TJIP kiest voor een sterke focus op waar men goed in is. Zo blijft het bedrijf excelleren in softwareontwikkeling voor klanten in turbulente markten terwijl men andere zaken over laat aan complementaire partners, die op hun beurt weer excelleren op hun gebieden. De zoektocht naar een partner met totaaloverzicht over ict-infrastructuur en de kwaliteit om volledig te ontzorgen was aanleiding voor ontmoeting met SLTN Inter Access.
TJIP in Delft, opgericht in 1999, is een innovatief bedrijf dat software maakt voor de financiële wereld en de zorgsector. Het bedrijf is kennisleider in Nederland op het gebied van ontsluiten, combineren en verwerken van externe en interne gegevens. Met deze gegevens versterken klanten van TJIP hun concurrentiepositie doordat ze sneller en accurater dan voorheen kunnen reageren op ontwikkelingen in de markt.
De belangrijkste drie uitdagingen voor TJIP waren: Sterk variërende en nauwelijks te voorspellen behoefte aan capaciteit ten behoeve van ontwikkelen en testen van software; onderhoud, upgrade en beheer van ict-infrastructuur waaraan men zo weinig mogelijk capaciteit wil besteden, maar dat noodzakelijk is voor goed functionerende en up-to-date systemen; en verschillende vendors voor essentiële ict-infrastructuur componenten waardoor aandacht en capaciteit gespreid moest worden. Bijvoorbeeld, de besturingssystemen waren van Microsoft terwijl de virtualisatie van servers gebaseerd was op VMware.
Overtuigend verhaal
SLTN Inter Access liet zien dat brede kennis van ict-infrastructuur en kwaliteit hand in hand gaan. Intensieve contacten met de belangrijkste leveranciers van ict-producten zijn hierbij essentieel. Juist de combinatie van productkennis van Microsoft, VMWare, Dell en andere vendors maakt onderlinge afweging en succesvolle migratie mogelijk. Daarnaast is praktijkervaring met implementatie- en migratieprojecten onontbeerlijk. SLTN Inter Access had op deze gebieden een overtuigend verhaal.
TJIP en SLTN Inter Access organiseerden samen een aantal sessies waarin de genoemde uitdagingen centraal stonden en diverse oplossingen besproken werden. Wat ook het resultaat zou worden, het moest een gezamenlijke oplossing worden. Onderwerpen waren onder meer flexibele inzet van servercapaciteit, ontzorgen van onderhoud en beheer, hergebruik van bestaande ict-componenten en het ‘Microsoft-tenzij’-beleid dat inmiddels door TJIP geformuleerd was. Ook implementatie en migratie met continuïteit van de dagelijkse activiteiten kwamen nadrukkelijk aan de orde.
Hybride oplossing
De uitdaging van sterk variërende vraag naar servercapaciteit leidde tot een hybride oplossing in eigen huis, gebaseerd op Microsoft Hyper-V, gecombineerd met de Microsoft Azure Cloud. Een proof-of-concept toonde de werking hiervan aan en gaf vorm aan de oplossing. Naast de Azure Cloud oplossing werd voor SLTN Backup as a Service gekozen. Een cloud gebaseerde back-up-oplossing dicht bij huis binnen de SLTN Inter Access Cloud-omgeving. Dit gaf TJIP de grootst mogelijke flexibiliteit en zekerheid om in geval van zowel grote als kleine calamiteiten de continuïteit te borgen.
Het resultaat toont de balans tussen kwaliteit, kosten, performance en functionaliteit. Openheid vanuit SLTN Inter Access van afwegingen en calculaties gecombineerd met gefundeerde adviezen gaf TJIP de mogelijkheid de beste oplossing te selecteren. De ervaringen met samenwerken zijn goed en daarom worden volgende stappen genomen: vervangen van werkplekken, het nog verder optimaliseren van het beheer, deployment van ontwikkelstraten en gebruikersadoptie van Office 365 en Sharepoint.
Conclusie
TJIP en SLTN zijn bedrijven die excelleren, ieder op zijn eigen terrein. Focus op kracht is een belangrijk aspect daarvan. De samenwerking van TJIP en SLTN Inter Access, gekenmerkt door openheid en concentratie op de business, leidt tot een win-win situatie.