trek ik verkeerde conclusies. Dat hoort erbij. Maar wat betreft DNA lees ik toch echt dat deze door de tijd heen verandert. Schrijven als die mensen dan echt iets wat niet klopt, of gaat het om de details; er verandert wel iets, maar niet de essentie of zoiets. Laten we die discussie anders offline voortzetten.