Spoorbeheerder Prorail heeft voor de regio Utrecht een nieuwe verkeersleidingspost officieel geopend. De nieuwe post moet zorgen voor minder storingen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder. Bij de bouw van de nieuwe post is ook rekening gehouden met uitval van stroom: alle stroomvoorzieningen en ict-systemen zijn dubbel uitgevoerd en mens en techniek zijn gescheiden.
De verkeersleidingspost ligt tussen de sporen Utrecht – Gouda/Amsterdam en is goed zichtbaar vanuit de trein. In de post Utrecht wordt het meeste treinverkeer van Nederland in goede banen geleid. De treindienstleiders, die dagelijks honderden treinritten begeleiden, zijn in april al naar het gebouw verhuisd om alle nieuwe systemen te testen.
De ‘oude’ verkeersleidingspost van Prorail stond pal aan het spoor naast het stationsgebouw in Utrecht. De post is nu verhuisd naar de Cartesius-driehoek, ten noordwesten van het station en is zo minder kwetsbaar. Na de brand in de oude verkeersleidingspost in 2010 was duidelijk dat de nieuwe post buiten het ontruimingsgebied van Utrecht Centraal moest komen te liggen. Bij eventuele calamiteiten en ontruiming van het stationsgebied kan de post nu blijven functioneren en ondervindt het treinverkeer minder hinder.
Seinzaal
De Cartesiusdriehoek is een gebied met een rijk spoorverleden. Treinenfabrikant Werkspoor was tot in de jaren zeventig in het gebied gevestigd. Op de tweede etage van het nieuwe gebouw bevindt zich de seinzaal, het kloppend hart van de verkeersleidingspost. De seinzaal (oppervlakte duizend vierkante meter, vijf meter hoog) biedt eveneens ruimte voor opleidingen via ‘serious gaming’.
De nieuwe verkeersleidingspost Utrecht is onderdeel van het nieuwe spoornetwerk rond Utrecht. Prorail verwacht dat de verbouwing van het Utrechtse stationsgebied eind 2016 helemaal klaar is.
Robuust
De bouw van de verkeersleidingspost heeft een jaar geduurd, is ontworpen door De Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (DJGA) en is gebouwd door Visser & Smit Bouw. DJGA koos voor gebruik van cortenstaal en glas in het ontwerp om de post een industriële, robuuste uitstraling te geven die refereert aan het spoor. De stalen lamellen aan de buitenkant zijn zo geplaatst dat de post in beweging lijkt te zijn als je er met de trein langs komt. Van veraf lijkt de post onderdeel van het spoor. De post heeft drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen.