Bier en big data: het is een combinatie die niet direct voor de hand ligt. Toch zijn het deze twee factoren die de Israëlisch start-up Weissbeerger bij elkaar brengt. Hun platform met de veelzeggende naam 'Alcohol Analytics' biedt zowel brouwers als barren veel meer inzicht in de verkoop en de kwaliteit van het gouden gerstenat.
Welk biermerk wordt waar en in welke hoeveelheden gedronken? Wanneer en waar is de vraag naar welk bier het grootst? Antwoorden op dit soort vragen zijn een grote uitdaging voor de bierindustrie. Zij opereren grotendeels in het donker. Natuurlijk kent deze branche zijn marktonderzoeken, maar de ‘laatste meters’ naar de klant zijn altijd onzichtbaar geweest. De enige data die een brouwer vaak heeft, is het aantal verkochte fusten per klant. Data die bovendien slechts periodiek beschikbaar zijn.
Ook barhouders varen blind: inzicht in de bierconsumptie van hun klanten en het bepalen van een passende verkoopstrategie gebeurt op basis van ervaring, onderbuikgevoel en soms simpelweg nattevingerwerk.
Inzicht voor bar en brouwer
Weissbeerger maakt een eind aan dat giswerk. De flowsensoren meten per biermerk hoeveel door de tap vloeit. De sensoren sturen deze data direct naar een analyticsplatform in de cloud. Daar zijn de data via dashboards inzichtelijk, voor zowel de bar als de brouwer. Brouwers zien direct tot op barniveau welke bieren het goed doen en kunnen die gegevens direct afzetten tegen bijvoorbeeld factoren als het weer, advertentiecampagnes of sportevenementen. Bareigenaren weten exact en op ieder moment hoeveel en welk bier door hun kranen vloeit. Bovendien zien zij in een oogopslag hoe hun verkoopprestaties het doen ten opzichte van de lokale concurrenten.
Maar het voordeel gaat verder dan inzicht alleen. Dankzij predictive analytics voorspelt het platform onder meer de verwachte consumptiehoeveelheid voor een gegeven periode. Dat maakt strakkere inkoop mogelijk en dat voorkomt onnodige voorraden en nee-verkoop. Bovendien voorkomt het kwaliteitsverlies, want bier in een geopend fust levert al na vier dagen in op smaak. En de ‘Beer Discount Optimizer’ berekent het juiste moment en de juiste prijs voor een maximaal renderende ‘happy hour’. Dat resulteert volgens de fabrikant in een gemiddelde omzetstijging van zo’n 32 procent.
Aansturen van personeel
De oplossing geeft de horeca ook een extra instrument voor de aansturing van het personeel. Door het vergelijken van kassagegevens met de exacte getapte hoeveelheden weten zij precies hoeveel bier verspild is met slordig tapwerk of gratis weggegeven drankjes. Met dat inzicht kunnen zij hun medewerkers gerichter aansturen.
Start-ups als Weissbeerger bewijzen dat zelfs conservatieve branches als de horeca en de bierindustrie baat hebben bij data-analyse en internet of things (IoT). Dergelijke concepten zullen binnen enkele jaren in tal van industrieën gemeengoed zijn. De knappe koppen van Weissbeerger kunnen in ieder geval proosten op een inventieve vondst.
Is dit nu vooruitgang? Het lijkt me voor barmedewerkers niet leuk als je zo digitaal op de vingers gekeken wordt en dat even een biertje weggeven er niet meer bij is. Afgemeten. De geavanceerde tap is niet nieuw, de frisdranken die tegenwoordig uit een slangetje komen waarbij de smaak er wordt bijgemengd en zelfs sterke drank komt in diverse zaken precies afgemeten uit de electro tap gestroomd. Een keer snuiven weg. Waar is de barman gebleven die een goed geschonken borrel uit de losse pols serveert?
Vergelijk met dit de vrachtwagenchauffeurs, ooit een vrij beroep voor de koning van de weg maar tegenwoordig kan de chauffeur overal gemonitord worden en kan precies bijgehouden worden wat hij uitkuurt. Ik denk niet dat de chauffeur daar blij van wordt.
Het past wel in de tijd waarbij het controleren en meten van de activiteiten van de medemens een steeds grotere rol speelt, orde, controle, registratie. Verantwoording en afrekening. Ik ben heel benieuwd wat de toekomst te bieden heeft maar van dit verhaal word ik treurig.