Fujitsu wil in Europa een zakelijke smartphone op de markt brengen. Voordat het met dit plan groots uitpakt, zoekt het ict-concern eerst een aantal klanten die het voortouw willen nemen. Fujitsu biedt de telefoon aan in combinatie met een mobile device management-aanbod, waarin het bedrijf samenwerkt met Citrix. Het apparaat, dat binnen de tablet-lijn Stylistic valt, draait op het Android-besturingssysteem en kan voordat die geleverd wordt, worden aangepast op wensen van de klant.
In Europa beseft men het niet zo, maar Fujitsu is in thuisland Japan koploper op de markt van smartphones voor consumenten. Het bedrijf heeft echter geen plannen om ook in Europa deze markt op te gaan. Wel wil het bedrijf zijn smartphones gaan verkopen op de Europese zakelijke markt, passend in het werkplekmanagement-portfolio dat hier wordt aangeboden.
Fujitsu bracht de Stylistic-smartphone, draaiend op Android, in June 2013 als eerste in Frankrijk uit, in samenwerking met telecomconcern Orange. Langzamerhand wordt het toestel ook in andere Europese landen geïntroduceerd.
Onder de radar
Op de Fujitsu World Tour, het reizende klanten- en partnerevenement dat 28 mei in de Central Studio’s in Utrecht plaatsvond, werd de smartphone naast diverse andere producten gepresenteerd op de beursvloer. Zij het stilletjes, want Fujitsu wil het product voorlopig onder de radar houden. ‘Eerst willen we een aantal klanten zien te vinden die het product willen afnemen. Zijn die er, dan geven we vol gas op de marketing en verkoop’, zegt een medewerker op de stand.
Fujitsu biedt de Stylistic-smartphone aan in combinatie met een mobile device management oplossing die samen met Citrix is opgesteld. Op deze manier past het product in het werkplekmanangement-portfolio van Fujitsu. Het is niet de bedoeling dat er enkele exemplaren worden besteld; het gaat om de afname van aanzienlijke aantallen in combinatie met beheerdiensten.
‘Waarin Fujitsu zich ook onderscheid van andere aanbieders van zakelijke smartphones, die voornamelijk uit de telcohoek komen, is de mogelijkheid om het toestel vòòr levering te configureren. Net zoals we de computerapparatuur voor klanten inrichten’, zegt de medewerker. ‘Als een klant bepaalde software wil hebben of extra cryptografie, of als hij uit bezuinigings- of beveiligingsoogpunt bijvoorbeeld er geen camera er op wil of near field communication, dan regelen we dat vooraf.’
Whitepaper
Het gebruik van mobiele apparaten binnen bedrijven is vandaag de dag vanzelfsprekend. Echter, veel veel bedrijven zijn niet goed voorbereid op de snelle groei van mobility. Dit whitepaper legt uit hoe een it-servicedesk op een eenvoudige manier een oplossing voor mobile device management kan implementeren.
Prima initiatief natuurlijk maar low profile betekend toch niet dat ie ook zo lelijk mogelijk moet zijn ? Dit lijkt wel een foto van een smartphone van 5 jaar terug.