Ict-bedrijven IBM, CGI, Conclusion, de gemeente Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam starten een leertraject waarin 180 werkloze hoogopgeleiden worden omgeschoold tot software engineer. Het project Make IT Work moet het tekort van it-talent en overschot van hoogopgeleide werklozen in de regio Amsterdam verhelpen en gaat in september 2015 van start.
Volgens de cijfers van de Amsterdam Economic Board staan er op dit moment zo’n 12.000 ict-vacatures in de regio Amsterdam open. Tegelijkertijd is er sprake van hoge werkloosheid met name onder (jong) hoogopgeleiden. Make IT Work is één van de maatregelen om deze mismatch aan te pakken.
Geïnteresseerden kunnen zich vanaf 22 juni 2015 aanmelden via de selectietool op hva.nl/makeitwork. Het project wordt vergeleken met Pion, Promotie van Integratie door Omscholing in Nederland, dat in de jaren tachtig en negentig duizenden hogeropgeleiden heeft omgeschoold tot ict-specialisten. De Hogeschool van Amsterdam is uitvoerder van het project en gaat de hogeropgeleiden omscholen tot software engineer op hbo-niveau. Hierbij krijgen de studenten een opleidingstraject bestaande uit vijf maanden voltijds onderwijs volgen bij de HvA op het gebied van onder andere software engineering en communicatieve en adviesvaardigheden. Daarna gaan de studenten een half jaar lang vier dagen in de week aan de slag bij verschillende ict-bedrijven en één dag naar de HvA. In deze laatste periode krijgen de cursisten een salaris.
Werk maken van talent
Het project is een onderdeel van het overkoepelende programma ‘Werk maken voor talent’ wat door Amsterdam Economic Board is geïnitieerd en wordt voor een groot gedeelte door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid gesubsidieerd. Het overige deel van het omscholingstraject wordt gefinancierd door de HvA, aangesloten werkgevers en cursisten. Niet alleen moeten de cursisten veertig uur in de week terug de schoolbanken in, de opleiding vraagt ook een eigen bijdrage van duizend euro. Volgens projectleider Janneke Hohmann is dat mede omdat het programma serieuze kandidaten wil aantrekken. ‘Er doen grote gevestigde bedrijven aan dit project mee, daarbij moet je er wat voor over hebben. Het is een investering in eigen toekomst, waarbij een goede loopbaan en salaris in het verschiet liggen.’
Hohmann denkt dat een carrière in de it niet altijd bij iedereen top of mind is geweest. ‘De doelgroep heeft er waarschijnlijk gewoon niet aan gedacht dat dit ook een mogelijkheid is. Hoger opgeleiden bezitten al de soft skills en het analytisch vermogen, met dit project krijgen ze de mogelijkheid om de hard skills aan te leren. Daarbij proberen we met de campagne ook vrouwen enthousiast te maken voor ict.’
Pion
De eerste versie van Make IT Work, Pion was een behoorlijk succes waarbij gemiddeld 76 procent van de cursisten direct na de opleiding een baan in de automatisering vond. Of ‘Pion 2.0’ dit succes zal evenaren moet de toekomst uitwijzen. Op 1 september 2015 gaat in ieder geval het nieuwe omscholingstraject van start.
Ja, ja, dat PION was een enorm succes. Verzucht de voorzitter van de parlementaire enquete commissie ICT, daarin onmiddellijk bijgevallen door o.a. SVB-, PGB-, Politie- en Belastingdienst-verslagenen. (En dan laat ik het opsommen van de niet-publieke ICT-ellende in het bedrijfsleven noodgedwongen achterwege).
“Hoger opgeleiden bezitten al de soft skills en het analytisch vermogen, met dit project krijgen ze de mogelijkheid om de hard skills aan te leren.”
Vanwaar deze simpele causaliteit. In de praktijk blijkt dat de soft skills ongeacht de opleiding veel beter kunnen. Zie Computable Magazine van april 2015.
Toch jammer dat ze al die werkloze IT-ers van 50+ hier niet in betrekken. Het zou veel opleidingskosten besparen en het helpt die mensen weer aan een baan in hun eigen vakgebied. Iemand van 50 moet nog 17 aan het arbeidsproces deelnemen, lijkt mij toch wel een nuttig rendement. Als ze dit nu ook in andere grote steden doen, komt er wellicht schot in de IT-arbeidsmarkt…
Die 1.000 euro is het probleem niet, maar je moet wel bedenken dat je je duurbetaalde academische opleiding in één keer kan afschrijven.
Na een jaar of 10 in de automatisering vlieg je er als gevolg van de zoveelste economische crisis uit, en daarna kom je nooit meer aan de slag.
En dan krijgen ze 5 maanden les, waarvan een deel techniek en de rest ‘communicatie en adviesvaardigheden’ Daar zit je op te wachten, zeg. Een kunsthistoricus die een paar maanden IT heeft geleerd en die geleerd heeft om middels communicatietechnieken zijn of haar ontbrekende kennis en ervaring om te zetten in advies.
Pion 2.0. Als er iets schade heeft aangericht in de jaren 80 en 90 in de IT dan waren het al die filosofen, letterkundigen in diverse talen en zo voort die met een omscholing tot IT-er werden gebombardeerd. Grote mislukte IT projecten waren mede daaraan te danken.
Stel er was een tekort aan medici. Zou je blij zijn met een medische professional met een paar maanden cursus over medische onderwerpen en verder over communicatie en adviesvaardigheden?
Prima, zo ben ik 25 jaar geleden ook begonnen in de IT. Maar, het moet niet zo zijn dat deze goedkope jonge honden, de zogenaamd ‘dure’ krachten verdringen. En ik moet Jvdwaa gelijk geven: het is een gemiste kans dat de grote groep van werkeloze ervaren IT’ers, hier niet meer bij is betrokken.
Maar liefst 12.000 vacatures? Dat lijkt me een veel te hoge schatting. Temeer omdat de AEB het op hun eigen site heeft over 1500 vacatures in 2014: http://www.amsterdameconomicboard.com/clusters/ict-e-science/feiten-en-cijfers
Ik heb veertig jaar ervaring in IT, heb kleine en grote projecten ge-analiseerd, ontworpen en geprogrammeerd. Ik moet nog minimaal drie jaar werken voor ik aan pensioen zou mogen denken en nog zeven jaar voor ik aan pensioen zou willen denken. € 1.000 is geen probleem. Ik doe de opleiding in drie maanden. Ik neem genoegen met het salaris op een niveau van een 25-jarige. Het lijkt me geweldig om een baan te hebben. Tot op heden ben ik zzp’er zonder mogelijkheid tot het krijgen van een uitkering of (betaalde) omscholing. Wie biedt mij mogelijkheden?
Van de 100 hoogopgeleiden die bij ons de analytische test doen haalt 80% hem niet. Van de 20% die hem wel halen mist de helft de juiste (combinatie van) competenties.
Hopelijk hanteert Amsterdam vergelijkbare criteria, anders zie ik het alsnog somber in.
Overigens ben ik van mening dat “hoog opgeleid” geen enkele garantie vormt voor het succes van het volgen van deze opleiding. Vergelijk bijvoorbeeld met het traject om mensen met (een beperkte vorm van) autisme het testvak aan te leren. Doorgaans zijn dit laag opgeleide mensen, omdat zij slecht passen in het schoolsysteem, die wel over de juiste competenties beschikken om uitstekende testers te worden.
Hetzelfde geldt in zeker mate voor programmeurs.
Tot slot: de kwaliteit van (het werk van) een programmeur staat of valt met de kwaliteit van het materiaal op basis waarvan hij zijn werk moet doen. Wellicht handig ook daar nog wat extra aandacht aan te schenken?
En wat met al die 55+ers die al omgeschoold werden, prima carrières hebben doorlopen en door de bancaire crises en de krimpende overheid in het verdomhoekje werden/worden geplaatst? Veelal juist die types die niet-graaiers zijn en niet met een narcistische boventoon vooraan willen staan.