Neelie Kroes tekende op 21 mei 2015 het Codepact tijdens het Onderwijsfestival in het Eye in Amsterdam. Daar riep ze onderwijsprofessionals op om niet te wachten met het innoveren binnen het onderwijs. Volgens de frontvrouw van Startupdelta moet er nu actie worden ondernomen om de volgende werkende generatie klaar te stomen voor de veranderende arbeidsmarkt. Daarom tekenden vandaag zestien partijen het Codepact, zodat coderen en programmeren zo snel mogelijk verplicht worden in het curriculum van het basis- en voortgezet onderwijs.
Sinds maandag 18 mei 2015 vindt door het hele land het Onderwijsfestival plaats aan de hand van nationale ouderavonden. Aansluitend daarop opende Neelie Kroes vandaag het event van Onderwijsfestival initiatiefnemer ‘Like to share’ voor onderwijsprofessionals. Tijdens dit event werd het Codepact aangegaan, waarbij partners als Google, Microsoft, Oracle en IBM tekenden voor steun voor het waarmaken van programmeren in het huidige curriculum.
Keynote-spreker Neelie Kroes geeft tijdens de opening aan dat de noodzaak voor dit verplichte vak hoog is en dat onderwijsprofessionals nu al aan de slag moeten met het verbeteren van digitaal onderwijs. Door kinderen vroegtijdig kennis te laten maken met coderen, wordt een kweekvijver voor toekomstig talent gecreëerd. Bovendien is volgens Kroes het noodzakelijk dat Nederland zijn concurrentiepositie verstevigt, omdat in diverse buurlanden coderen inmiddels al een vaste plek heeft binnen het onderwijs. Daarbij is de noodzaak hoog, omdat er nu al een groot tekort is aan technische specialisten.
Gespleten samenleving
Kroes geeft ook aan dat het Nederlandse onderwijs moet voorkomen dat er een gespleten samenleving ontstaat. ‘Welke achtergrond een kind ook heeft, dat moet niet uitmaken in de kansen die hij of zij krijgt. Mede daarom moet code in het curriculum. De lat moet omhoog.’
De bewindsvrouw van Startupdelta, een ecosysteem van start-ups, geeft aan dat men wel hun rug naar technische innovatie kan keren, maar dat dat hen enkel isoleert. ‘Elke baan is en wordt verbonden met code. Of men nu werkt in een ziekenhuis of automonteur is.’
Kroes wil voorkomen dat er achteraf een programma moet komen dat men op niveau brengt. Daarom moet code verplicht worden in het onderwijscurriculum van het basis-en voortgezet onderwijs. Daarbij hoeven we volgens Kroes niet meer te wachten op depts en afwikkelingen.
Codepact
In totaal tekenen zestien partijen het Codepact. Met het Codepact beloven de partijen elk hun bijdragen te leveren aan het digitaliseren van het onderwijs. Het voornaamste doel is om alle leerlingen van groep acht van de basisschool en van het eerste jaar op het voortgezet onderwijs de kans te geven om te leren programmeren, alsmede om kinderen logisch en gestructureerd te leren denken en te leren begrijpen hoe technologie werkt.
Daarnaast committeren de partners in CodePact zich onder andere aan het leveren van software, trainingen en lesmiddelen die programmeerlessen faciliteren voor zowel leerlingen als onderwijskrachten en ouders. Zo gaat IBM onder andere mentoren voor docenten beschikbaar stellen, een weekendschool aanbieden en via Jet-Net, VHTO en ECP gratis coding-lessen geven aan studenten en docenten. Oracle adopteerde eerder al tien scholen. Randstad stelt onder andere vestigingen beschikbaar voor programmeerlessen en gaat een congres organiseren voor leerkrachten, schooldirecteuren, it-bedrijven en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Sport met een masterclass programmeren voor docenten.
Luchtig beginnen
Een aantal partijen lichtten daarbij het belang van het pact toe. Zo geeft Peter Feld van Randstad aan de vraag naar programmeurs niet meer aan te kunnen. Daarom is het stimuleren van het programmeer-vak belangrijk, maar Feld wijst er ook op dat het vak licht moet worden geïntroduceerd. ‘Kinderen moeten op een leuke manier worden uitgedaagd, dan pakken zij dit vak met een big smile op en zal het worden omarmt.’
IBM’s Mark Essenboom doet daar een schepje bovenop en pleit ervoor dat programmeren niet alleen voor het primair en voorgezet onderwijs geschikt is. Volgens Essenboom moet het een doorlopende lijn zijn in het leerproces. ‘Sterker nog, men moet niet meer worden opgeleid voor een diploma, maar het moet een mindset worden om altijd bij te blijven leren.’ Essenboom is van mening dat ‘bijscholing’ continu nodig zal zijn om mee te kunnen draaien op professioneel en sociaal vlak in de maatschappij.
Fabian Jacott, CodeForSu, was als special guest vanuit Suriname overgevlogen. Met CodeForSu gaat hij met zijn team het coderen mogelijk maken voor het Surinaamse onderwijs. Jacott geeft aan dat ouders ook een belangrijke rol spelen in de adoptie van nieuwe curriculum. Zij kunnen de ontwikkeling namelijk breken, door kinderen van laptops en smartphones af te halen. Het moet ook voor hen begrijpelijk om kinderen te stimuleren en kennis te laten maken met codes.
Alle pacthouders zijn: Bomberbot, CodeForSu, CodeUur, ECP, gemeente Amsterdam, Google, IBM, Inspiring Fifty, Like to Share, Microsoft, Malmberg, NederlandICT, Oracle, Q42, Randstad en VHTO.
In de zomermaanden wordt het CodePact verder uitgebouwd met nieuwe partners en een concreet actieplan. Bij de start van de Codeweek op 10 oktober 2015 wordt het actieplan gepresenteerd.
Lets facebook it, in de global ICT competition we lost. Latten kun je hoog leggen, maar als een Pool, Tsjech, Hongaar, Indieer, Chinees het hetzelfde nou goedkoper doet. En dat doen ze, nou, hetzelfde en goedkoper. En das nog globaal. Zelfs intern moeten we moeten we gespleten samenlevingen voorkomen. Dus betaalbaar onderwijs en gesubsidieerde beurzen ? Welnee, afschaffing basisbeurs en alles terugbetalen via lening, terwijl die Tsjech jouw werk doet als jij nog steeds aan het solliciteren bent. Handig als je rijke ouders hebt 🙂
Randstad Techniek doet ook mee, das die agency die de transparantie in de freelance markt tegengaat om zichzelf te kunnen verrijken. Goed bezig op de High Tech Campus. Ondertussen leuke uitdagingen voor de kids zodat de stof met big smile zal ‘worden omarmt’. Niet omarmd, want kofschepen en voltooide tijden zijn tenslotte legacy. Haha en gemeente Amsterdam. Haha. Kinderen die logisch en gestructueerd hebben leren denken. Zouden die nog voor ICT kiezen ?
Rare lui die oud ministers.
Eerst doen ze jarenlang hun best om systemen te verzieken,
en waneer ze vervolgens met de destijds voorspelde gevolgen te maken krijgen komen ze met kritiek over die zelfde systemen.
Verder hebben we al zovaak een discussie over de kwaliteit van het onderwijs gehad, ga ik nu geen tijd meer aan verspillen.
Je slaat de spijker weer eens op de kop Felix. Het is een echte hype dat programmeren op de scholen en ik heb ook mijn twijfels. We leven in een economie waarbij zo goedkoop en zo snel mogelijk voorop lijken te staan. Dus inderdaad haal je je programmeurs van ver want die zijn goedkoper. En ik heb ook mijn twijfels wat nu het toekomst perspectief is want het wordt nu belangrijk gemaakt in het onderwijs, de status van een programmeur in het werkende leven is heel anders. Aan het einde van de streep, iedere ochtend opzitten en pootjes geven en uitvoeren wat je opgedragen krijgt. Al micromanagend met code als commodity terwijl je niet echt niet meedoet.
Ik kan me de jaren 80 en 90 nog herinneren waarbij mensen omgeschoold werden tot ict’er. Eerst programmeren, maar toen had het al geen status en was het dus heel snel zaak dat je je ontwerper, architect of misschien zelfs wel projectleider kon noemen. Meer status, beter verdienen en mooie bijkomstigheid wat verder weg van die ingewikkelde computer.
Een vriend van me vroeg gisteren wat zijn zoon zou moeten doen om te gaan programmeren. Want ja, dat moet he, hij moet mee, je moet programmeren, anders val je erbuiten. En zijn school worstelt ermee. De jongen houdt van scheikunde en geschiedenis boeken lezen, nou zeg ik hem. Programmeren kan op vele platforms. Iets met een html/javascript/php of een appie maken voor een mobiel of een echte windowsapplicatie of iets willie wortel achtigs in C voor Raspberrie. Wat lijkt je leuk? Om maar een paar van de hele vele programmer mogelijkheden te noemen. Nee, zeg ik hij moet gewoon doen wat hij leuk vindt. Scheikunde boeken en geschiedenis boeken lezen. En voor de rest veel Minecraft spelen. Programmeren komt wel als het nodig is voor zijn vak.
Ik denk dat zeker zinnig is om in het onderwijs aandacht te besteden de computer en zeker een begrip van het apparaat en hoe het dingen van binnen werkt, dat lijkt me altijd zinnig. Maar er is zoveel meer dan programmeren van de computer, het gaat ook om al die toepassingen voor de vele vakgebieden. Mensen comfortabel maken met de toepassingen lijkt me net zo belangrijk. En die zijn vaak ook toegespits op bepaalde vakgebieden.
Het zou ook moeten gaan over de kwaliteit van onderwijs in het algemeen want ook daar heeft dat met dat mooie nieuwe woord het rendementsdenken toegeslagen. Dus als men echt wat wil steek dan geld in onderwijs en wetenschap en maak het aantrekkelijk. Stop met de controle en verantoordingsdrang (het probeem, onaantrekkelijk makend en geldverslindend), zorg voor goed betaalde leraren, maak het studeren laagdrempelig en geef studenten tijd om te studeren, steek geld in fundamenteel onderzoek. Dan doe je echt stappen naar een kennis economie.
Je moet misschien wel nadenken of je een aardig curriculum in elkaar kan draaien over kennis van de computer maar dat is iets anders dan even leren programmeren. Maar kenmerkend is het wel voor computerland waarbij ik al 30 jaar moet lezen, dat dit nog weer een bijzonderder jaar is dan het vorige, er nog meer gebeurt dan anders, terwijl, het is al jaren meer van hetzelfde maar dan even anders. Dus toch, ook voor onderwijs, meer de voetje op de grond en echt gaan voor kwaliteit.
Als moeder van twee meiden van 11 en 13 jaar ben ik blij met dit Codepact. Inderdaad is het belangrijk dat kinderen nieuwe vaardigheden leren. Ik denk alleen dat het nog wel even duurt voordat het onderwijs dit oppakt. Tafels, spelling, topografie moeten tenslotte ook gewoon gegeven worden. Waarom zouden we bovendien wachten tot het op school gegeven wordt?
Omdat mijn dochters zelf graag willen leren een app te bouwen en een webshop te maken, heb ik het initiatief genomen om van de zomer een Code Summer School te starten en kinderen gedurende één week de kans te geven een eigen codeerproject op te pakken en af te ronden. Het coderen wordt afgewisseld met sport en spel.
Volgens mij heeft Nelie een beetje last van haar leeftijd. Of praat gewoon mee met de rest die maar wat graag het onderwijs nog verder wil frustreren met hypes.
Om nog maar te zwijgen dat we het gewoon gaan vinden dat bedrijven een steeds grotere rol binnen de onderwijs klassen gaan krijgen. Dat vind ik een zeer slechte ontwikkeling.
Dat programmeurs elders goedkoper zijn en daarom ons werk overnemen is een achterhaalde veronderstelling. Eventueel voor simpel programeerwerk. Voor maatwerk wil je dicht bij huis blijven.