Digitale toepassingen worden vaker door autofabrikanten geïntegreerd. Steeds meer auto’s zijn daardoor verbonden met het internet. Deze ontwikkelingen veranderen de auto-industrie aanzienlijk. BMW voorspelde zelfs dat het verbinden van de auto met het internet de auto-industrie meer verandert dan de introductie van elektrische en hybride auto’s. Connected cars zijn dus in opkomst. Wat betekent dit voor een reseller en welke kansen liggen er? Prasad Satyavolu, global head of Innovation, Manufacturing & Logistics bij Cognizant licht toe wat je als reseller over 'connected cars' moet weten.
De connected car gebruikt mechatronica, telematica en kunstmatige intelligentie-technologie. Hiermee interacteert een auto met zijn omgeving voor bijvoorbeeld meer veiligheid, comfort en entertainment. Ook wel een ‘connected-life’ ervaring genoemd. De auto wordt een informatiepunt op het mobiele internet met ingebouwde intelligentie, die zich aanpast aan de omgeving en behoeften van gebruikers.
Hoe ziet de opkomst van ‘Connected Cars’ eruit en hoe is het begonnen?
Door technologie aan voertuigen te koppelen, door ‘slimme’ apparatuur en door de veranderende levensstijl van consumenten is de rijervaring veranderd. Hierdoor gaat het reizen verder dan enkel van A naar B rijden. De auto wordt steeds meer een verlengstuk van de consument, want chauffeurs verwachten onderweg dezelfde ervaring en online verbinding die zij op een vaste locatie hebben. Dit verwachten ze zowel op zakelijk als privégebied. Daarbij willen ze voordeel halen uit een ecosysteem van verbonden netwerken, denk hierbij aan telematica voor de verzekering.
Hoe en waar kan een reseller op de hoogte blijven van ‘Connected Cars’?
Er zijn een aantal partijen die resellers van veel informatie kunnen voorzien op het gebied van connected cars. Zo ondersteunt Cognizant autofabrikanten in de verschuiving naar de digitale wereld en de connected cars. De digitale ervaring van de consument bevindt zich immers in het hart van de connected car. Daarnaast bepalen Genivi en MirrorLink de standaarden van adoptie op het gebied van connected cars en zijn dus een goede informatiebron voor resellers.
Wat zijn de verkoopkansen binnen connected cars voor resellers?
Connected cars bieden veel mogelijkheden voor bedrijven, waaronder resellers, om nieuwe inkomsten te genereren. Een voorbeeld van deze mogelijkheden zijn hulp-apps op smartphones, waarmee gebruikers informatie ontvangen over bijvoorbeeld winkels of restaurants in de buurt, ook wanneer ze offline zijn. Een ander voorbeeld is systeemintegratie door gebruik te maken van social, mobile, analytics en cloud (SMAC)-technologieën. Maar ook backoffice-integratie en analysediensten bieden mogelijkheden voor resellers en tot slot convergentieoplossingen binnen alle sectoren.
Hoe kan/moet een reseller zijn klant adviseren over ‘Connected Cars’?
Fabrikanten zullen nieuwe technologieën moeten toepassen om in te springen op connected cars. Convergentie van meerdere technologieën zoals digitale technologieën, telematica en integratie van Internet of Things wordt cruciaal. Fabrikanten investeren miljarden euro’s in deze technologieën en ze moeten er zeker van zijn dat ze worden afgestemd op supply chain- en uitvoeringsprocessen. De kete wordt namelijk steeds afhankelijker van elektronische ecosystemen van fabrikanten. Daarom zullen resellers klanten adviseren om partnerships aan te gaan, zodat verschillende klantprofielen en -segmenten in kaart kunnen worden gebracht. Verder adviseren zij technologie-infrastructuur te creëren met robuuste industriële mogelijkheden en klantgerichte apps te ontwikkelen die de connected car ondersteunen.
Wat zijn specifieke ontwikkelingen binnen ‘Connected Cars’?
Focusgebieden bij connected cars zijn onder andere de verschillende apparaten die zijn aangesloten op het on-board diagnostics (OBD)-systeem die rijpatronen en voertuigdata direct naar backoffices zenden. Verder moet er aandacht worden geschonken aan innovatieve stedelijke mobiliteitsprogramma’s, zoals intelligente transportsysteemprogramma’s. Een ontwikkeling is ook dat mobiele en cloud-technologieën meer worden gebruikt om de rijervaring te verbeteren. Geavanceerde navigatie, videostreaming vanuit een persoonlijke afspeellijst en verbinding met social media-kanalen zijn voorbeelden van deze technologieën.
Denk daarnaast aan standaarden, open platformen en gemeenschappelijke methoden en onderzoek over verschillende rij-elementen zoals autonoom rijden (bijvoorbeeld Google car), mobiele apps voor in de auto, elektronische voertuigen en geavanceerde telematica en daarbij elektronische tol, verkeersveiligheid en het opladen van elektrische auto’s mogelijk gemaakt door applicaties ontwikkeld in diverse sectoren.
Wat is volgens jou de verwachte omzet in de markt en waarop baseer je dat?
Volgens onderzoek door GSMA is de omzet van connected cars in 2025 meer dan 20 miljard dollar, dankzij verbonden oplossingen en geïmplementeerde telematica. Het concept van de connected car komt steeds meer van de grond. Het duurt niet lang meer voordat de auto een integraal onderdeel wordt van het mobiele ecosysteem.
Het snelle tempo van de ontwikkelingen rond de connected car zorgt voor een technologische groei die de rijervaring, mobiliteit van bestuurders en toekomstige autoproductie drastisch verandert. Gartner verwacht dat in 2020 ruim 250 miljoen auto’s met het internet zijn verbonden.
Over Prasad Satyavolu
Prasad Satyavolu heeft meer dan 25 jaar leidinggevende ervaring in de Manufacturing & Logistics-industrie. Hij heeft veel operationele en consultancy-ervaring en heeft een it-services & consulting startup opgezet. Prasad heeft in verschillende sectoren en geografische gebieden gewerkt waarbij hij zich heeft gericht op kernprocessen in productontwikkeling, supply chain-integratie en klantbeheer.