Nederland is ruim bedeeld met gespecialiseerde automatiseerders voor de verzekeringsbranche. Deze bedrijven raken echter uitgegroeid op deze krimpende, verzadigde markt. Daarom richt een aantal van hen het vizier op het buitenland. Met hulp van kapitaalkrachtige investeerders wordt een internationale organisatie opgetuigd en het producten- en dienstenaanbod afgestemd op de behoeften van verzekeraars in andere landen.
Een opmerkelijke ontwikkeling in de Nederlandse verzekeringssoftwarebranche is de ferme blik die op het buitenland is gericht. Nu waren er al langer voornemens, maar in 2014 werd de daad bij het woord gevoegd. Zo nam de investeringsmaatschappij Waterland Private Equity in korte tijd twee Nederlandse softwarebedrijven over: Quinity (software voor schadeverzekeringen) en Leanapps (standaardsoftware voor leven- en pensioenverzekeraars). Waterland had al een meerderheidsbelang in Actuera, een leverancier van polisadministratiesystemen aan verzekeraars, pensioenfondsen en pensioenuitvoerders. Om in het buitenland versneld zaken te kunnen doen, werden de krachten gebundeld in Keylane. De bedrijven zijn nu nog onder de eigen naam actief op de Nederlandse markt, maar zullen binnenkort allemaal onder de naam Keylane operationeel zijn.
Versnipperd
Keylane dekt op de buitenlandse markt van standaardsoftwareoplossingen met zijn gebundelde softwareoplossingen alle vormen van schade-, leven- en pensioenverzekeraars. Met steun van Waterland kan de positie in het buitenland langzaam worden opgebouwd. Daarvoor is een lange adem nodig en zijn er forse aanloopkosten. In de loop van 2014 werden nog twee andere acquisities gedaan: Keylane nam het Zweedse Mantacore over, een leverancier van software voor schadeverzekeraars, en Actuera lijfde branchegenoot Artena in die pensioensoftware als een webdienst aanbiedt.
Volgens onderzoeksbureau Gartner is de Europese markt van verzekeringssoftware druk en gefragmenteerd. Er is weinig ruimte voor nieuwe spelers. De strategie van Keylane om via een krachtenbundeling van bestaande partijen een speler van formaat te worden op de Europese markt voor standaardsoftware voor verzekeraars en pensioenfondsen is dan ook veelbelovend. Uiteindelijk zal een beperkt aantal spelers de toon aangeven. Softwareleveranciers die met innovatieve producten voor de dag komen zullen de slag winnen.
Want de verzekeringsmarkt kent een aantal vraagstukken: de legacysystemen vormen steeds meer een sta-in-de-weg voor productvernieuwingen en zijn duur in onderhoud. Ook het doorvoeren van aanpassingen vanwege nieuwe, strikte wet- en regelgeving is complex. Daarnaast staan verzekeraars onder zware druk door tegenvallende inkomsten en de lage rente en vinden er continu fusies en overnames plaats. Bovendien zal de komende jaren naar verwachting in hoog tempo de online dienstverlening oprukken: in vergelijking met andere branches loopt de verzekeringswereld hier nog behoorlijk achter.
Noodzaak
Naast Keylane is er nog een ander bedrijf dat eind 2014 definitief de spong naar het buitenland maakte: CCS (Computer Combined Services, ruim honderd man) uit Woerden. Het softwarebedrijf krijgt daarbij hulp van investeerder Avendon Capital Partners, de in 2011 afgesplitste investeringstak van NIBC Bank die eind 2014 in CCS investeerde.
CCS uit Woerden richt zich als softwareleverancier op verzekeraars, grote volmachtbedrijven, beursmakelaars en intermediairs. Het bedrijf is actief op het gebied van schade- en inkomensverzekeringen, niet op het gebied van levensverzekeringen. Klanten zijn onder meer Rabobank Nederland, Generali, De Goudse, SNS Reaal, Allianz en Sompo Japan Nipponkoa Nederland.
Voor het bedrijf is de stap naar het buitenland een noodzaak om verder te groeien. De financiële wereld is in Nederland een krimpende markt met fusies en overnames, kleinere partijen en dalende budgetten. Een teken aan de wand is bijvoorbeeld de groep van kleinere intermediairs. Die verdwijnen in rap tempo; van duizenden naar honderden in de komende paar jaar, aldus voorspellingen van de sector zelf.
CCS was op kleine schaal al actief over de grens, maar begin 2014 trok het bedrijf definitief zijn plan. De verzadigde Nederlandse markt, waar nog veel terugkerende omzet wordt gegenereerd, vormt nog wel het fundament voor het bedrijf. Met de financiële hulp en het advies van Avendon kunnen dan de buitenlandse expansieplannen versneld worden uitgevoerd. In eerste instantie richt het bedrijf zich op Zuid-Afrika, Duitsland en de Verenigde Staten; gerichte overnames worden in de VS niet uitgesloten.
Maken of kopen?
En in het buitenland liggen groeikansen. Verzekeraars roepen daar ook om frontoffice-functionaliteit met portals en online zelfbediening. Daarnaast staan verzekeraars in het buitenland steeds meer open voor pakketleveranciers. Ook daar brandt de ‘make or buy’-discussie los rond de vernieuwing van de backoffice. De Engelse markt bijvoorbeeld wordt nog grotendeels bepaald door de eerste-generatie-pakketten.
Ook de Nederlandse verzekeringsmarkt is druk bezig met de vernieuwing van backofficesystemen. Veel verzekeringsbedrijven hebben of willen hun legacy-maatwerksoftware vervangen door een standaardwerkwijze, ondersteund door standaardoplossingen. Het in stand houden van een eigen ontwikkelclub hoeft dan ook niet meer, wat uit kostenoogpunt een interessante overweging is.
In Nederland is CCS ruim dertig jaar actief in de verzekeringsbranche. Het bedrijf staat in de branche bekend om zijn administratiepakket Level-7, het op Progress gebaseerde platform dat functionaliteiten biedt om het administratieve proces van verzekeraars en grote volmachtenpartijen te ondersteunen: claims, datawarehouse, polisadministratie, boekhoudpakket, outputmanagement en werkplekfunctionaliteit.
Sinds een paar jaar biedt CCS naast deze backoffice-oplossing ook verschillende mid- en
frontoffice-oplossingen. Al deze producten tezamen vallen onder de paraplu van Roundcube, geïntegreerde modulaire oplossing (cloudgebaseerd) voor schadeverzekeraars en volmachten. De Roundcube-oplossing bevat producten voor zowel de consumenten – als zakelijke markt, zoals de zelfbedieningsportalen. Verder is Roundcube platformonafhankelijk en kan worden geïmplementeerd bovenop elk verzekeringssoftwaresysteem. CCS heeft voor de bouw ervan gebruikgemaakt van het business process management-platform Webmethods van de Duitse softwaregigant Software AG.
Verder biedt CCS nog het product MemoRisk Next Level, in samenwerking met Marsh, een risicoconsultingbedrijf. Met deze waarborgtool kunnen interactief via slimme questionnaires vragen worden gesteld aan gebruikers om op die manier zakelijke risico’s snel, eenvoudig en nauwkeurig vast te stellen. MemoRisk Next Level is bedoeld voor bedrijven die een inventarisatie willen maken van zakelijke schaderisico’s. Denk aan de horeca (brandmelders), oliebedrijven (Shell Pernis) of de vastgoedsector.
Wereldspeler
Concurrentie heeft CCS in Nederland onder meer te duchten van het Keylane-onderdeel Quinity bij verzekeraars, en op de markt van financiële intermediairs van Anva (onderdeel van brancheorganisatie Adviz) en Unit4. Voor laatstgenoemde leverancier van bedrijfssoftware geldt de dienstensector als de primaire markt. Het Sliedrechtse bedrijf kwam begin 2014 definitief in handen van de Amerikaanse investeringsmaatschappij Advent.
Unit4 heeft de ambitie om in een aantal verticale sectoren een wereldspeler te worden in het middenbedrijf. ‘In deze deelsectoren willen we zoveel mogelijk verticals omarmen met een platform van frontoffice tot aan backoffice. Per verticale markt bekijken we wat er nodig is om te komen tot het beste pakket: bouwen, kopen, een kruisbestuiving met eigen pakketten of via partners het aanbod verbreden’, verklaarde topman José Duarte vorig jaar in Computable. Gezien de versnipperde verzekeringsmarkt in Europa is het niet ondenkbaar dat ook Unit4 zich hier gaat laten horen de komende jaren.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 5 van mei 2015.