De Nederlandse ict-hulporganisatie Viafrica werkt aan de verbetering van het onderwijs in Tanzania en Kenia door de inzet van ict. Fred Koolhof, eigenaar van Ontdekkingsreiziger, verbleef drie weken op het Viafrica ICT Center in Moshi (Tanzania) om het management en het team te ondersteunen.
Detacheerder IT-Staffing verzorgt voor ict-hulporganisatie Viafrica regelmatig uitzendingen van Nederlandse consultants. Zij dekken de reis- en verblijfskosten. De consultants stellen hun expertise voor een periode van drie weken ter beschikking om de Viafrica-vestigingen in Tanzania en Kenia te ondersteunen.
In september 2014 was het Koolhof zijn beurt om de Viafrica-vestiging Moshi in Tanzania te versterken met zijn kennis. ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een onderdeel van mijn filosofie. Een percentage van wat ik verdien wil ik weer teruggeven aan de wereld. Daarin past ook een vrijwillige rol als organisatiecoach om kennis door te geven. Reizen en werken in andere culturen zijn een zeer goede leerschool om menselijke processen en interactie in een complexe omgeving te begrijpen. Die kennis kan ik vervolgens weer toepassen in mijn opdrachten voor Nederlandse bedrijven.’
Fred Koolhof is eigenaar van Ontdekkingsreiziger. Hij werkt als teamcoach en adviseur op het terrein van organisatie-, team- en persoonlijke ontwikkeling. Ook draagt hij bij aan internationale samenwerking tussen internationale organisaties (IO), niet-gouvernementele organisaties (ngo), overheden en militaire eenheden in disaster- en conflictgebieden.
Missie
Koolhof was vorig jaar op het Viafrica Ict Center in Tanzania om medewerkers en directie te ondersteunen in het dagelijks werk, om hierbij de verkoopvaardigheden en de effectiviteit van het team te verhogen. De missie van Koolhof was een vervolg op die van Cor van Gils. ‘Ik heb Van Gils’ eindpunt als mijn startpunt gebruikt om een logisch vervolg te geven aan de uitgezette acties. Zo was de consistentie gewaarborgd’, vertelt Koolhof. ‘In samenspel met directeur Thomas Munuo heb ik onderzocht wat zijn wensen zijn om een vervolgstap te maken. Daaruit volgden nog twee opdrachten.’
Koolhof trad op als teamcoach voor Munuo en diens operationeel manager. Daarnaast stelde hij een strategie op voor relatiemarketing met als doel de zichtbaarheid van de organisatie te vergroten. Dit onder meer door de inzet van social media. De eerste twee weken besteedde Koolhof aan het formuleren van de uitgangspunten van deze strategie. ‘Na een eerste werkoverleg werden heel veel fundamentele thema’s al snel inzichtelijk omdat het team gemakkelijk hun informatie en problemen deelde. Die inzichten gaven mij input voor de relatiemarketingstrategie die ik met alle teamleden individueel heb doorgenomen.’
In de laatste zette Koolhof het plan om in concrete actiepunten. ‘Ik had bijna dagelijks overleg met de directeur ter bevestiging, aanmoediging en inspiratie. Een ander onderdeel was het coachen van de operationeel manager in het uitvoering geven aan haar dagelijkse leiding.’
Groot avontuur
De samenwerking met het Viafrica-team heeft Koolhof ervaren als intens, effectief en waardevol: ‘Het voelde na een week alsof we al een jaar samenwerkten en na drie weken was het moeilijk ze weer te verlaten. Een open team met een lage drempel. Ik zag tijdens mijn verblijf in Moshi wederom bevestigd dat het bij organisatiedynamica wereldwijd om dezelfde universele principes gaat, de culturele verschillen voorbij.’
Koolhof omschrijft zijn verblijf in Tanzania als een groot avontuur. ‘Ik heb kunnen werken met zeer gemotiveerde mensen die zeer leergierig zijn en direct bereid zijn om de nieuwe inzichten toe te passen. Voeg daar de Tanzaniaanse natuur en cultuur aan toe. Ik heb mooie mensen en nieuwe vrienden ontmoet. Het was goed voor mijn persoonlijke veerkracht en ontwikkeling.’ Eenmaal terug in Nederland werd Koolhof gevraagd toe te treden tot het stichtingsbestuur van Viafrica. ‘Die uitnodiging heb ik volmondig aanvaard. Ik werk dus nog steeds voor Viafrica, maar nu in een iets andere rol. Het is mooi om zo een steentje in de rivier te gooien.’
Blogs voor Viafrica
Tijdens Koolhof zijn verblijf in Moshi heeft hij zeven blogs bijgehouden over zijn dagelijkse bezigheden voor de ict-hulporganisatie. Deze staan op de website van Viafrica.
Mooi initiatief.
Toch een opmerking: “Ik zag tijdens mijn verblijf in Moshi wederom bevestigd dat het bij organisatiedynamica wereldwijd om dezelfde universele principes gaat, de culturele verschillen voorbij.” Die culturele verschillen zijn er natuurlijk wel maar worden vaak niet of onvoldoende opgemerkt. De Nederlandse cultuur is immers zo anders en de wijze van communiceren ook. Kennis en inzicht van cultuur(verschillen) en interculturele communicatie vergroot de effectiviteit en de kans op succes in zo’n samenwerking.
Bert, zeker waar. Wat ik bedoel met wat ik heb ervaren (niet in Tanzania maar in veel andere landen) is dat er op een fundamenteel level ook universele overtuigingen gelden. Voor mij blijkt dat als ik die hanteer ik snel tot de kern kan komen en niet heel ingewikkeld nationaal en regionaal hoef te gaan interpreteren. “Beyond the multi layered human terrain”.
Goed bedoeld initiatief maar helaas niet meer dan een symbolische druppel op een gloeiende plaat.
Tanzania als land is een van de armste landen en afhankelijk van de welwillendheid van de globale instanties die zo zorgen dat de bodemschatten van het land voor een spotprijs geëxporteerd worden en de bevolking daar minimaal van profiteert. Onder dwang van het IMF werden de grootste meerderheid van overheidsbedrijven geprivatiseerd en is er sterk gesneden in de overheidsuitgaven inclusief scholing.
Als je het land écht wilt helpen zul je deze grote problemen op moeten lossen in plaats van goedbedoelde edoch marginale initiatieven te ontwikkelen.