Ruim een kwart van de werknemers in de informatie en communicatie-branche (27 procent) mist nieuwe kennis of vaardigheden die belangrijk zijn om het werk goed te kunnen uitvoeren. Vooral ict’ers, databank- en netwerkspecialisten geven aan dat het werk zodanig veranderd is dat zij nieuwe kennis en vaardigheden nodig hebben. Werknemers die dit aangeven zijn vaker ziek en hebben veel vaker burn-outklachten.
Dat blijkt uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2014, van CBS en TNO. Volgens de onderzoekers hangt de veroudering van kennis vooral samen met de snelheid van technologische ontwikkelingen. Maar het gaat ook om organisatorische vaardigheden.
CBS: ‘Als de ontwikkeling van kennis en vaardigheden van werknemers geen gelijke trend houdt met organisatorische en technologische veranderingen, dan is sprake van kwalificatieveroudering.’
Volgens de onderzoekers komt kwalificatieveroudering relatief veel voor in de bedrijfstak informatie en communicatie. Dat percentage, 27 procent, ligt hoger dan het gemiddelde over alle verschillende beroepsgroepen. Van alle werknemers zegt 23 procent dat zij nieuwe kennis of vaardigheden missen die belangrijk zijn om het werk goed te kunnen doen.
Vaker ziek
Volgens de onderzoekers verzuimen werknemers die aangeven dat zij nieuwe kennis en vaardigheden missen vaker. Hun verzuimpercentage ligt met 4,7 procent aanzienlijk hoger dan van werknemers die over voldoende kennis en vaardigheden (3,4 procent) zeggen te beschikken. Werknemers met verouderde kwalificaties hebben relatief vaak burn-outklachten en zijn bovendien minder tevreden over hun werk: ruim 12 procent is zelfs zeer ontevreden met het werk.
Ouderdom of opleiding
Volgens CBS doet kwalificatieveroudering zich iets meer voor onder hoog- dan onder laagopgeleiden. Naar leeftijd zijn de verschillen groter. ‘Het zijn de allerjongste en de alleroudste werknemers die het minst zeggen dat ze nieuwe kennis of vaardigheden missen. Bij jongeren speelt mee dat een groot deel een bijbaan of startbaan heeft onder hun opleidingsniveau. Werknemers van 65 jaar en ouder zijn relatief vaak laagopgeleid en werkzaam in flexibele dienstverbanden.’
Bouw
Ook in de bouw missen relatief veel werknemers naar eigen zeggen belangrijke nieuwe kennis en vaardigheden. Het gaat dan bijvoorbeeld om elektriciens en loodgieters. Mensen die werken in de reparatie van auto’s, reclame en marktonderzoek, industrieel ontwerp en vormgeving zeggen ook relatief vaak dat het hen aan nieuwe kennis en vaardigheden ontbreekt. In het vervoer en opslag, de horeca en de landbouw en visserij zijn daarentegen betrekkelijk weinig werknemers die nieuwe kennis of vaardigheden missen.
Informatie en communicatie
De beroepsgroep die CBS verstaat onder informatie en communicatie is breder dan alleen ict’ers. In de definitie die bij het onderzoek is gebruikt, gaat het om: productie en distributie van informatie, de voorziening van de infrastructuur om die informatie door te geven, activiteiten op het gebied van data- en communicatie-informatietechnologie en het bewerken van data en andere informatie.
Ook werknemers die zich bezighouden met het uitgeven van software, productie van films en geluidsopnamen, radio en tv, telecommunicatie, informatietechnologie en andere dienstverlening op het gebied van informatie zijn meegenomen.
Dit klinkt eerder naar een suggestief onderzoek dat munitie kan zijn om minder oudere mensen aan te nemen. En dat terwijl de grote meerderheid hier geen last van zou hebben volgens ditzelfde onderzoek.
Als je de ICT ingaat weet je dat de enige constante is dat alles continu veranderd. Als je dus je kennis niet bijspijkert lever je aan marktwaarde in. Een goede werkgever helpt je hierbij en als je pech hebt zul je het helemaal zelf moeten doen.
Is de relatie met de sterke aanwas van ZZP-ers in de IT onderzocht? Die groep moet nl. tegen hoge kosten (opleiding en inkomsten derving) zelf bijspijkeren. De doorsnee baas zorgt voor de education-permatente van zijn personeel.
Bijspijkeren in ict hoeft niet duur te zijn. Kost wel tijd.
Er is heel veel youtube materiaal te vinden gratis enof voor een kleine vergoeding 30 euro per maand.
Dus als zzp-er kan je als je geen klus hebt studeren voor weinig.
Was de kop “werknemers in de techniek kampen met verouderde kennis”. Lijkt mij meer de conclusie uit dit stuk. Logisch ook want die verandert continue en steeds sneller. Terwijl de genoemde landbouw ook zal veranderen, maar nooit in hetzelfde tempo.
27 % valt me nog heel erg mee eigenlijk. Ik dacht dat het percentage veel hoger zou zijn. Als ik om me heen kijk hebben heel veel mensen in de ICT moeite om het bij te houden. Ik stuur regelmatig artikelen e.d. door maar merk dat er nauwelijks interesse is om het te bekijken. Ik besteed er zelf gemiddeld een uur of 8 per week aan en blijf goed op de hoogte. Als je dat niet doet wordt het op een bepaald moment lastig om het in te halen..
De leraren op de scholen/opleidingen hebben zelf halve kennis..
“En halve kennis is geen kennis”
Zoals Johan Duinkerken terecht opmerkt: als je als IT’er niet continue bijleert loop je binnen no-time achter. Persoonlijk steek ik 1-2 avonden in de week in het lezen van nieuw materiaal van bijv. blogposts en het volgen van online trainingen zoals die van PluralSight.
In de huidige, snel veranderende wereld moet je bijblijven. Kijk naar de impact van mobieltjes, tablets, cloud, BYOD, etc.
Je bent zélf verantwoordelijk voor je kennis. Dus eis trainingen van je werkgever en/of ga zelf online naar materiaal zoeken.
Wie liever elke avond dood voor de buis zit, omdat hij vindt dat training maar in de baas z’n tijd moet plaatsvinden, is binnen enkele jaren achterhaald.
Continue training hoort nu eenmaal bij het vakgebied.
Mijn ervaring is dat heel veel ‘nieuwe’ zaken, vooral oude wijn in nieuwe zakken is. Zo is iets als timeboxing al heel lang bekend, staat al in mijn eerste automatiserings-encyclopedie van de 70-er jaren maar wordt nu in een ander jasje als state-of-the-art gepresenteerd. Zo zijn er heel veel onderwerpen die in iets gemodificeerde vorm met nieuwe afkortingen en nieuwe certificatie-cursussen vooral worden gepresenteerd als het nieuwe neusje van de zalm. Er wordt vooral heel veel aan verdiend.
Het allerbelangrijkste is dat mensen vooral heel goed nadenken over waar ze mee bezig zijn. Dat lost een nieuwe aanpak of ‘methode’ niet op. NB: ‘methode’ tussen quotes vanwege het verschijnsel dat er nagenoeg geen werkwijze wordt gepresenteerd die helpt bij het vinden van oplossingen. Het gaat meestal om een checklist-achtige benadering, heel anders dan bijvoorbeeld Jackson technieken waarbij je door het volgen van de regels tot tamelijk optimale oplossingen komt.
De import van ‘hoog-‘ maar veelal vooral ‘veel-‘ opgeleide jonkies uit het verre, blijkt in praktische zin geen enkel voordeel. Integendeel. Die mensen missen basiskennis die de klant als essentieel beschouwt.De mensen daarentegen die bijvoorbeeld bij RAET ooit een Jackson opleiding gevolgd hebben waaronder ook de PION-ers van weleer, blijken stuk voor stuk een belangrijke positie in het bedrijfsleven te hebben veroverd. Hetzelfde geldt voor Volmac-ers. Geen verkeerd idee om dat nog eens over te doen, nu met toegepaste speedlearning technieken die wel toegevoegde waarde hebben! Lees voor de aardigheid eens iets van Jan-Willem van den Brandhof. (“leer als een speer” of “gebruik je hersens”) Een nieuwbakken opleiding zou wel eens 5 x sneller kunnen gaan, dus zeer de moeite waard om eigen personeel op te leiden die de taal spreekt en ook de bedrijfscultuur goed begrijpt. “4Sure” 🙂
Die 27% betreft natuurlijk alleen de mensen die het van zichzelf in de gaten hebben. In een relatief jonge branche zoals die van de ICT scheppen de ICT’ers binnen een organisatie vaak zelf het referentiekader waarmee hun kwaliteit en deskundigheid beoordeeld wordt. Daarom is koude acquisitie ook zo ondankbaar in de ICT: organisaties sluiten zich volledig af van nieuwe input omdat ze alles ‘sowieso al weten’.
Als het goed is ben je als It’er elke dag aan het leren troubleshooten, is lezen.
Belangrijk is dat kennis wordt gedeeld.
Instelling en motivatie is ook een belangrijk punt.
Investeren in je zelf geeft niet alleen rendement,maar ook zelfvertrouwen,waardoor je beter in je vel zit.
En een testomgeving thuis als ict’er is een must
Doen is leren!