Hoe verwend zijn we in (in mijn geval) Nederland niet geworden aan het hebben van Internet-toegang? Alles is online te vinden, je agenda, je mail, je aantekeningen, je Skype (voor thuis en zakelijk) et cetera! Maar alles hangt qua bruikbaarheid wel af van de beschikbaarheid van connectiviteit en Internet-toegang. Nieuwe applicaties en diensten spelen in op de grote diversiteit in contact en versterken de relatie met klanten.
Begin mei was ook ik samen met 23.000 ict’ers aanwezig op de Microsoft Ignite 2015-conventie in Chicago. Ik ben me er toen bewust van geworden hoe verwend we zijn in (in mijn geval) Nederland met het Internet. Alles is online te vinden, je agenda, je mail, je aantekeningen, je Skype (voor thuis en zakelijk), et cetera! Maar alles hangt qua bruikbaarheid wel af van de beschikbaarheid van connectiviteit en internettoegang.
Met de vergaande ontwikkeling van de smartphones zullen deze meer en meer gebruikt worden in nieuwe contexten. Samen met de komst van wearables, zullen zij je ‘scherm/portal’ worden op de werkplek en in openbare ruimtes. Desktops, laptops, smartphones zullen uiteindelijk één device gaan worden met intuïtieve input opties. Je kan met een pen werken of met je vingers, je kan touch of keyboard bedienen, spraak gestuurd werken, et cetera. Je kan het device aansluiten aan displays (beamer, tv, monitor en dergelijke) naar gelang de situatie wenselijk acht.
De gebruikerservaring, toegankelijkheid en beschikbaarheid zullen de sleutels tot succes gaan vormen. devices moeten daarom nog intuïtiever qua het gebruik en multifunctioneler qua toepassing worden. cloud computing moet het mogelijk maken rekenkracht en intelligentie te verleggen buiten het device. En niet te vergeten hebben we dan nog storage voor het delen van informatie tussen/over alle devices.
En Microsoft investeert derhalve (net als Google) enorm in het bevorderen van ‘internet everywhere’. Tevens investeert Microsoft in Azure om intelligente/betaalbare cloud-toepassingen mogelijk te maken. En met de devices moet dit alles universeel bereikbaar en bruikbaar worden gemaakt; wat een uitdaging.
‘The internet als de glue’, de internetverbinding maakt dit alles mogelijk als een soort rekbare lijm. Het internet is dus een soort elastieken netwerkverbinding waarover alles met elkaar kan communiceren.
Er zijn meer mobiele devices dan mensen. Meer en meer mensen hebben smartphones, tablets en/of laptops bij zich. Mobiele apps brengen meer dan sec. E-mail. Mobiliteit heeft verkoop, service en andere diensten radicaal veranderd. Iedereen, directie tot serviceafdeling, moet altijd en overal over essentiële applicaties/informatie beschikken.
Nieuwe applicaties en diensten spelen in op de grote diversiteit in contact en versterken de relatie met klanten. De productiviteit van werknemers zal naar verwachting toenemen door de unieke context en bereikbare intelligentie.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de talloze mogelijkheden van internet of things (IoT). 🙂