Er wordt meer gebruik gemaakt van browsers via mobiele toestellen dan via desktops tegen het einde van 2017. Dat verwacht Adobe na onderzoek naar het gebruik van browsers en analyse van gedrag van consumenten op internet. Volgens de index zal het browsen op de smartphone in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) blijven toenemen. Volgens de onderzoekers kende Apple-browser Safari over het afgelopen jaar de grootste groei in gebruik (23 procent). Daarnaast worden er bij tablets per bezoeker meer online video’s gekeken.
Adobe: ‘De browser-oorlog is in EMEA nog niet voorbij. Voor marketeers is data over browsergebruik zeer belangrijk. Niet alleen om website-optimalisatiestrategieën toe te passen, maar ook omdat het mogelijkheden biedt om gerichter te adverteren’, aldus de onderzoekers.
De desktop heeft volgens de onderzoekers nog altijd de voorkeur bij het bekijken van online video’s. Zo wordt 69 procent van video’s via de desktop bekeken, ten opzichte van 18 procent op smartphones en 13 procent op tablets. ‘Maar ook hier is een verandering zichtbaar’, stellen de onderzoekers vast.
‘Het kijken van video’s op de desktop loopt terug. Het browsen en het kijken van video’s op mobiele toestellen neemt juist toe doordat het smartphone-gebruik toeneemt.’ Volgens Adobe biedt dat marketeers de kans om dynamische campagnes te ontwikkelen waarbij allerlei nieuwe mogelijkheden worden benut om de klant op de juiste tijd en locatie te bereiken.
Tablet
Het aantal bekeken video’s per bezoeker was op de tablet hoger dan op de smartphone of desktop. De voorkeur van kijkers uit EMEA gaat bij het kijken van video’s uit naar een groter device, zeker als het gaat om uitgebreide content. Uit de resultaten blijkt ook dat consumenten in EMEA een grotere voorkeur hebben voor mediaconsumptie op mobiele devices dan consumenten in de Verenigde Staten.
Over het geheel gezien neemt de trend van browsen op een tablet nauwelijks toe. Toch zijn er microtrends te ontdekken. Het shoppen, bekijken van media en entertainment op de tablet neemt toe. Het gebruik is in het eerste kwartaal van 2015 met 1 tot 2 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Periodieke activiteiten, zoals het zoeken naar vakantiebestemmingen op de tablet, nemen volgens de index echter af met 2 procent.
Safari
Volgens Adobe loopt tweederde van de browser-activiteiten (desktop en mobiel) binnen EMEA via Google of Apple. Google heeft dankzij Chrome en Android het grootste aandeel: 42 procent van de bezoeken, een groei van 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aandeel van Safari is met maar liefst 23 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. ‘Dit ging ten koste van Internet Explorer en Firefox.’
Kijken met smartphone, kopen met desktop
Volgens de onderzoekers doen consumenten vaker aankopen via hun smartphone, maar staat het aantal transacties niet in verhouding tot het aantal bezoeken.
‘Men winkelt nog vaker via de desktop dan via mobiele toestellen. 25 procent van het websitebezoek gaat via een smartphone, maar slechts 10 procent van de inkomsten is het directe resultaat van het winkelen via een smartphone. Hierdoor bestaat het risico dat marketeers geld verliezen doordat de conversie voor mobiele toestellen veel lager is dan voor desktop.’
Volgens de onderzoekers is er een wereldwijde trend zichtbaar waarbij consumenten hun smartphone gebruiken om producten te zoeken, maar deze uiteindelijk via de desktop bestellen. Adobe: ‘Marketeers moeten in hun achterhoofd houden dat consumenten verschillende devices gebruiken voor verschillende behoeftes. Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun mobiele kanaal veel productinformatie bevat en eventueel gericht moet zijn op conversie van transacties via de desktop. De smartphone helpt bij aankopen, in plaats van dat het verkopen accelereert.’
Adobe Digital Index
Adobe Digital Index publiceert onderzoek over digitale marketing en andere onderwerpen die aansluiten bij de interesse van senior marketing en e-commerce professionals binnen verschillende industrieën.
Het onderzoek is gebaseerd op analyse van geselecteerde, geanonimiseerde en geaggregeerde data van meer dan vijfduizend ondernemingen wereldwijd die gebruik maken van de Adobe Marketing Cloud om bruikbare data te verzamelen en activiteiten op hun website te analyseren.
De analyse van de Adobe Digital Index is gebaseerd op meer dan 500 miljard gecombineerde en geanonimiseerde bezoeken aan 7000 websites in EMEA, 11.000 websites in Noord-Amerika en meer dan 200 miljard bekeken video’s wereldwijd.
“Volgens Adobe biedt dat marketeers de kans om dynamische campagnes te ontwikkelen waarbij allerlei nieuwe mogelijkheden worden benut om de klant op de juiste tijd en locatie te bereiken.”
Op je mobieltje zit geen adblocker; dus nee dank je – films (zoals Youtube) blijf ik wel op de desktop bekijken.