Laten we vooral praktisch doen over cloudservices. De cloud is geen hype of holy grail en niet het wondermiddel dat alle problemen oplost. De cloud is ook geen bedreiging of zwart gat. De cloud is gewoon wat het is: een plek voor applicaties, infrastructuur, services en opslag met voordelen, maar ook met nadelen.
Elk bedrijf moet voor zichzelf bepalen waar zijn voordelen van de cloud liggen. Ik denk dat het dan in de meeste gevallen geldt voor de generieke services en applicaties zoals infrastructuur, crm, hrm, bi en algemene administratie- en office-pakketten. Er zijn weinig redenen te bedenken waarom je die niet als cloudservice zou afnemen.
Juist de specifieke en speciaal ontwikkelde toepassingen die van onderscheidende waarde zijn voor de eigen business, houd je dicht bij je: in een private cloud. Die verdeling is niet in beton gegoten, er is vrij verkeer tussen private en publieke cloud. Soms worden generieke toepassingen heel specifiek voor een bedrijf of andersom: een onderscheidende service kan na verloop van tijd mainstream worden en beter in de cloud ondergebracht worden.
Heb je als bedrijf een cloudstrategie met een scope van een jaar of drie, dan start je met de 100 procent generieke applicaties en werk je stapsgewijs toe naar de specifieke. Dan is het wel nodig om dat hybride landschap te integreren. Een cloud service integrator kan de lappendeken aan elkaar naaien. Niet alleen in technische zin, maar ook waar het gaat om veiligheid, compliance en beschikbaarheid.
Zo krijgen cloud services een heel logische en consistente plek in het ict-landschap van een organisatie. Betrouwbaar, kostenefficiënt en schaalbaar. Al moet dat laatste ook weer niet overdreven worden. Een van de hardnekkigste beloftes van cloud services providers is het pay per use-model. Dat klinkt interessanter dan het is, omdat het applicatielandschap en daarmee de hosting- of servicesbehoefte van de meeste bedrijven zich heel geleidelijk ontwikkelen. Maar dat is misschien nog een overblijfsel uit de tijd dat de cloud nog wel als hype benaderd werd.
Laten we dus de cloud in zijn waarde laten, en onze waardevolle toepassingen in de (private) cloud.
Voila, beter zou ik het niet kunnen schrijven. Helemaal mee eens.
Jeroen, volledig met je eens.
Ik hoop dat deze visie de ‘standaard’ gaat worden
Beetje vreemd verhaal, tussen de service (toepassing) en de data zit tenslotte nog een heel verschil. Het gaat tenslotte niet zo zeer om de cloud maar een vorm van uitbesteding en pay-per-use modellen zijn alleen interessant voor de techniek maar gelden niet voor de governance.
Natuurlijk zijn er ook Data-Governance-as-a-Service oplossingen maar de vraag is hoe effectief deze zijn als verantwoordelijkheden uiteindelijk erg ‘wolkerig’ zijn. Organisaties zullen wat dat betreft trouwens minder asset georiënteerd moeten worden nu de infrastructuur gevirtualiseerd wordt en concepten als BYO aan populariteit winnen.
“We got both kinds of music here. Country & Western”.
De hype voorbij, Cloud is what it is. Je applicaties, infrastructuur, opslag. Het maakt niet uit waar je ze host, Public en anders wel de Private cloud 😉
De handen gaan weer op elkaar.
Zeker ook liteweight ?
I’m a lost bluesbrother.
Het is………??
Gewoon een aspect van outsourcing!
Maar toch wel handig als je eerst classificeert:Beschikbaarheid, Integriteit EN Vertrouwelijkheid. En daarna de afwegingen gaat maken, zoals gebruikelijk in geval outsourcing wordt overwogen.
En dan is het ook aan te bevelen (zeker voor beursgenoteerde organisaties en organisaties die te maken hebben met een toezichthouder) de voorkeur te geven aan organisaties die al een ISAE 3402 certificaat hebben.
Zie: http://www.isae3402.nl/wat-is-isae3402
Cloud is het nieuwe outsourcen
Traditionele outsourcing-bedrijven zullen hun dienstenaanbod hierop moeten aanpassen, maar ook de klanten zullen zich hier in moeten gaan vinden. Niet langer wordt gesproken over beschikbaarheid van technische componenten die de basis vormen voor een dienst, het is de dienst zelf waarover afspraken gemaakt moeten worden, en, waarover gerapporteerd wordt. Geen inzicht meer in infra, licentievraagstukken, capaciteit, etc. De klant neemt een dienst af, bijv. werkplek-service, met als basis het OS, en als sub-services Filing, Printing, Messaging en Apps. De hele architectuur en toekomst van bijv. Windows 10 speelt hier al op in. De traditionele werkplek en IT-landschap zijn gone!