Remote management is al jaren gemeengoed. Vooral voor afgebakende gebieden als back-up of specifiek applicatiebeheer is deze dienst populair geworden. Dat is ook niet verwonderlijk, omdat hij inspeelt op de wens van organisaties om flexibeler en effectiever met beschikbare middelen om te gaan.
Wie in eigen huis veel it-beheertaken zelf uitvoert, houdt weinig tijd over voor innovatie. De it-afdeling is druk bezig met de dagelijkse operatie en kijkt veelal terug op wat er gebeurd is. Vooruitkijken is er nauwelijks bij, omdat daarvoor de tijd ontbreekt. Door een deel van die routinetaken uit te besteden, schep je ruimte voor de eigen mensen. Zij krijgen meer gelegenheid om zich te verdiepen in nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden. Dat specifieke en goed afgebakende taken zich daar juist goed voor lenen, spreekt voor zich. De complexiteit is relatief laag, er zijn tal van bewezen oplossingen en er is veel keus uit partijen met kennis van zaken.
Toch heeft het overgrote deel van de bedrijven nog geen keus voor uitbesteding en remote beheer gemaakt. Meestal moet het eerst grondig misgaan, bijvoorbeeld met een heel kritische back-up, voordat een organisatie serieus kijkt naar het inschakelen van een externe, gespecialiseerde partij. Bij een calamiteit wordt pas duidelijk wat de exacte rol en het grote belang zijn van, in dit geval, back-up. En dan wordt ook duidelijk welke voordelen remote management een organisatie biedt: je hoeft intern geen tijd meer te besteden aan opleiding, training en kennisborging. Verder profiteer je van de schaalgrootte van de externe partij die meestal meer kan doen voor minder, omdat ze meer klanten bedient. Dat laatste vertaalt zich ook in betere SLA’s dan intern mogelijk is. Het kan bijvoorbeeld gewenst zijn dat een omgeving 24×7 wordt gemonitord, maar dat een organisatie daarvan afziet in verband met de kosten. Een externe partij kan dat vaak wel tegen een aantrekkelijk en verantwoord tarief aanbieden.
Hybride
Remote management is jarenlang door bedrijven als een relatief geïsoleerde activiteit afgenomen, waarbij de dienstverlener zich uitsluitend bezighield met beheer. Dat is de laatste jaren duidelijk aan het verschuiven. Je ziet steeds vaker dat afgebakende activiteiten – zoals back-up – als totale dienst worden afgenomen, meestal op basis van pay-per-use. Deze trend zal zich zeker verder voortzetten, maar zal volgens mij niet leiden tot complete uitbesteding. De verwachting is dat bedrijven steeds meer hybride omgevingen creëren, waarbij de eigen omgevingen soms overlopen in die van dienstverleners en soms volledig gescheiden zijn. Per activiteit is dan te bepalen wie wat doet. Zo is enerzijds te profiteren van nieuwe technologie waarin de cloud een voorname rol speelt. Aan de andere kant houd je als bedrijf nog controle over je data, wat in sommige sectoren vanuit toezichthouders een verplichting is.