Cegeka ontwikkelt voor Q-Park een applicatie voor het registreren en factureren van de parkeerabonnementen. Daarvoor heeft de automatiseerder samen met het parkeerbedrijf de bestaande bedrijfsprocessen opnieuw gedefinieerd, waardoor er ook online diensten kunnen worden aangeboden. Cegeka integreert de nieuwe applicatie met het huidige enterprise resource planning (erp)-pakket, gebaseerd op Microsoft Dynamics NAV, en het relatiebeheersysteem Dynamics CRM. Het samenwerkingscontract heeft een onbepaalde looptijd.
Het Verenigd Koninkrijk is het eerste land dat eind dit jaar overstapt naar de nieuwe architectuur, de andere landen volgen in de loop van 2016. Q-Park heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, België, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Ierland, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland.
‘Wij zochten een manier om onze klanten persoonlijker te benaderen en hun parkeerbehoeften makkelijker in te vullen’, zegt Frank De Moor, algemeen directeur van het Nederlandse Q-Park. ‘Dat willen we bijvoorbeeld doen door meer diensten online aan te bieden en partnerships met hotels en restaurants af te sluiten.’ Volgens De Moor helpt Cegeka mee om bestaande ict-architectuur van Q-Park klaar te stomen voor de digitale transformatie die het parkeerbedrijf voor ogen heeft.
Hybride structuur
Op aanraden van Cegeka wordt niet alle functionaliteit ondergebracht in een erp-systeem, maar wordt er gekozen voor een hybride structuur die de fundering gaat vormen voor de verdere digitalisering. Hiervoor voert Cegeka aanpassingen door in het erp-systeem, om de huidige bedrijfsprocessen van Q-Park beter te ondersteunen. Daarnaast zorgt de automatiseerder voor de integratie van het crm-systeem met de nodige klantdata.
‘Dankzij deze integratie kunnen we onder andere gemakkelijk marketingcampagnes opzetten. Hierdoor leren we onze klanten beter kennen en ontwikkelen we formules op maat voor zowel klanten als partners’, zegt De Moor.
Bedrijfsprocessen centraal
Volgens Bert Van Dessel, ict-directeur bij Q-Park, staan voortaan de bedrijfsprocessen centraal in het ict-beleid en niet langer applicaties, data en technologie. ‘Dankzij het contact-to-contractproces brengen we onze processen in kaart van het eerste contact tot het uiteindelijke ticket of langetermijncontract. Het proces ‘access-to-exit’ beschrijft het proces van toegang tot de garage tot de uiteindelijke uitrit. Het ‘record-to-report’ proces zorgt voor een volledige boekhoud- en managementrapportering. Een dergelijke procesmatige aanpak maakt het ontwerpen en implementeren van oplossingen effectiever, omdat processen volledig met alle benodigde systemen worden geïntegreerd.’
In de afgelopen jaren werkte Q-Park vooral samen met ict-partner CGI voor het beheer, onderhoud en vervanging van het applicatielandschap. Ict-dienstverlener Valid bouwde nog een mobiele app voor het krijgen van inzicht in de bezetting van parkeergarages.
Whitepaper
Over de hele wereld stappen bedrijven over op mobiele apps voor zakelijk gebruik. Maar hoe gaan gekozen apps veilig om met bedrijfsdata? In dit whitepaper staan tien tips om een stap vooruit te zetten met mobiele business apps.
Interessant!