Back-up was vroeger een helder begrip, al werd het door weinigen gehanteerd. Door de komst van cloud zijn er zoveel meer mogelijkheden gekomen dat naast de definitie ook de waardering van back-up, zeker back-up in de cloud, toe is aan een herziening.
De vraag naar producten en diensten om data op te slaan is de laatste jaren explosief gegroeid. Consumenten en bedrijven creëren steeds meer én steeds grotere bestanden. De behoefte alles langer te bewaren en steeds minder echt weg te gooien is eveneens toegenomen.
Deze ontwikkeling is verder versterkt doordat, als gevolg van betere productieprocessen, schaalgrootte voordelen en meer concurrentie, de prijs per eenheid opslag is afgenomen. Het is onder de streep voor echt iedereen makkelijker dan ooit iets voor langere tijd ergens op te slaan. In de volksmond is opslaan op een andere plek dan computer, smartphone of het kantoornetwerk al snel een back-up.
Dat er verschil tussen die back-up processen bestaat, is bij insiders bekend. De grote massa staat er echter niet stil bij deze verschillen. Zij beschouwen – bewust of onbewust – een back-up naar de cloud als een vorm van back-up. Denk maar eens aan smartphones die back-ups maken naar de iCloud, of Google Cloud. Gemaakte foto’s en instellingen worden naar de clouds van de makers van smartphone operating systems gestuurd, zodat de gebruiker kan terugvallen op een back-up bij verlies van smartphone of functionaliteit. Vaak wordt dit niet eens bewust door gebruikers ingesteld, maar vindt dit als achtergrond proces plaats.
Een ander groeiende vorm zijn de back-ups zoals die gebruik worden met Google Drive, Dropbox en Microsoft Onedrive. Hierbij kan een gebruiker data sturen naar een cloudplatform en deze online beschikbaar stellen. Deze manieren worden vooral door particulieren gebruikt, maar ook steeds meer bedrijven vinden de weg naar deze manier van back-uppen naar de cloud. Er is daarmee een steeds grotere acceptatie van het back-uppen naar de cloud.
Logischer en belangrijk
Door de toename in gebruik van clouddiensten is het maken van back-ups ook steeds logischer en tegelijk belangrijker geworden. Hierbij gaat het dan om de definitie van cloud back-up, dus de situatie waarbij de data vanuit de cloud in een back-up wordt opgenomen. Hierbij staat het continuïteitsvraagstuk centraal: wat als de cloud provider de dienstverlening om wat voor reden onderbreekt, hoe kan dan de data dan bereikt worden en hoe kan bijvoorbeeld gemigreerd worden naar een andere cloud provider?
Het is verder van belang oog te hebben voor vraagstukken die bij klassieke back-up strategieën amper een rol speelden. Waar slechts een enkeling in het verleden zou hebben overwogen back-ups met waardevolle of gevoelige data in het buitenland onder te brengen is dat bij cloud opeens een mogelijkheid. Sterker nog, vaak is het niet alleen een mogelijkheid, wie niet goed oplet zal niet eens doorhebben dat het standaard wordt toegepast bij menig cloudaanbieder.
Een andere invulling van het begrip continuïteit wordt door partijen als VMware, met het vCloud AIR programma geleverd. Het gaat hierbij om de koppeling tussen lokale cloudproviders en de publieke cloud van VMware. Hierbij kunnen workloads zeer eenvoudig gemigreerd worden tussen cloud providers, waarmee ook een vorm van back-up is gerealiseerd; immers het migreren van leverancier zorgt voor een onafhankelijkheid bij de gebruiker. Voor wat betreft de locatie van data die wordt opgeslagen, kan gekozen worden voor verschillende datacentra in de wereld. Op dit moment is er nog geen optie hierbij te kiezen voor opslag in Nederland.
Door de nieuwe generatie software in combinatie met cloud ontstaan ook geheel nieuwe vormen van back-ups. Binnen totaal gevirtualiseerde omgevingen is een complete kopie van zelfs een virtueel datacenter inmiddels geen fictie meer, maar proven technology.
Geïntegreerde vanzelfsprekendheid
Het is niet overdreven te stellen dat de kwaliteit van business continuity management en planning sterk is toegenomen en ook een stuk makkelijker te realiseren is geworden. Dankzij de steeds meer geïntegreerde vormen van back-up in clouddienstverlening is back-up eigenlijk niet meer een losstaande dienst, maar een goed geïntegreerde vanzelfsprekendheid. Ergens is het jammer dat dit aspect een weinig belicht onderwerp is in het gebruik van cloud.
@Reza
Ik vind je reactie slecht onderbouwd, de cloud kan tenslotte een strategie van je DR zijn als we kijken naar de lessen met Katrina. Bij software-defined oplossingen is de cloud alleen een hosting model, meer een economische dan een technische afweging waarbij zoals ik altijd zeg je de portabiliteit niet moet vergeten.
Best grappig dat ik dezelfde opmerkingen al maakte over presentatie bij Ngi-NGN cloud event, probleem van het netwerk werd daar een ‘lock-down’ genoemd. Als we productloos willen denken misschien handig om Harry Potter te lezen, idee van ‘hij-die-niet-genoemd-mag-worden’ met gruzielementen is tenslotte ook een vorm van DR.
Hmmm… in het idee van data-gedreven organisatie ben ik benieuwd worstelen met de olifant van het archief. Volumes van het – ik kan het me niet herinneren – datasets zijn groter dan gedacht terwijl sommigen denken dat data die naar tape geschreven is niet meer tot organisatie behoord. Zoektochten naar het bonnetje zijn bijna als de verhalen van Harry Potter;-)
Bij backups kijk je volgens mij eerst naar het gebruik van de data.
Archieven die niet veranderen, bijv. röntgenbeelden kunnen met tape worden gedaan als je wel bedenkt dat er ook na 20 jaar nog apparatuur is die die tapes kan lezen.
Programma’s/applikaties/apps kan ook statisch bewaard worden als je aanvult met updates/patches.
Dynamische data kun je met versiebeheer volgens mij in de cloud doen.
@Jan
Tot zover de theorie maar praktijk is dat archivering veelal middels je eerder genoemde oplossing gaat door de wens voor mobiliteit als we kijken naar gruzielementen vergelijk dat ik maakte.
Ewout,
Je mag mijn reactie slecht onderbouwd vinden maar als je goed leest dan zie je dat je dezelfde zegt als mijn reactie over Back-up naar Cloud.
[…]Het uitvoeren van je DR Plan via Cloud vereist een architectuur waar eerder in over nagedacht is[…]
Dit betekent dat je WEL de cloud in je strategie van je DR mee kan nemen maar je moet eea binnen je architectuur hierop afstemmen.
In dit kader heb ik de auteur de vraag gesteld…..Wat voor scenario en inrichting had je in je gedachte?
Ik vind nogmaals de kwaliteit, deskundigheid en de onderbouwing van dit artikel zeer zwak/slecht. Kijk naar het aantal reacties en wat er allemaal heen en weer geschreven wordt. Dat zegt iets over onduidelijkheden binnen dit artikel en gebrek aan structuur, opbouw, onderbouwing etc. Dag voor publicatie van dit artikel is er een artikel door een andere auteur gepubliceerd met hetzelfde thema maar zeer degelijk en sterk opgebouwd. Reactie op dat artikel…….NUL! Oh ja…..1 reactie maar en dat is van mezelf 🙂
@Reza
bedankt voor de tip. Hier zie het gevolg van een pakkende koptekst.
Dat andere artikel is zeker beter.
@Reza
Ik vind je reactie slecht onderbouwd omdat je eveneens vanuit een productgerichte visie redeneert, voor wat betreft je architectuur opmerking ben ik benieuwd in hoeverre je dat verwart met de infrastructuur. Aangaande opmerkingen over andere auteur, deze lijkt ook wat dingen door elkaar te halen als ik overweeg dat bewaartijden van 10 jaar meer klinken als archivering dan een back-up.
Oja, ik ben hierdoor nog nimmer een homogene architectuur tegen gekomen en wat betreft je idee van een multi-vendor beleid ben ik bij deze benieuwd hoe je uitdaging van ‘Enterprise Lifecycles’ op gaat lossen. Probleem zit – zie OVF – namelijk niet zo zeer in functionele aspecten maar de non-functionele van het ecosysteem zelf. Eerder schreef ik hier trouwens een opinie over door te stellen dat je historie die vastgelegd is op 8mm film tijdig moet migreren naar harddisk recorder om te voorkomen dat je beelden niet meer terug kunt zien.
In voorgaande opinies over onderwerp – die jij dus te moeilijk vindt – stelde ik de simple maar essentieële vraag wie dat allemaal betaald. In 9 van de 10 gevallen is dat……
Ewout,
Als ik je reactie (hierboven en ook in je afgelopen 2435x)leest dan zie ik dat je het nergens mee eens bent en niemands ideeën/ervaring/voorstel relevant vindt( het kan aan mij liggen en hoe ik het leest)
Denk je dat het zin heeft op je reactie hierboven te reageren? Je weet toch alles beter dan iedereen.
Het lijkt me zinvol met je te discussiëren pas als je met respect op reactie van anderen reageert, kennis van andere mensen prijs stelt en je open stelt voor suggesties.
Maar ja…, dit is ook weer een reactie waar je het niet mee eens bent 😉
@Reza
Je argumentum ad hominem voegt inhoudelijk weinig toe aan de discussie, maar ik kan je nu wel gelijk geven. Even samengevat, ik bevestig je zelfingenomenheid als je verschil van inzicht alleen maar kunt zien als respectloos en geef je gelijk dat ik het beter weet als je mijn vergelijk van CDN abstractie met gruzielementen niet weet te maken.
Voor iedereen die het eens is met Reza Spot-i-f(l)y maar lekker door;-)
Wie geïnteresseerd is in ‘hij-die-niet-genoemd-mag-worden’ verhaal zou eens moeten zoeken hoe organisaties die primaire site in ene toren hadden en back-up site in de andere zijn hersteld. Of welke ontwikkelingen (HIPAA) er plaats vonden na Katrina en waarom idee van de cloud daarin helemaal niet gek is of waarom tape (LTFS) nog niet dood is. Natuurlijk kun je ook ongwijzigd doorgaan met wekelijks de hele Harry Potter collectie weer veilig te stellen maar of dat kosten technisch nog toekomstvast is lijkt me hoogst twijfelachtig.
http://www.slideshare.net/edekkinga/data-veiligstellen-is-nog-een-hele-klus