CCS, leverancier van verzekeringssoftware, gaat met hulp van de eind 2014 ingestapte investeerder Avedon de grens over. De uitbreiding gaat stap voor stap. In eerste instantie richt het bedrijf uit Woerden zich op Zuid-Afrika, Duitsland en de Verenigde Staten. Voor de Amerikaanse markt zijn overnames nodig om er vaste voet aan de grond te krijgen.
Investeringsmaatschappij Avedon Capital Partners nam in december afgelopen jaar een minderheidsbelang in softwarebedrijf CCS. Daarbij kwamen beide partijen overeen dat Avedon expertise en kapitaal ter beschikking stelt aan deze leverancier van verzekeringssoftware. Doel is de huidige expansie van het bedrijf te versnellen door met name groei in het buitenland. CCS wil er zijn cloudgebaseerde Roundcube-product gaan slijten. Dit is een geïntegreerde modulaire oplossing (cloudgebaseerd) voor schadeverzekeraars en volmachten, mede ontwikkeld op basis van Webmethods, het business process management (bpm)-platform van Software AG.
‘Onze producten lenen zich echter niet om één op één de wereld te worden ingeschoten’ vertelt algemeen directeur Pieter-Paul Van Beek. ‘Daar is een bepaalde logistiek voor nodig met per land nationale aanvullingen op de software. Samen met Avedon hebben we daarom gekozen voor een uitbreiding stap voor stap. In eerste instantie richten we ons op Zuid-Afrika en Duitsland en vervolgens ook op de Verenigde Staten’.
Maatje te groot
In Zuid-Afrika beschikt CCS over een eigen kantoor en in Duitsland treedt CCS niet zelfstandig op, maar is het een ‘verticale partner’ van Software AG voor de verzekeringsindustrie. Van Beek: ‘De verzekeringswereld leunt sterk op mainframes en dat is in Duitsland nog zwaarder dan in Nederland. Software AG is een partij die van oorsprong veel affiniteit heeft met mainframes. Bovendien acteren in dat land een aantal grote ict-spelers op de verzekeringsmarkt. Die zijn voor ons een maatje te groot, maar niet voor Software AG. En in Duitsland is het makkelijker om bij een klant aan te haken als je een Duits bedrijf bent. Daarom is het voor ons handiger wanneer Software AG ons opneemt in zijn catalogus.’
Verenigde Staten
Voor de Amerikaanse markt is gekozen voor een andere aanpak: een eigen vestiging met daarbij het uitbouwen van een netwerk van implementatiepartners. ‘De Duitse markt kun je nog enigszins vanuit Nederland benaderen; bij de VS ligt dat toch anders. Bovendien bestaat er niet één Amerikaanse markt; er zijn er een stuk of zes die ook nog eens van staat tot staat verschillen. Verder bieden we in Duitsland meer een add-on op het mainframe, terwijl het in de VS de bedoeling is een echte Webmethods-business in de schademarkt op te bouwen. Daarom kijken we met Avendon hier ook naar overnames om vaste grond onder onze voeten te krijgen’, aldus Van Beek.
Partners
De directeur wijst er op dat CCS voor zijn buitenlandse aanpak een duale strategie hanteert: het zoeken naar lokale spelers om over te nemen en op deze manier te zorgen voor groeiacceleratie én het lokaal kiezen voor sterke partners die de producten van CCS snel kunnen implementeren.
‘Onze totale verkoopperiode beslaat doorgaans ongeveer een jaar tot twee jaar. Dat proces moet worden versneld. Daarom zoeken we partners die tegen lage kosten en tegen een vaste prijs onze software willen installeren. Dus geen grote integrators die uren willen maken; wij worden door onze klanten afgerekend op total cost of ownership. Wij werken liever met partners die projectmatig opereren. Daarnaast zoeken we voor Roundcube nog opleidingspartners.
Lees ook het uitgebreide interview met Pieter-Paul van Beek: CCS steekt met verzekeringssoftware de grens over