De Gemeente Den Haag stuurt het Huurteam van de dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voortaan op pad met een iPad. Met het toestel is het hele adminstratieproces van het team gedigitaliseerd en gecentraliseerd. Dit wordt gedaan met behulp van een applicatie van CoolProfs, gekoppeld aan het burger service nummer van de huurder.
Het Huurteam heeft als taak om huurders te helpen bij verschillende huurzaken. Zo controleert het team tijdens huisbezoeken of huurders niet teveel huur of servicekosten betalen en of er sprake is van achterstallig woning-onderhoudis. Het Huurteam moest zijn bevindingen altijd handmatig in het back-officesysteem invoeren.
De nieuwe applicatie is binnen een half jaar door CoolProfs ontwikkeld. In eerste instantie werd de applicatie ontwikkeld, omdat de technologie waar het oude systeem op draaide, werd uitgefaseerd. Maar de applicatie is meer dan alleen een vervanger van de oude technologie. Zo wordt de klant op basis van zijn burgerservicenummer met de nieuwe applicatie aan verschillende overheidssystemen gekoppeld. Hierdoor beschikt het Huurteam altijd en vanaf elke locatie over de juiste informatie. Ook biedt de applicatie real-time informatie over acceptabele huurprijzen. Verder zorgt het sturende karakter van de applicatie ervoor dat de kans op fouten en onvolledige dossiers is geminimaliseerd.
Volgens Wouter Boer, teammanager van het Huurteam, maakt de applicatie het werk minder tijdrovend. ‘Hierdoor houdt het Huurteam tijd over om proactiever te handelen en zich volledig te richten op het contact met de huurders. En dat is waar de meerwaarde van het team ligt.’