Orange Business Services ziet zich niet meer als een netwerk- en telecomdienstverlener pur sang. Het Franse concern is bezig aan een transformatie en kruipt steeds dichter tegen de 'it-kant' aan. Om klanten te helpen met de overgang naar een digitale dienstverlening levert het naast talloze netwerk- en communicatiediensten nu ook apps en slimme oplossingen voor mobiel werken en connectiviteit.
‘Wij helpen steeds meer klanten met digitale diensten’, zegt Frank Baggermans, verkoopdirecteur Orange Business Services Nederland. Om dit mogelijk te maken bevindt het bedrijf zich in een transformatie waarbij het ook it-diensten rondom het netwerk aanbiedt. ‘We are turning digital’ heet dat binnen het bedrijf.’
Baggermans wijst bijvoorbeeld op het inrichten van hybride netwerken, het regelen van toegang tot private netwerken en het internet en het aanbieden van beveiligingsdiensten, mobiele applicatiediensten en slimme connectiviteit. ‘Klanten vragen om diensten met toegevoegde waarde. Wij kunnen het ons niet veroorloven stil te zitten.’
Een treffend voorbeeld is de opdracht die Orange Business Services vorig jaar kreeg van Dacom, een Nederlands hightechbedrijf dat ict- en sensoroplossingen ontwikkelt en levert aan akkerbouwbedrijven over de hele wereld. Daarbij ging het om het leveren van een schaalbare communicatie-infrastructuur en beheerde machine-to-machine (m2m)-connectiviteitsdiensten.
Aanboren
Telecomconcern Orange draaide in 2014 een omzet van 39,45 miljard euro, heeft 156.000 werknemers en zegt 240 miljoen klanten te bedienen. Orange Business Services is de zakelijke divisie van het concern. Het bedrijf hoort in Europa, Afrika en het Midden-Oosten tot de grote netwerk- en telecomdienstverleners, telt wereldwijd ruim twintigduizend werknemers en ondersteunt zo’n drieduizend multinationals én twee miljoen zakelijke klanten in Frankrijk.
De omzet van de zakelijke tak viel in 2014 wat terug – van 6,5 miljard euro in 2013 naar 6,3 miljard euro – door met name de daling van de inkomsten uit de traditionele activiteiten spraakdiensten (1,6 miljard) en datadiensten (2,9 miljard). Groei was er wel voor de it- en integratie-poot (1,8 miljard), een teken dat de nieuwe strategie belangrijk is om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Daarnaast is er binnen Orange nog een internationale carrier-tak (omzet 1,8 miljard), maar die staat los van Orange Business Services.
De boodschap die Thierry Bonhomme, topman van Orange Business Services, uitdraagt is dat zijn bedrijf weliswaar niet ‘digitaal is geboren’, maar wel de ervaring van vele ict-evoluties in de afgelopen vijftig jaar met zich meebrengt. ‘Orchestreren, uitvoeren, verbeteren: dat zit in ons dna. Daarom kunnen we onze klanten ondersteunen in hun nieuwe, digitale reis.’
Stabiel
In Nederland werken er zo’n 160 man, met name in de verkoop, advisering en klantenondersteuning, plus op een aantal internationale posten. ‘De omzet is een tijd vrij stabiel gebleven’, meldt Baggermans. ‘Maar de afgelopen jaren zitten we weer in een groeifase. 2014 was een goed jaar voor de Benelux, zeker in Nederland. We hebben ons opnieuw bewezen als belangrijke ict-dienstverlener voor klanten.’
Volgens Baggermans groeide de omzet in Nederland vorig jaar procentueel gezien met dubbele cijfers. Een belangrijke aanjager was de uitrol van het wide area netwerk bij Heineken. Ook de overeenkomsten met klanten als luchtvaartautomatiseerder Sita, chemieconcern DSM, chipfabrikant NXP en het ministerie van Buitenlandse Zaken legden gewicht in de schaal. De ict- en netwerkdienstverlener rekent in de Benelux ook klanten als Akzo Nobel, Europol en Swift, het internationale berichten- en betalingsnetwerk voor de financiële sector, tot zijn klantenkring.
Gerichte overnames
De telecomsector wordt de laatste jaren gekenmerkt door grote fusies en overnames. Orange stelt echter alleen gerichte acquisities te doen voor het binnenhalen van bepaalde vaardigheden, kennis of producten en niet zozeer om marktaandeel te kopen. De overname van Atheos, een Franse leverancier van oplossing voor it-identiteits- en beveiligingsbeheer begin 2014, is zo’n voorbeeld.
Net als recent het overnemen van de rest van aandelen in de Franse ict-clouddienstverlener Cloudwatt van de andere aandeelhouders Thales en Caisse des Dépôts. Met deze acquisitie wil Orange Business Services zijn publieke cloudaanbod ook buiten Frankrijk versneld uitrollen. Afgelopen april nam de netwerk- en ict-dienstverlener ook nog Ocean over, een Franse leverancier van vlootbeheer- en tracking-oplossingen voor voertuigen, openbare werken en de bouw.
Cruciaal netwerk
Orange Business Services ontstond op 1 juni 2006 door de samenvoeging van de France Télécom-onderdelen Equant en Wanadoo. Equant was de beheerder van het wereldwijde netwerk voor de luchtvaart, maar werd door luchtvaartautomatiseerder Sita in 2000/2001 verkocht aan France Télécom (sinds medio 2013 omgedoopt in Orange).
Orange Business Services onderhoudt een eigen internationaal netwerk, waarvan de internationale luchtvaart gebruikmaakt. Zo’n cruciaal netwerk mag niet uitvallen, maar is ook aantrekkelijk voor cybercriminaliteit. Er zijn per maand circa twintigduizend aanvalspogingen; geen wonder dat er vorig jaar een aparte Orange Cyber Defense-divisie is opgericht, met wereldwijd acht commandocentra en een centraal cyberservicecenter.
Opvallend is dat het bedrijf in Rusland, als enige niet-Russische onderneming, een licentie heeft voor het aanleggen van spraak- en datanetwerken (met de inzet van satellietcommunicatie). Dat maakt het voor klanten die voor zaken naar Rusland willen, interessant om met Orange in zee te gaan.
Nieuwe koers
Orange staat bekend om het sluiten van grote netwerk- en communicatiecontracten. Zo werden er de afgelopen tijd overeenkomsten gemeld met Siemens (vernieuwing wan) en het Noorse BW Offshore (satellietcommuncatie) en Sita (netwerk- en communicatieuitbreiding op luchthavens).
De zakelijke ict- en telecomdienstverlener sloot echter ook contracten en startte initiatieven waaruit de nieuwe koers naar voren kwam. Een paar voorbeelden:
– Voor PSA Peugeot Citroën bouwde Orange Business Services een fleet management-systeem met on board computers die gegevens leveren voor het beter onderhouden van auto’s en het analyseren van rijgedrag. Met een andere autofabrikant, Tesla Motors, werkt Orange Business Services samen aan het uitwerken van het ‘connected’ elektrische voertuig. Het bedrijf levert wereldwijd draadloze connectiviteit voor de vloot van Tesla Model S-voertuigen.
– Voor de Franse elektronicaketen Darsy legt Orange in de winkels een nieuw netwerk aan met Wi-Fi-hotspots en points-of-sale (pos) waarbij klanten de website van de keten kunnen raadplegen. De pos-apparatuur staat in verbinding met het informatiesysteem van Darsy, zodat verkopers ook klantinformatie (vragen, bestellingen) kunnen opvragen. De verkopers zijn bovendien uitgerust met interactieve tablets die beschikken over verkoopondersteunende apps, zoals een e-catalogus, en beheerd worden via een mobile device management-systeem.
– Voor bandenproducent Michelin bedacht het bedrijf een oplossing waarbij de banden worden uitgerust met rfid-chips om zaken als druk en temperatuur te meten. Ook sportwinkelketen Declathon gebruikt rfid-chips in zijn producten, maar dan voor voorraadbeheer en anti-diefstal.
– Voor koffiemachinefabrikant Nespresso ontwikkelde Orange een m2m-oplossing waarbij de apparaten voor de zakelijke markt ‘embedded sims’ hebben waarmee op afstand diagnoses zijn te stellen. Zo kan Nespresso direct zien of de koffie bijvoorbeeld opraakt, of dat een machine stuk is. Daarmee kan het zijn klanten sneller ondersteunen.
– Voor het Belgische ministerie van Buitenlandse Zaken levert Orange Business Services een mobile device management-oplossing in de cloud. Daarmee beheert en beveiligt het bedrijf de mobiele apparatuur van de medewerkers van het ministerie in het buitenland.