Elke werkdag behandelt Computable een onderwerp waarover lezers kunnen discussiëren. Vandaag over de hype rond big data, waar nagenoeg elke leverancier zich op stort.
Big data is groot, groter, grootst. Terwijl het fenomeen volgens de marktvorsers van Gartner eigenlijk wel over het hoogtepunt van de hypecycle heen is. Nu volgt de ontgoocheling, die uiteindelijk culmineert in bezinning, aldus het bekende onderzoeksbureau. Toch struikelen de ict-leveranciers en data-organisaties over elkaar heen om met het ene na het andere product, dienst of samenwerking voor big data te komen. Dit komt vanuit verschillende hoeken met meer of minder ervaring op dit gebied. Door deze diverse bomen valt straks het big data-bos niet meer te zien. Wat vind jij?
Het nieuwe goud, maar voor wie?
Ik zie verschillende mogelijkheden:
– Voor de marketing afdelingen. Vele uren gaan worden gespendeerd aan het ophypen van de mogelijkheden maar vooral ook de onontkoombaarheid van Big Data. “U heeft nog geen Big Data? Oei, maak u zich maar zorgen over het voortbestaan van uw bedrijf!”
– Voor de business consultants. Vele uren gaan worden gespendeerd aan het duidelijk maken aan CxO’s dat ze toch echt meer budget moeten gaan besteden aan het mogelijk maken van Big Data. De golfbanen gaan gonzen van de Big Data gesprekken die de geluiden van Contiuous Integration en DevOps volledig zullen doen verstommen.
– Voor de ontwikkel afdelingen. Plotseling moet alles met Big Data worden opgelost. Vele uren gaan er worden verspijkerd aan het ombouwen, de CxO heeft per decreet afgekondigd dat alles met Big Data moet worden opgelost.
– Voor de ontwikkel afdelingen. Na een aantal jaren zal blijken dat Big Data lang niet in alle gevallen heeft gebracht wat ervan werd beweerd. Heel vaak is het zelfs toegepast in omgevingen waar het eerder tegengewerkt dan in het voordeel.
Asjeblieft zeg… zullen we eerst eens wat minder hyperig doen over Big Data? Big Data is niet het Haarlemmer Olie die alle problemen doet verdwijnen. Om maar een uitspraak te parafraseren: “Ik heb een probleem, laat ik daar maar eens Big Data op loslaten. Nu heb ik twee problemen”.
Op cloud.openmailbox.org/index.php/s/a0ed0b41fd0a5f2715cd145590dbf4f1 is te vinden hoe dit goud gedolven kan worden.