Platform as a service (PaaS) is een technologie die organisaties vele voordelen op kan leveren. Maar hoe maak je dat als reseller duidelijk aan de klant? En waar moet je op letten bij het verkopen van deze technologie? In dit artikel licht Johan den Haan, cto bij Mendix, toe hoe je als reseller PaaS het beste kan verkopen of implementeren.
Platform as a service (PaaS) is een clouddienst die een platform biedt waarop klanten web- en mobiele applicaties kunnen ontwikkelen, draaien en beheren. Het grote voordeel van PaaS is dat het bouwen en onderhouden van de infrastructuur minder complex is. Platform as a service kan op twee manieren worden geleverd: via de cloud of in het datacenter. Lees in het opiniestuk van Ruud Hochstenbach op Computable meer over de voordelen van ontwikkelen met PaaS.
Tip 1: verkoop niet de technologie, maar de mogelijkheid
Om succes te behalen bij het verkopen van platform as a service raadt Den Haan aan om de (potentiële) klant duidelijk te maken dat de PaaS-technologie op zichzelf niet per se de toegevoegde waarde biedt waar zij naar op zoek zijn. ‘Het toepassen van PaaS is meer dan alleen de technologie, het gaat om de organisatorische transformatie die moet worden doorgemaakt’, aldus Den Haan. ‘Als reseller moet je in gesprek gaan met de klant en hen helpen teams samen te stellen om deze verandering door te voeren.’
Om hun klanten hierbij te helpen moeten resellers volgens Den Haan business practices hebben. ‘Resellers moeten expert zijn in Agile transformaties en hun klant helpen bij de transformatie naar continue innovatie.’
Tip 2: Richt je op de gehele applicatie-levenscyclus
Daarnaast adviseert Den Haan dat er niet alleen op een onderdeel van de applicatiecyclus moet worden gefocust, maar dat er ook op bijvoorbeeld de applicatieontwikkeling moet worden gelet. ‘Om echt het verschil te kunnen maken moet op de gehele levenscyclus worden gefocust: er moet een abstractielaag worden toegevoegd.’ Den Haan bedoelt hiermee dat hetzelfde wat PaaS voor deployment doet, ook moet worden gedaan bij development. Bij PaaS wordt er namelijk een abstractielaag toegevoegd aan de infrastructuur. Ook bij development, zoals model gedreven software ontwikkeling, moet er abstractie en automatisering worden toegevoegd. Ook hierover moeten resellers volgens Den Haan met hun klant in gesprek gaan.
Tip 3: Denk na waar PaaS bij de klant gaat draaien
Tot slot moet je als reseller na denken over waar PaaS gaat draaien bij de klant. PaaS kan namelijk zowel in de cloud als in het datacenter draaien. ‘Adviseer de klant hierbij over wat hij zelf in beheer moet hebben’, zegt Den Haan. ‘Zorg bovendien dat je met open standaarden werkt. Dan ben je namelijk niet afhankelijk van de infrastructuur.’ Een goed voorbeeld hiervan is volgens Den Haan het open source Cloud Foundry-project.
Over Johan den Haan
Als cto is Johan den Haan verantwoordelijk voor de technische strategie van Mendix en de aansturing van de research en productontwikkeling teams. Onder zijn leiding heeft Mendix het App Platform ontwikkeld, waarmee organisaties sneller en beter web- en mobiele bedrijfsapplicaties kunnen ontwikkelen, integreren en aanpassen aan veranderende processen.