CGI wil op de Nederlandse markt een it-outsourcing-praktijk opbouwen. Dat is niet een activiteit waar de ict-dienstverlener in Nederland om bekend staat. Toch ziet algemeen directeur Sake Algra van CGI Nederland genoeg kansen liggen. Met de steun in de rug van de wereldwijde outsourcingspraktijk van het Canadese ict-concern verwacht hij snel resultaat te kunnen boeken.
Opmerkelijk is dat CGI op de Nederlandse markt een it-outsourcing-praktijk aan het opbouwen is. Dat is niet een activiteit waar het bedrijf, dat Logica in augustus 2012 overnam, om bekend staat. ‘Nee, dat klopt. Het oude Logica had meer profiel met systeemintegratie en consultancy’, erkent Sake Algra, senior vice president en algemeen directeur CGI Nederland. ‘Maar wereldwijd heeft CGI hier wel een sterke positie in opgebouwd. Dat trekken we nu door, want er liggen kansen. De uitbestedingsmarkt is in Nederland nog niet zo uitgegroeid als in de VS en Engeland. Bovendien zie je in een aantal markten, zoals de financiële sector, een groeiende vraag.’
CGI heeft voor zijn uitbestedingsmarkt mensen aangetrokken die diensten kunnen verkopen en leveren. De Nederlandse organisatie werkt daarbij samen met die van Zweden, waar meer ervaring bestaat (vanuit het vroegere WM-Data). Ook is er ondersteuning vanuit het hoofdkantoor in Canada en diverse servicecenters, zoals in Portugal. ‘Dat er nu een grote organisatie achter staat, met voldoende referenties en financieringsmogelijkheden, wekt vertrouwen bij klanten’, merkt Algra. ‘Wat bij Logica niet kon maar door de schaal bij CGI wel, is dat we vanaf dag één dat een contract in gaat, besparingen kunnen teruggeven.’
Pijplijn
Het liefst sluit CGI met klanten outsourcingscontracten met een looptijd van tien of twintig jaar. Dat staat haaks op de beweging van de afgelopen jaren om contracten van drie of vijf jaar te sluiten, met verschillende leveranciers. Toch denkt Algra dat klanten te porren zijn voor een langere, exclusieve samenwerking. ‘Via ons model kan een klant kosten besparen. Klanten hebben de afgelopen jaren vanwege de economische omstandigheden de nodige dingen niet gedaan. Zij willen en moeten nu weer innoveren, en om daarvoor geld vrij te maken zijn kostenbesparingen nodig. Dat kan via it-outsourcing. Bovendien krijgt een klant via zulke langjarige contracten de rust en ruimte om te investeren; wij regelen de ict.’
Naar verluidt zou CGI in gesprek zijn met vliegtuigmaatschappij Transavia en de KAS bank om hun it over te kunnen nemen, maar Algra wil geen namen noemen. Wel zegt hij dat er momenteel acht tot tien deals in de pijplijn zitten. ‘We liggen met onze strategie op koers. Elke maandag bespreken we de voortgang. Ik verwacht dat we de komende jaren op outsourcingsgebied een grote slag gaan maken.’
Interview
Lees ook het uitgebreide interview met Sake Algra: CGI: strak in het Canadese ict-pak.
Whitepaper
Doordat de cloud in steeds grotere mate onderdeel uitmaakt van de bedrijfsvoering van hedendaagse organisaties, biedt dit voor serviceleveranciers een hoop nieuwe mogelijkheden, onder meer op het gebied van outsourcing. Wat de mogelijkheden zijn, staat in dit whitepaper.
Hoe wil je dit doen bij de overheid waar bijna alles aanbesteed moet worden. Ik heb nog geen detaceerder gevonden die een project voor 30 jaar heeft weten binnen te slepen. Ook is NL een echt uurtje factuurtje land met steeds meet zzp-ers.