De Nederlandse start-up Komparu komt met software die vergelijkingssites helpt met het tonen van betrouwbaardere data. Door van de software gebruik te maken, kunnen data minder makkelijk gemanipuleerd worden. De standaardoplossing heeft al een plek verkregen op het Google Cloud Platform en klanten als Tweakers, Sanoma en Sony zijn al opgetekend.
Afgelopen week lanceerde de Amsterdamse onderneming de nieuwe software voor consumenten van vergelijkingssites. Komparu wil met de programmatuur ervoor zorgen dat websites data niet meer zelf kunnen manipuleren. Vergelijkingssites worden volgens de start-up steeds vaker door de consument als ongeloofwaardig gezien. Daarbij zijn de huidige lokale oplossingen vaak ‘hout-touwtje’ maatwerkoplossingen. Google heeft volgens oprichters Roeland Werring, Chris Bakker en Bart van Raak geschikte software maar vergelijkt niet.
De nieuwe tool is een gestandaardiseerde oplossing en is geschikt voor diverse branches en kan op iedere website worden geïnstalleerd. Websitebeheerders kunnen naar eigen wens de look en feel van de vergelijkingsmodule aanpassen zodat het past binnen hun website. Alle data wordt opgeslagen zodat Komparu het gedrag van gebruikers kan analyseren en de route die een klant aflegt in de breedte kan optimaliseren. Daarnaast heeft de beheerder via een eigen dashboard een actueel overzicht van websiteverkeer, gedrag, conversie en aankopen.
Plekje bij Google
De software combineert onder andere accurate data van dataleveranciers als Telecombinatie, Overstappen.nl, MoneyView, Rolls en Zorgweb. Het softwarepakket wordt aangeboden als SaaS-oplossing. De start-up focust zich momenteel vooral op de financiële, telecom-, energie- en reissector en wil graag internationaal uitbreiden. ‘De software is er klaar voor en Google heeft ons serverruimte op hun Google Cloud Platform gegeven ter waarde van honderdduizend euro’, vertelt oprichter Roeland Werring. ‘De kans op snelle groei wordt groter nu de autoriteit financiële markten (AFM) afgelopen vrijdag nieuwe regels omtrent vergelijken naar buiten bracht. Een van de conclusies is dat gebruikers van de software van Komparu geen aparte bemiddelingsvergunning meer nodig hebben. Zo wordt het een stuk eenvoudiger en sneller om Komparu in gebruik te nemen.’
Investering
Niet alleen de oprichters zien een gat in de markt. Ook Thomas Joosten, oprichter van M4N en voormalig ceo van Zanox wereldwijd, ziet kansen en stapt in als investeerder en adviseur. ‘Komparu doet precies wat ik ook met M4N en Zanox beoogde: de consument helpen bij het vinden van het juiste product. In het geval van Komparu gaat het vooral om complexe, dure en vaak toch low interest-producten. De software/data-combinatie is erg slim gebouwd. Door big data te integreren met artificial intelligence biedt Komparu een sterke analysetool en sluit het aanbod op de wensen van de consument aan.’