Een middelbare school uit een Rotterdamse achterstandswijk krijgt een donatie van drie ton en computerapparatuur van bedrijfsoftwareleverancier Afas. De SP is kritisch en voorspelt ongelijkheid in het onderwijs. Dit meldt het AD.
De Hugo de Groot-school uit Rotterdam-Charlois ontvangt drie jaar lang elk jaar honderdduizend euro en nieuwe computers van Afas. Volgens de school is, hoewel het softwarebedrijf wel graag wil weten waaraan het geld wordt besteed, zwart op wit vastgelegd dat het bedrijf op geen enkele manier invloed uitoefent op het schoolbeleid, schrijft het AD.
Bas van der Veldt, algemeen directeur van Afas, zegt ook de expertise van het bedrijf te willen delen met de school door volgend jaar onder meer html-lessen door een Afas-programmeur aan te bieden.
Het ministerie van Onderwijs zegt tegen de krant dat zo’n groot bedrag niet eerder aan een school is gegeven. Tjitske Siderius, Tweede Kamer-lid van de SP, heeft ernstige bedenkingen tegen de gift. Zij vindt dat de financiering van het onderwijs alleen door de overheid moet worden geregeld, anders ontstaan er Amerikaanse toestanden waar scholen afhankelijk zijn van giften van bedrijven. ‘Onderwijs moet overal dezelfde kwaliteit houden. Dealtjes leveren problemen op’, zegt zij in een reactie tegen het AD. Ook vindt zij dure excursies naar andere continenten voor excellente leerlingen, zoals de Hugo de Groot-school van plan is te organiseren, overbodig.
Gegrepen
Tegen het Radio 1-journaal meldde Van der Veldt dat het niet gaat om sponsoring, zoals het bedrijf dat wel doet bij voetbalclub AZ en het Circustheater in Scheveningen, maar om een donatie. Van der Veldt zegt gegrepen te zijn door het verhaal rond de school in Rotterdam, waar de ondernemende directeur Eric van ’t Zelfde de school voor sluiting heeft weten te behoeden.
Voor Afas is het onderwijs overigens wel een van de kernsectoren voor het verkopen van zijn bedrijfssoftware.
Ik zag gisteren het interview met de directeur van deze school, hij kwam niet verder dan een reisje naar de NASA en wat andere kletskoek.
Hij heeft niet eens gedacht aan meer en betere leraren of lesmateriaal.
En de SP heeft natuurlijk gelijk de financiering van scholen is een overheidstaak.
@Poppe Wijnsma,
Volgens mij ben jij degene die hier iets gemist heeft. Dat de SP iedereen dom wil houden is ook gewoon een domme uitspraak. Evenals de opmerking over ‘hokjes denken’. Dat is de discussie helemaal niet. Interactie tussen bedrijfsleven en onderwijs is in deze tijd inderdaad belangrijk. Dat beseft iedereen. De discussie daarbij is: moet je apathisch toezien dat acties van het bedrijfsleven het recht op gelijk onderwijs en gelijke kansen ondermijnen. Het antwoord daarop is nee. En dat iemand van een politieke partij daarbij niet altijd van alles op de hoogte kan zijn is niet meer dan een menselijk gegeven. Hetzelfde geldt ook voor ons. Het is wel prijzenswaardig dat zaken die men opmerkt aan de kaak worden gesteld.
Het gaat niet altijd om wat het beste of goedkoopste is. De oudere jongeren onder de lezers herinneren zich wellicht nog het verhaal rondom VHS, BetaMax en V2000. Daaruit bleek dat het type wat het meest gebruikt werd uiteindelijk de standaard was, niet het type wat technisch het beste was.
Hetzelfde geld rondom Microsoft/Office en diens tegenhangers. Op het werk heb ik Microsoft, en de kinderen op school hebben ook Microsoft. Waarom zou ik dan voor thuis overstappen op iets anders?
Dito andersom; als bijna iedereen thuis op Microsoft werkt, waarom zou je als school je kinderen dan op gaan zadelen met een ander pakket?
We moeten niet vergeten dat niet alle papa’s en mama’s zo handig zijn met computers als de meeste lezers van deze website!
@PaVaKe
een Linux-desktop met libre-office is niet ingewikkelder als een windows-pc met ms-office. Daarbij krijg je bij een linux-pc niet alleen updates voor het os maar ook voor je programma’s en dat loopt automatisch.
De uitwisselbaarheid met ms-bestanden is inmiddels zo goed dat ook daar geen probleem is.
Kijken we naar de tendens steeds meer via een webbrowser en webapplicaties te doen dan is een linux-pc in het voordeel omdat meer als 65% webservers met linux werkt en je ook lokaal eenvoudig een apache-server kan opzetten om te spelen, wat bij windows (XAMP) nog steeds ingewikkelder is.
De kunst is, kinderen bij te brengen niet uitsluitend als konsument te denken.
Ik ben geen tegenstander van windows, maar ik ben overtuigd dat een jeugdige meer lol heeft aan een linux-pc waar uit de repo’s allerlei software gehaald kan worden om te proberen zonder dat dat illegaal is.
@Jan
Ik ben ook geen tegenstander van Linux hoor, begrijp me niet verkeerd.
Maar hoeveel van de thuisgebruikers en basisschool leerlingen houden zich bezig met het opzetten van een webserver (om even in te haken op jouw voorbeeld).
Als ik naar het schoolplein ga, en ik vraag aan 25 willekeurige ouders wat voor OS en tekstverwerker ze kennen, dan gok ik dat er meer dan 20 Microsoft noemen.
De acceptatie- en penetratiegraad van Microsoft in de huiskamers is vooralsnog veel groter dan die van Linux, waarmee echter niet gezegd is dat Microsoft daarmee beter is!
Dat AFAS het goed bedoeld lijkt me een positieve zaak.
Dat het sociale stelsel in ons land nog meer wordt afgebroken dat dit soort liefdadigheid nodig blijkt te zijn vind ik een zeer kwalijke zaak.
De voedselbanken zijn nu ook al ingeburgerd en er zijn mensen die niet meer zonder kunnen.
Het fenomeen achterstandsscholen zouden eigenlijk al niet mogen bestaan. Plus het feit dat voor de lagere lagen van de samenleving scholing vaak juist de manier is om het maximale uit potenties van mensen te halen. Daarvoor is de investering van belasting juist bedoeld. Als je dit gaat ondermijnen met (goedbedoelde) geldstromen dan kan de overheid deze scholen korten omdat ze ‘meer dan genoeg’ geld kregen. Het is dan ook het begin van een mogelijke glijdende schaal waarbij bedrijven een grote vinger in de pap kunnen krijgen bij de vorming van nieuwe generaties.
Hoe weet jij of de SP wel voorstander is van bijv. het MS-Office pakket aanbieden voor een paar tientjes aan leerlingen/docenten? (1 Euro is onderdreven; dat lukt je niet voor Word.) Misschien zijn ze daar ook wel tegen!
Verder is ’t slap om naar andere problemen te wijzen; da’s nooit een reden om niet het probleem in kwestie zelf aan de kaak te mogen stellen. *
Het ene sluit het andere niet uit. Als AFAS aangeklaagd wordt, kan AFAS natuurlijk ook zelf de rechtsongelijkheid in dezen aankaarten in de rechtszaal.
*: Ander voorbeeld: veel fietsers rijden door rood licht. Maar ach, laten we dat maar niet aanpakken, want er zijn ook veel fietsers die geen richting aangeven bij het afslaan. En dat is (op het moment) ook niet iets dat aangepakt wordt, dus waarom fietsers aanpakken die door rood rijdt?
Verder wordt er meer betaald dan die 10..20 euro voor MS-Office voor medewerkers/leerlingen. De school moet wel eerst een jaarcontract afsluiten; daarbij gaat ’t al gauw om een paar duizend euro volgens mij. (Veelal is dat X Euro per PC die je in school hebt.)
@Jan:
“De uitwisselbaarheid met ms-bestanden is inmiddels zo goed dat ook daar geen probleem is.”
Ben het daar niet mee eens. Het omzetten van/naar LibreOffice geeft ‘altijd’ problemen met de opmaak en objecten, tenzij je het héél simpel houdt (zoals een verslag van een leerling; dat gaat meestal nog wel goed, maar ook niet altijd).
Dat was 15 jaar geleden zo met OpenOffice, en nu nog steeds met zowel OpenOffice als LibreOffice.
Maar het moet meer de vraag zijn of Microsoft de standaard mag bepalen. Wat mij betreft mag het per definitie niet een commercieel bedrijf zijn die standaarden voor een school bepalen – en al helemaal niet bedrijf uit de USA.
Maar da’s mijn kijk op de zaak. Als het aan mij ligt moet alles van de overheid en alles wat daar aan grenst, incl. scholen, volledig gebruik maken van Open Source – van programmatuur op chips en firmware in apparatuur t/m desktop en alle educatieve software.
Zonodig dat er een (europese) instantie komt die niks anders doet dan dat maken. Allemaal te betalen uit belastinggelden. En dan de software (en evt. ook hardware, als commerciële bedrijven blijven weigeren Open Source firmware op hun hardware te zetten) gewoon lekker delen met alle Europeanen. Gratis onderwijs (te beginnen in heel Europa) is m.i. een must voor de toekomst. Hier past alleen 100% Open Source bij.
Zonder 100% Open Source, kan een overheid trouwens ook nooit openbaarheid van bestuur geven. Men kan simpelweg niet aantonen wat Microsoft en andere bedrijven allemaal op de achtergrond doen, in de Closed Source.
Ergens krijg ik het idee dat discussie afwijkt van de vraagstelling, de vraag of het wenselijk is dat het bedrijfsleven een stem in opleidingsprogramma krijgt. Persoonlijk ben ik daar een groot voorstander van omdat ik ervan uitga dat elke opleiding een investering is in je toekomst, misschien dat Tjistke haar licht eens moet laat schijnen in de praktijk want ik denk dat overheid meer fout dan goed doet in huidige beleid.
Oftewel ga toch een eind heen met Stalinistische Partij ideologie van een maakbare wereld die geregeert wordt vanuit het Moskou aan de Noordzee. Als Tjitske werkelijk geïntereseerd is in dealtjes binnen het onderwijs dan heb ik nog wel dossier van belangenverstrengeling. Onderwijs moet dus als eerste namelijk toegankelijk zijn, kwaliteit is veelal een normatief kader waar je nog veel op af kunt dingen.
Het is m.i. niet wenselijk dat het bedrijfsleven inspraak krijgt in het onderwijs. Althans: niet in het reguliere voorbereidende onderwijs. Ik ben van mening dat een min of meer generieke basisopleiding de verantwoordelijkheid is van de maatschappij en dus van de overheid die de maatschappij vertegenwoordigt. Zodra de overheid haar oren laat hangen naar bedrijfsleven, hollen we met grote regelmaat van links naar rechts en van voor naar achter. Dat is niet goed voor het creëren van een stabiele en kwalitatief goede basis waar iedereen, zij het naar intellectueel vermogen, recht op heeft (gelijke kansen, weet u nog?).
Maar dat het bedrijfsleven beroepsopleidingen sponsort en eisen stelt aan vakgerichte kennis en kunde lijkt me eerlijk gezegd logisch. In feite gebeurt dat nu ook al – veel organisaties betalen een vermogen om je alle “vereiste” certificaten te laten halen.
Vroeger waren er bedrijfsopleidingen die hoog aangeschreven stonden en in veel gevallen model stonden voor (hogere) beroepsopleidingen. Zeker in de techniek zouden bedrijven hier weer waardevolle bijdragen kunnen leveren.
Maar van het reguliere onderwijs moeten ze afblijven.