De rubriek ‘Onder vuur’, waarbij een bekende ‘kop’ uit het kanaal tien kritische vragen op zich krijgt afgevuurd, is terug. Dit keer oprichter van het zeventienjarige Kahuna, Rhett Oudkerk Pool. Hij is behalve oprichter en partner ook lid van het bestuur van branchevereniging Nederland ICT, fanatiek kitesurfer, getrouwd en vader van twee zoons.
1. Hoe ben je in de it terecht gekomen?
Ik heb MTS gestudeerd richting werktuigbouwkunde. Met de eerste computers op school kon je nog in de kamer van de leraar gaan pielen, toen ben ik redelijk verslaafd geraakt aan ‘computeren’. Toen ik naar de HTS ging heb ik een kruising gedaan tussen werktuigbouwkunde en informatica. Dat heette toen nog besturingstechniek. Dat werd enkel in Emmen gegeven, dus moest ik naar het einde van de wereld en dan rechtsaf. Daarna ben ik zo de it ingerold. Ik ben erg vastberaden en wist altijd al dat ik ondernemer wilde worden. Daarom heb na mijn opleiding nog diverse studies en vakken aan de Open Universiteit gevolgd, zoals sociologie, psychologie, filosofie en projectmanagement, om ook daarin voorbereid te zijn op het ondernemerschap.
2. Wat zou je doen als je niet in de it-sector zou werken?
Ik ben sinds kort een fanatiek kitesurfer. Dus ik zou het wel zien zitten om professioneel kitesurfer te zijn en alle mooie plekken van de wereld te zien. Misschien niet een realistisch plan, aangezien ik nog maar negen maanden kitesurf, maar in vergelijking met andere beginners ben ik al best goed. Ik ga overal vol voor en doe nooit half werk.
3. Wat is je beste tip voor een fabrikant of distributeur?
Ik mis het businessmodel-denken vanuit perspectief van klant of reseller. Veel distributeurs hebben geen idee. Ze komen met een product, maar weten niet hoe ze dit moeten verkopen. Ze weten niet wie er in de markt zitten en welke concurrenten er zijn. Ik ben niet per se geïnteresseerd in een product en wat het allemaal kan, maar juist in de behoefte van de klant. Daar wordt nog te weinig over nagedacht. Ze zijn te gefocust op hun product, maar hebben geen idee van de demografische gegevens en marktadoptiecurves.
4. Security: alles dichttimmeren en ‘fingers crossed’ of accepteren dat het fout gaat en er naar handelen?
Het is belangrijk dat je kijkt naar wat reëel is. Niet alleen wij automatiseren, onze ‘tegenstanders’ doen dit ook. 100 procent dichttimmeren ga je nooit halen. Dat is voor veel organisaties kostentechnisch ook niet haalbaar. Een aantal zaken moet je preventief en een aantal zaken detectief oplossen. Cyberrisico’s en risicomanagement zijn een uitdaging. Ik denk dat we die risico’s nog niet goed genoeg kennen en dat we onszelf daarom ook nog niet goed genoeg kunnen beveiligen. Je kunt het vergelijken met brandpreventie en brandrisicostatistieken, waarbij we ook erachter zijn gekomen wat de risico’s zijn en hoe we die kunnen voorkomen.
5. Kahuna is zeventien, volgen er nog zeventien jaar?
Ik heb veel lol in wat ik doe, dus wat mij betreft blijf ik dit nog een aantal jaar doen. Maar ik verwacht ook consolidatie, want in deze sector is het niet onlogisch om na te denken over kopen of gekocht worden. Dat deze dingen gaan gebeuren is niet onbekend. Wij nemen daar een actieve rol in we zijn een sterk merk met een visie op dit gebied. We waren een van de eersten die firewall outsourcing deden. We zijn nu ook de grootste op het gebied van security information and event management (siem). We lopen vaak voor op de rest.
6. Is voorop lopen een voordeel of nadeel?
Vaak duurt het even voordat we ons gelijk krijgen en dus voordat een investering is terugverdiend. Maar we zijn wel goed gepositioneerd in een veranderende industrie. Je ziet ook dat sommige bedrijven ons zijn gaan nadoen, dat is vleiend, maar soms ook vervelend. Zo heb ik weleens iemand gemaild die onze totale websiteteksten had overgenomen. Toch is teksten overnemen niet genoeg. Je moet ook daadwerkelijk toegevoegde waarde creëren. Kahuna wordt ook wel als het Ajax binnen deze markt beschouwd.
7. Hoe zou je jezelf omschrijven als ondernemer?
Ik geef mijn team veel vrijheid, ik ben geen schoolmeester en ga niet mensen controleren. Ik verwacht dat iedereen een professional is. Daarbij besteed ik veel tijd bij klanten en ben ik minder met leveranciers bezig. Het geld wordt verdiend aan de voorkant, niet de achterkant. In de channelwereld is dat vaak andersom.
8. Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Ik heb niet echt een gemiddelde dag, maar drie verschillende soorten dagen. De ene dag sluit ik mezelf thuis op om alles uit te werken en telefoontjes te plegen, de andere dag zit ik op kantoor en ben ik er voor mijn team en weer een andere dag zit ik bij klanten. Ik werk flexibel, maar haal vaak de 55 uur in de week.
9. Wie is je grote voorbeeld?
Ik heb veel respect voor organisaties die, ondanks dat ze een sterk businessmodel hebben, zich toch goed opnieuw kunnen uitvinden. Maar ik heb ook veel respect voor bedrijven die ook maatschappelijke keuzes durven te maken en ethisch of milieutechnische afwegingen maken zoals Richard Brandson van Virgin.
10. Wat zijn je grootste teleurstelling en triomf geweest?
Een teleurstelling was voor mij denk ik toch wel vertrouwen te hebben in mensen die ondertussen een mes in je rug steken. Dat overkomt je als ondernemer vaker. Triomfen zijn de successen die we hebben bereikt zoals het winnen van awards of in de lijst staan van de Deloitte Fast 50. De Honourable Distinction werd voor ons speciaal toegevoegd aan de Banking & Finance Grand Gala Banking Awards, omdat ze ons een eervolle vermelding wilden geven. Die waardering vind ik het mooiste compliment. Het respect van peers die begrijpen hoe de markt in elkaar zit, waardeer ik het meest.
Ook onder vuur?
Channelweb zoekt kandidaten voor de rubriek ‘Onder vuur’. Ben jij of ken jij iemand die wij kritische vragen mogen stellen? Mail dan naar redactie@channelweb.nl.