De Europese markt is een interessante markt voor securityleverancier WatchGuard. Dat zegt ceo Prakash Panjwani tegen Computable in een interview tijdens Infosecurity Europe. Binnen Europa zijn veel mkb-bedrijven te vinden. Dit is dan ook de markt waar WatchGuard zich op focust met zijn netwerkbeveiligingsoplossingen. De volgende stap is de focus op het middensegment.
Prakash Panjwani is nog maar 31 dagen ceo bij WatchGuard wanneer hij de persconferentie van de securityleverancier leidt en interviews geeft. Ondanks dat hij nog maar een maand ceo is, heeft hij een duidelijke visie voor het bedrijf. ‘De kansen van WatchGuard liggen binnen de mkb-markt. Voor mkb-bedrijven is het moeilijk om hun beveiliging goed op orde te hebben. Bovendien denken zij, onterecht, dat zij niet het doelwit van cybercriminelen zijn.’ Panjwani meent dat WatchGuard geschikte security-oplossingen kan bieden voor het mkb, omdat deze eenvoudig te beheren zijn.
Naast het eenvoudige beheer is WatchGuard nu ook bezig om het deployen van de oplossingen te vereenvoudigen. ‘Het moet een kwestie zijn van de stekker in het stopcontact doen en klaar’, zegt Panjwani. Daarna wil WatchGuard de oplossing ook naar het middensegment brengen. ‘Het middensegment bestaat uit grotere bedrijven dan het mkb, maar deze bedrijven zijn wel verspreid over verschillende regio’s. Deze bedrijven hebben daardoor dezelfde behoeften als mkb-bedrijven op het gebied van beveiliging.’
Wat betreft de productkant ziet Panjwani vooral kansen bij WatchGuard om meer intelligentie toe te voegen aan de oplossingen. ‘Het monitoren van het netwerk is goed, maar vervolgens moet er ook op kunnen worden gereageerd.’
WatchGuard biedt oplossingen voor netwerkbeveiliging, zoals firewalls en virusdetectie. Veel andere security-experts zijn van mening dat bedrijven moeten accepteren dat hackers het netwerk toch wel binnen kunnen dringen en dat er meer gefocust moet worden op de vervolgstappen. Wat vindt Panjwani hiervan? ‘Het klopt dat een breach niet 100 procent voorkomen kan worden en het is dan ook belangrijk om niet enkel één security-technologie te gebruiken.’ Volgens Panjwani moeten er drie stappen genomen worden om netwerkbeveiliging goed aan te pakken:
- Zorg er ten eerste voor dat je alle preventie technologie gebruikt.
- Voeg intelligentie toe aan de technologie. Als je data-inbraken kan analyseren, kan je hier voorspellingen op doen.
- De derde stap is die van isolatie. Ontwikkel dus een oplossing op basis van deze intelligentie.
Deze drie stappen zijn bovendien een continu proces. ‘Hackers zijn immers ook constant op zoek naar nieuwe manieren om in een netwerk in te breken’, aldus Panjwani.
MKB is doelwit voor cybercriminelen
Tijdens Infosecurity Europe legde WatchGuard uit waarom het mkb daadwerkelijk een belangrijk doelwit is voor cybercriminelen. Lees het artikel ‘Organisatie moet NSA voor eigen netwerk zijn’.