De eenvoud in gebruik en het altijd en overal inzicht hebben in de bedrijfsgegevens zijn de belangrijkste aanjagers om een clouddienst in gebruik te nemen. Dit blijkt uit de Cloud Barometer, een internationale peiling onder bijna drieduizend bedrijven met maximaal vijftig medewerkers. De adoptie van cloudoplossingen heeft overal een positieve uitwerking op de bedrijfsresultaten.
In het midden- en kleinbedrijf wordt voor de cloud veelal gebruik gemaakt van software-as-a-service (SaaS). Er wordt minder gekeken naar oplossingen zoals infrastructure-as-a-service (IaaS) en platform-as-a-service (PaaS). Voor boekhouding en orderverwerking & facturering worden de softwarepakketten het meest ingezet (beide 74 procent), gevolgd door salarisadministratie (58 procent). Bij de vijf andere gebieden (crm, productie, voorraadbeheer/logistiek, tijdregistratie en projectmanagement) maakt iets meer dan de helft (tussen de 51 en 58 procent) gebruik van softwarepakketten. Opvallend is dat binnen alle gebieden de ratio tussen wel of geen cloudgebruik niet ver uit elkaar ligt. Zo’n 30 tot 40 procent van alle bedrijfsapplicaties is afkomstig uit de cloud. Ook hierbij zijn boekhouding en orderverwerking & facturering de koplopers. De productie is een uitzondering op de regel. Hier ligt het cloudgebruik met 22 procent een stuk lager. Dit heeft vooral te maken met de terughoudende houding van productiebedrijven ten opzichte van de cloud.
In vergelijking met vorig jaar is er een duidelijke toename van gemiddeld 35 procent bij cloudoplossingen te zien. Salarisadministratie en project management tonen hierbij een ruim boven gemiddelde groei. Ook hierbij is de productietoepassingen de uitzondering op de regel. Hierbij is het gebruik van cloudoplossingen gelijk gebleven op 11 procent. Door de groei van clouddiensten neemt het gebruik van traditionele applicaties logischerwijs steeds sterker af.
Kostenbesparing
Kostenbesparing is met 50 procent bij een midden- en kleinbedrijf de belangrijkste reden om voor een cloud-oplossing te kiezen. Dit uit zich in het niet hoeven investeren in de implementatie van nieuwe software of het verlagen van de it-kosten als geheel. Andere redenen om voor de cloud te kiezen zijn de veiligheid (31 procent), mogelijkheid tot mobiele toegang (29 procent), eenvoud op gebied van samenwerkingen met accountant of partners (24 en 17 procent) het eenvoudige onderhoud wat een it-medewerker overbodig maakt (21 procent), het probleemloos kunnen doorwerken bij calamiteiten (14 procent), een kortere doorlooptijd van processen en een hogere productiviteit (beide 13 procent). De reeks met redenen om gebruik te maken van de cloud wordt afgesloten met het idee dat de cloud een toekomstvaste technologie is (10 procent), de integratie met andere online software eenvoudig is (7 procent) en het eenvoudig is om uit te rollen naar nieuwe gebruikers (5 procent).
Beveiliging
Veiligheid staat voor de bedrijven op de tweede plek om te kiezen voor een cloud-oplossing. Veel mkb-bedrijven zijn voor hun ict afhankelijk van een zogenaamd ‘mannetje’ of een willekeurige (ict-)medewerker. Naast het feit dat zo’n medewerker geld kost, maken de bedrijven zich steeds meer zorgen over de kwaliteit van de it-omgeving. Zo weet het midden- en kleinbedrijf zelf geen raad bij een storing en is hierdoor afhankelijk van de kennis en kunde van het gekozen ‘mannetje’. Deze onwetendheid en afhankelijkheid speelt ook op het gebied van beveiliging. Cybercrime wordt steeds meer op het mkb gericht, wat hogere en complexere eisen stelt aan de beveiliging. Het mkb kiest, in tegenstelling tot grotere bedrijven, steeds vaker voor een cloudleverancier om verzekerd te zijn van een professioneel securityteam.
Voordelen
Bedrijven die de overstap naar een cloudoplossing hebben gemaakt, ervaren ook daadwerkelijk voordelen. In Nederland bestaat de top drie van voordelen uit de eenvoud in gebruik, de mogelijkheid om altijd en overal toegang te krijgen tot belangrijke gegevens en op de derde plek staan goede beveiliging, eenvoudiger delen van informatie en toevoegen of verwijderen van gebruikers. Deze vijf ‘cloud-elementen’ krijgen een ruime voldoende van de respondenten Wereldwijd staat de eenvoud in gebruik ook bovenaan en staan minder zoeken en eenvoudiger delen van informatie op een gedeelde tweede plaats. De cloudoplossingen blijken ideaal te zijn voor mobiel gebruik. Met een smartphone, tablet of laptop heeft een bedrijf op locatie toegang tot klantinformatie, kan na een klus de uren registreren of de administratie buiten het kantoor bijwerken.
Met het gebruik van een clouddienst ervaart 24 procent van de bedrijven dat het aantal beveiligingsincidenten is afgenomen. Hier staat tegenover dat 7 procent een toename in de frequentie van beveiligingsincidenten ervaart en bij ruim de helft (53 procent) van de bedrijven de frequentie gelijk is gebleven. Andere voordelen die worden ervaren zijn kostenbesparing, een hogere productiviteit, vereenvoudiging in de samenwerking met derden en dat it-kennis geen noodzaak meer is.
Meer omzet
Ook heeft cloudgebruik een positieve invloed op de omzet. Bedrijven die breed gebruikmaken een van cloudtechnologie realiseren wereldwijd 20 procent meer omzetgroei dan bedrijven die dit niet doen. Gemiddeld hebben bedrijven die meerdere cloud-oplossingen benutten een omzetgroei van 26 procent, versus 6 procent bij bedrijven die geen gebruikmaken van de cloud. In alle landen waar het onderzoek is gedaan is sprake van stijging in de omzet, met een gemiddelde van 12 procent. In Nederland valt het grote verschil in omzetgroei op tussen bedrijven die geen cloud-oplossingen gebruiken (2 procent) en zij die dit juist intensief doen (14 procent).
Acquisitie is belangrijk om omzet te kunnen genereren. Bij maar liefst 62 procent van de bedrijven wereldwijd staat het vinden van nieuwe klanten in de top drie van grootste uitdagingen. Een beter inzicht in de klant zou volgens de ondervraagde bedrijven een grote impact hebben op de inkomsten. Bijna de helft van de ondernemers verklaart 20 procent méér omzet uit klanten te kunnen halen, als zij betere toegang hebben tot klantinformatie. De bedrijven geven aan dat cloud-technologie een oplossing biedt voor dit proces.
De Cloud Barometer
De Cloud Barometer is een peiling onder het midden- en kleinbedrijf, die dit jaar voor het eerst wereldwijd is uitgevoerd. Ict-onderzoeksbureau pb7 heeft in opdracht van Exact en KPN in de eerste maanden van 2015 een enquête gehouden onder beslissers, voornamelijk eigenaren, bij 2975 bedrijven met maximaal vijftig medewerkers in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van een gestratificeerde steekproef (steekproef die is samengesteld uit deelsteekproeven, die ieder aselect uit een deelpopulatie zijn getrokken): de interviews zijn per land evenredig verdeeld over de sectoren productie, groothandel, professionele dienstverlening, accountancy en overig.
Dit artikel is eerder verschenen in Computable magazine jaargang 48, nummer 5 van mei 2015.
Aanbeveling
12 procent zou voor een cloudoplossing kiezen op aanbeveling van een boekhouder of accountant. Slechts 6 procent zou op aanbeveling van een softwareleverancier of het ict-‘mannetje’ kiezen voor een online oplossing.
Leuk artikel en de schrijver heeft helemaal gelijk, mijn bedrijf is nu ook over. Alleen het puntje beveiliging heeft ons in het begin terughoudendheid geboden. Na even zoeken kwam ik uit bij een bedrijf die dit zeer (terecht) serieus neemt. Ik wilde al mijn bedrijfsgegevens in Nederland houden, waardoor ik voor een Cloud provider koos die alles in Nederland heeft staan, inclusief support en datacentra. kijk op http://www.vboxxcloud.nl voor alle informatie.