De Europese tak van de Japanse leverancier van grondverzetmachines, Hitachi Construction Machinery Europe (HCME), implementeert crm-software van Salesforce.com. Dat meldt crm-dienstverlener CRMWaypoint. Zij voeren de implementatie uit bij het bedrijf met vestigingen in Oosterhout, Amsterdam en Hoogeveen.
Met de implementatie van de online crm-software hoopt de leverancier de informatie-uitwisseling tussen verschillende afdelingen te verbeteren. Een gemeenschappelijk crm-systeem moet zorgen voor betere informatie-uitwisseling tussen de verschillende vestigingen en specifieke afdelingen, zoals verkoop (sales), onderdelen (part sales) en productondersteuning (support).
Er wordt ook gekeken naar de inzet van innovatieve toepassingen van gegevensuitwisseling. HCME-manager international sales Wilbert Blom. ‘Onze machines worden nu bijvoorbeeld al uitgerust met sensoren, zodat we support kunnen leveren aan klanten. Met behulp van big data-technieken kunnen we ook inzichtelijk krijgen hoe de apparatuur door groepen klanten wordt gebruikt, zodat onze sales gerichter te werk kan gaan.’
De invoering van de crm-software is onderdeel van een implementatie van Salesforce.com binnen verschillende divisies van het Japanse technologieconcern. HCME maakt gebruik van de wereldwijde overeenkomst tussen Salesforce en het moederbedrijf van HCME, Hitachi Ltd. Binnen de HCM-groep wordt er in Japan, China, Maleisië, Italië en Frankrijk al gebruik gemaakt van de software van de online crm-leverancier.
Hitachi in Nederland
HCME is naar eigen zeggen de enige producent van grondverzetmachines die in Nederland fabrieken heeft. In Amsterdam staat de fabriek voor middelgrote graafmachines. Daar worden graafmachines van 10 tot 45 ton gebouwd. Voor de modellen van 16 tot 21 ton wordt in Amsterdam ook de onderwagen geproduceerd.
In Oosterhout staat de fabriek voor minigraafmachines, voor machines van 1 tot 6 ton en de fabriek voor speciale applicaties (AC factory). Daar worden onder andere hijskranen, lange en super lange uitrustingsstukken gebouwd en is het Europees onderdelenmagazijn gevestigd. In Hoogeveen staat de servicevestiging. Klanten in deze regio kunnen daar terecht voor onderdelen, service en reparatie. Het bedrijf telt ongeveer 600 medewerkers.
CRMWaypoint profileert zich als Salesforce-kenniscentrum voor de Benelux. De organisatie voerde de afgelopen zeven jaar ruim 580 projecten bij 220 bedrijven en instellingen in verschillende branches uit.