Identiteits- en mobility management serviceverlener Okta opent een vestiging in Amsterdam. Het bedrijf komt oorspronkelijk uit San Francisco en gaat zich met de nieuwe locatie focussen op de markt in Nederland, België en Luxemburg.
Het Amerikaanse bedrijf focust zich op identiteits-, security-, en mobility-management en wil vanuit Nederland groei realiseren in de EMEA-regio. De keuze voor Amsterdam voor de nieuwe vestiging is gebaseerd op de technologische ontwikkelingen in Nederland en de mate waarin cloudoplossingen hier door organisaties gerealiseerd en ingezet worden.
Okta gaat met een geïntegreerde identiteits- en mobility-managementservice eindgebruikers toegang bieden tot een groeiende verzameling mobiele, cloudgebaseerde en on-premise applicaties. De oplossing is direct ontwikkeld in de cloud en ontworpen om chief information officers te ondersteunen met de transitie naar de cloud en mobile enterprise. Hierbij wordt de cio niet als techneut, maar als ‘business enabler’ gezien.
Internationale klanten
Okta al heeft meerdere grote internationale klanten zoals Adobe, LinkedIn en Box. Adobe gebruikt de oplossing van Okta als een identiteitskoppeling voor hun Creative Cloud Enterprise Edition. Hierdoor wordt de identiteit van zakelijke klanten gekoppeld aan de Adobe Cloud zodat zij toegang krijgen tot de applicatie-suite met dezelfde gegevens die zij gebruiken voor hun zakelijke applicaties. MGM Resorts, een entertainment en hospitality organisatie, gebruikt de oplossing om single-sign on te realiseren voor de 74.000 medewerkers wereldwijd.
Keuze voor Nederland
Okta ziet zichzelf als de voordeur voor medewerkers naar hun applicaties. Todd McKinnon, ceo van Okta, stelt: ‘De Benelux-markt is voor ons een logische keuze. Okta heeft in deze regio al 1,1 miljoen beveiligde app-logins verzorgd. Verschillende onderzoeken tonen aan dat Nederland vooroploopt in adoptie van de cloud en dat veel organisaties zich aan het oriënteren zijn op de implementatie van een hybride cloud. Wij merken zelf ook dat bedrijven in deze regio de mogelijkheden van cloudgebaseerde en mobiele it-strategieën herkennen. Binnen de Benelux liggen veel kansen. Voor de meeste organisaties geldt niet meer de vraag waarom, maar hoe ze veilig en snel nieuwe en disruptieve technologieën kunnen inzetten. Veel organisaties hebben echter hulp nodig bij de transitie van de huidige organisatie naar een cloud en mobile enterprise, die klaar is voor de toekomst.’
De applicatiebeveiliger heeft momenteel een netwerk van tweeduizend klanten, vierduizend applicaties, zes miljoen eindgebruikers en zestien miljoen apparaten wereldwijd. De eerste Nederlandse klanten van Okta zijn: Anthony Veder, een Rotterdamse rederij met een specialisatie in het vervoer van gas en Expereo International, een internetprovider uit Amsterdam die opereert in 180 landen. Welke andere Nederlandse klanten daarbij aansluiten wordt in de komende weken door Okta bekend gemaakt.