De Scholengroep Rijk van Nijmegen is een samenwerking tussen drie scholen: Canisius College, Kandinsky College en NSG Groenewoud. Door deze samenwerking maken zij eigentijdse en succesvolle onderwijsvoorzieningen mogelijk. Bas Roset, beleidsmedewerker ict, adviseert het management over het gebruik van ict in het onderwijs.
‘Individualisering is een maatschappelijke trend, wat betekent dat wij steeds meer inspelen op onderwijs voor het individu. Ict-platformen en de eigen devices die scholieren meebrengen zijn middelen om mee te gaan in die trend, maar dan is er wel een stabiel netwerk nodig’, vertelt Rijk van Nijmegen-beleidsmedewerker ict Bas Roset. ‘Naast dat stabiele netwerk wil je natuurlijk ook dat gevoelige zaken afgeschermd en beveiligd zijn, zoals de administratie.’
De Scholengroep schreef in 2014 de Cisco switching-apparatuur af en deed de uitvraag voor een vervanging. ‘SecureLink is een bekende partij voor ons vanuit het Canisius College en deed ons een goed voorstel, qua prijs en kwaliteit, op basis van Juniper Networks’, aldus Roset. ‘Zij wisten de juiste oplossing te bieden voor onze uitdagingen. Wij wisten al dat SecureLink een betrouwbare en goed technisch onderlegde club is, die functionele problemen snel oplost. Ik ben erg positief over de uitvoer van dit project en de werkwijze van Securelink in het algemeen.’
In 2013 koos het Canisius College al voor SecureLink, Palo Alto Networks en Aruba Networks. Vanaf de zomervakantie is nu ook de centrale ring van de scholengroep voorzien van Juniper switches, een Palo Alto Next Generation Firewall en de Aruba controller. De dertien switches zijn over de verschillende locaties en de centrale ring verspreid. Het beheer van deze switches gebeurt door de gezamenlijke beheerders met behulp van Junos Space. Ook al het verkeer gaat centraal door de firewall.
Strategische ict-visie
Ook in het Strategisch plan 2014-2017 van de scholengroep wordt de impact van ict en social media aangehaald. Een van de grootste strategische uitdagingen is de verwachte hoge impact van ict en sociale media op het onderwijs. Hierbij valt te denken aan veranderingen in het onderwijsaanbod, een andere manier van lesgeven en toepassingen van ict op de gang van zaken tijdens een les.
De filosofie daarbij is dat technologie volgend moet zijn aan de lange termijndoelstellingen van de scholengroep: hoogwaardig onderwijs en alle talenten ontwikkelen. Deze strategische ict-visie vraagt om een robuuste technische basis: een stevige infrastructuur, uitbreiding van draadloze verbindingen en de mogelijkheid om met eigen apparatuur te werken.